Vybrané kapitoly zo psychodidaktiky slovenského jazyka

Predmet – výberová prednáška – je určený študentom 1. ročníka magisterského stupňa štúdia, študijné programy: študijné programy: učiteľstvo. Predmet si kladie za cieľ sprostredkovať teoretický opis a praktickú aplikáciu poznatkov aktuálne preferovaného konštruktivistického smeru v odborovej (na pozadí všeobecnej) didaktike slovenčiny. Kľúčové pojmy: pamäťové štruktúry; jazykovo-rečové spracovanie informácie kognitívnym systémom človeka/žiaka. V popredí je porozumenie procesu osvojovania nových pojmov, nevyhnutnosť ich (v školskom prostredí intenčného) strategického spájania so zážitkom, emóciou, so známymi a relevantnými pojmami či všeobecnými pomenovaniami, ktoré sú v mentálnom priestore žiaka uložené dlhšie/dlhodobo. Vysvetľuje sa úloha asociácií v porozumení, význam konceptualizácie pre osvojenie pojmov, vzťah medzi konceptom, miskonceptom a prekonceptom z aspektu porozumenia žiaka; opisuje sa mechanizmus čítania a porozumenia čítanému textu (úloha textovej anafory), otázka tvorivého písania; otázka učebných štýlov žiaka a vyučovacieho štýlu učiteľa, resp. ich kompatibility.