vendredi 17 mai 2024, 14:07
Site: edu.ukf.sk - Vzdelávací portál - Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra
Cours: edu.ukf.sk - Vzdelávací portál - Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra (UKF Moodle)
Glossaire: Tvorba kurzov (Q&A)

Čo môžeme nastaviť v aktivite Fórum?

Názov fóra

Názov fóra. Bude zobrazený na stránke kurzu.

Typ fóra

Môžeme si vybrať medzi:

  • Jednoduchá diskusia – je to len jedna téma, každý na ňu môže odpovedať. Toto typ fóra je užitočné na krátke a orientované diskusie.
  • Každý môže začať len jednu tému diskusie – tento typ fóra využívame, ak chceme od každého študenta, aby začal diskusiu.
  • Štandardné fórum pre bežné použitie – jedná sa o otvorené fórum, kde hocikto a hocikedy môže začať novú tému.
  • Otázky a odpovede – študenti musia najprv zverejniť svoj názor a až potom môžu vidieť názory ostatných.
  • Štandardné fórum zobrazené v blokovom formáte – jedná sa o otvorené fórum, kde hocikto a hocikedy môže začať novú tému.

Úvod do diskusného fóra

Učiteľ vysvetlí, čoho