sobota, 20 apríla 2024, 03:00
Portál: edu.ukf.sk - Vzdelávací portál - Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra
Kurz: edu.ukf.sk - Vzdelávací portál - Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra (UKF Moodle)
Slovník: Tvorba kurzov (Q&A)

Ako zistiť, či sa študent zapája do diskusií vo fóre?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Fórum a v bloku Nastavenia | Správa fóra klikneme na odkaz Záznamy o prihláseniach.




  2. Zobrazí sa nám stránka s zo záznamoch prihlásenia. Vyberieme si daného účastníka a výberom akcie Pridať  zabezpečíme, že v zozname sa zobrazia len pridávane diskusie .


Ako nastaviť fórum tak, aby študenti mohli hodnotiť príspevky?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a klikneme na ikonu   aktualizovať, ktorá sa nachádza pri aktivite Fórum.  



  2. Zobrazí sa nám stránka s nastaveniami aktivity Fórum. V nastavení Hodnotenia vyberieme Typ hodnotenia



  3. Nastavíme stupnicu hodnotenia a klikneme na tlačidlo Uložiť a zobraziť



  4. V bloku Nastavenia | Správa fóra klikneme na odkaz Oprávnenia



  5. Zobrazí sa nám stránka s oprávneniami, kde pri zázname Hodnotiť príspevky klikneme na ikonu    povoliť.



  6. Vyberieme rolu Študent a klikneme na tlačidlo Povoliť.


Aké oprávnenia môžeme nastaviť v aktivite Fórum?

V diskusnom fóre je veľa nastavení, ktorými môžeme upraviť jeho vlastnosti.  Ku každému oprávneniu môžeme pridať roly. Systém ponúka nasledovné oprávnenia:

  1. Pridať novinky
  2. Vytvoriť prílohy
  3. Vymazať (kedykoľvek) ľubovoľný príspevok
  4. Vymazať vlastné príspevky (v rámci časového limitu)
  5. Upraviť ľubovoľný príspevok
  6. Exportovať celú diskusiu
  7. Exportovať vlastné príspevky
  8. Exportovať príspevky
  9. Počiatočné odoberanie
  10. Administrovať odoberanie príspevkov
  11. Presúvať diskusie
  12. Oslobodenie od maximálneho počtu príspevkov
  13. Hodnotiť príspevky
  14. Odpovedať na novinky
  15. Odpovedať na príspevky
  16. Rozdeľovať diskusiu
  17. Začínať novú diskusiu
  18. Zobraziť všetky hodnotenia zadané jednotlivcami
  19. Vidieť všetky hodnotenia
  20. Vidieť diskusie
  21. Vidieť časovo obmedzené príspevky
  22. Vždy vidieť otázky (Q) a odpovede (A)
  23. Vidieť vaše hodnotenia
  24. Vidieť odberateľo

Do oprávnenia sa dostaneme pomocou bloku Nastavenia | Správa fóra klikneme na odkaz Oprávnenia

Ako zmeniť počet bodov v aktivitách?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na odkaz Známky. 



  2. V bloku Nastavenia  | Administratíva známok klikneme na odkaz Známkový výkaz režim.




  3. Zobrazí sa nám stránka Známkový výkaz, kde klikneme na tlačidlo Zapnúť upravovanie.



  4. Vyberieme si študenta a aktivitu pri ktorej chceme zmeniť počet bodov a klikneme na ikonu   Upraviť známku.



  5. Nastavíme v položke Výsledná známka počet bodov a prípadne napíšeme komentár prečo sme zmenili hodnotenie. Na uloženie zmien klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako vytvoriť kategóriu vo Výkaze známok?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na odkaz Známky.




  2. V bloku Nastavenia sa nám zobrazí Administratíva známok. V nej vyberieme Kategórie a položky a klikneme na odkaz Zjednodušený režim. 



  3. Na stránke Upraviť kategórie a položky klikneme na tlačidlo Pridať kategóriu.



  4. Napíšeme Názov kategórie a vyberieme Súhrnnú známkuTyp známky. Po nastavení novej kategórie klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.  

Ako pridať položky do vytvorenej kategórie vo Výkaze známok?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na odkaz Známky.



  2. V bloku Nastavenia sa nám zobrazí Administratíva známok. V nej vyberieme Kategórie a položky a klikneme na odkaz Zjednodušený režim. 



  3. Na stránke Upraviť kategórie a položky v zaškrtovacom políčku vyberieme položky ktoré chceme presunúť. 



  4. Vyberieme si kategóriu, kde chceme presunúť označené položky.



  5. Na uloženie zmien klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako zmeniť stupnicu pre slovné známky?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na odkaz Známky. 



  2. V bloku Nastavenia | Administratíva známok klikneme na odkaz Slovné známky. 



  3. Klikneme na odkaz Upraviť slovné známky.



  4. Upravíme slovnú známku a priradíme k nej patričný rozsah. Po ukončení nastavenia klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Aké typy otázok je možné vytvoriť?

  1. esej - Pri tomto type otázok sa študentovi zobrazí RTF editor v ktorom môže sformulovať svoju odpoveď v rozsahu niekoľkých viet alebo odsekov. Pre takýto druh otázok, je vhodné nastaviť zobrazovanie otázky vždy na novej strane. Hodnotenie otázky je manuálne. Príklad otázky esej: 

      



  2. pravda/nepravda - Jednoduchá forma otázky s výberom odpovede. Študent vyberá z dvoch možností: pravda alebo nepravda. Príklad otázky pravda/nepravda: 



  3. výpočtová otázka - ponúka spôsob, ako vytvárať jednotlivé numerické úlohy s použitím zástupných znakov (teda {x}, {y}), ktoré sú nahradené náhodnými hodnotami pri vypracovaní testu. Zadávame vzorec, ktorý sa zobrazí v texte otázky. Viac informácií o tejto otázke je dostupných na http://docs.moodle.org/en/question/type/calculated.

  4. opis - nie je to vlastne otázka, ale spôsob rozdelenia otázok. Používame ho na uvádzanie inštrukcií, k danej časti testu. Ak pridáme do testu opis, Moodle nám poskytne rovnaké editačné okno ako pri vytváraní webovej stránky. Môžeme vkladať text, grafiku, video, prezentácie i samotne audio nahrávky. Napríklad: Na jednej stránke testu vložíme obrázok podľa ktorého budú študenti odpovedať na „3 nasledujúce otázky“. Na ďalšej stránke, vložíme zvukovú stopu  v anglickom jazyku a k nej súvisiace otázky tykajúce sa vypočutej konverzácii. Takýmto spôsobom môžeme rozdeliť test na jednotlivé sekcie a podrobne vysvetliť časti testu.



  5. krátka odpoveď – študent odpovedá na otázku slovom alebo frázou (otázka môže obsahovať aj obrázok). V odpovedi môžeme nastaviť citlivosť na rozlišovanie veľkých a malých písmen. Test hodnotí správnu odpoveď na základe porovnania s rôznymi modelmi odpovedí, ktoré sme zadali pri vytváraní otázky. Napríklad: Z akých prvkov je zliatina mosadze? Odpoveď znie: medi a zinku. Ale test by mal prijať aj skloňované i samostatné slová: "med", "zinok", "med, zinok", "zinok, med", "zinku a medi", "medi a zinku" atd. Pri takejto odpovedi nemusí byť v zadaných modeloch vždy stopercentne pravdivá odpoveď. Ak chceme na jednu otázku dve odpovede, mali by sme obmedziť počet písaných variant. Je vhodné aby požadovaná odpoveď bola čo najkratšom tvare, aby sa zabránilo chybám a nesprávnym formulovaním/ formuláciám odpovede. Pri hodnotení môže byť niekoľko správnych odpovedí, s rôznymi stupňami správnosti. Príklad na niektoré odpovede zo stupňami správnosti na otázku: „Z akých prvkov je zliatina mosadze?” (za zástupný znak môžeme použiť hviezdičku.)

    medi * zinku (odpoveď 100%)

    * zinok (stupeň pravdivosti 50%)

    * med (stupeň pravdivosti 50%)



  6. náhodná zodpovedajúca krátka odpoveď - Ak sa pridá tento typ otázok do testu, Moodle náhodne  vyberie otázku z aktuálnej kategórie. Bez ohľadu na počet náhodných otázok, ktoré do testu vložíme, sa študentovi nikdy nestane, že by mal rovnakú otázku dva krát počas jedného pokusu v teste. Odporúča sa mať v kategórií viacej krátkych otázok aby sa náhodné otázky dobre premiešali a mal z čoho Moodle vyberať.

  7. numerická odpoveď – tento typ otázky použijeme vtedy, ak sa pýtame na otázku, v ktorej očakávame, že odpoveďou je číslo. Pri vytváraní tejto otázky si môžeme nastaviť prijateľnú odchýlku správnej odpovede.

  8. viacero odpovedí - študentovi je predstavená otázka so zoznamom možných odpovedí. Študent odpovedá tak, že vyberá správnu odpoveď z jednej alebo viac odpovedí. Každá odpoveď sa počíta na určité percento z celkovej bodovej hodnoty otázky. Ak povolíme študentovi zvoliť len jednu odpoveď, zvyčajne priradíme k správnemu výsledku známku 100% a pre všetky ostatné, nesprávne odpovede 0% alebo mínusové hodnoty. Keď umožníme študentovi, aby mohol označiť viacero odpovedí za správne, priraďujeme k týmto odpovediam takú známku, aby súčet všetkých správnych odpovedí sa rovnal 100%. Obvykle, pri označení nesprávnych odpovedí nastavujeme záporné body .



  9. zhoda – študent si vyberá odpoveď zo zoznamu, ktorý sa nachádza pri každej otázke. Príklad: Určte správne poradie fáz vývoja IS.



  10. doplňovacie úlohy (Cloze) – úlohy sa skladajú z úryvkov textu, kde študent dopĺňa alebo vyberá z ponuky správne odpovede (krátke textové alebo číselné odpovede). Jedná sa o vyplnenie medzier v texte testu. Otázky tohto typu sú veľmi flexibilné, ale môžu byť vytvorené len zadaním textu so špeciálnymi kódmi.

SHORTANSWER – prázdne textové pole pre vloženie definícií.

MULTICHOICE - rozbalovacie menu ktoré sa nachádza v texte.

Štruktúra každej Cloze otázky je rovnaká:

{ začína vždy so zloženou zátvorkou

1 číslo predstavuje hodnotu položky

: SHORTANSWER: definuje o aký typ otázky ide. Definícia je  
                                    ohraničená
":"

slúži ako oddeľovač medzi možnosťami odpovedí

=  rovná sa predstavuje správnu odpoveď

#  mriežka označuje spätná väzba pre študenta (nie je povinná)

                        } končí so zloženou zátvorkou

Jednoduché príklady použitia:

Hlavné mesto Slovenska je {1:SHORTANSWER:=Bratislava}

Priraď k mestám štáty

Berlín: {1:MULTICHOICE:=Nemecko#OK~Rakúsko#Wrong}

Wiedeň: {1:MULTICHOICE:=Nemecko#Wrong~Rakúsko#OK}

Ako naplniť test otázkami?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Test.



  2. V bloku Nastavenia | Administrácia testu klikneme na odkaz Upraviť test.



  3. Zobrazí sa nám stránka testu. Na pravej strane sa nachádza Obsah banky otázok. V ňom zvolíme kategóriu otázok z kt. budeme vyberať otázky.



  4. Vyberieme otázky a klikneme na tlačidlo Pridať do testu.



  5. Otázky sa automaticky presunú do aktivity Test.

Ako pridať a odobrať otázky keď bol test už niekým vypracovaný?

  1. Klikneme na odkaz Pokusy.



  2. Zobrazí sa nám stránka s tabuľkou, kde sa nachádzajú používatelia kt.  absolvovali test.  Vyberieme ich (po prípade zálohujeme) a klikneme na tlačidlo Vymazať vybrané pokusy.



  3. Potvrdíme vymazanie pokusov tlačidlom Áno.



  4. V bloku Nastavenia | Administrácia testu klikneme na odkaz Upraviť test.



  5. Zobrazí sa nám stránka s otázkami, ktoré môžeme navzájom medzi sebou presúvať a pridávať do testu.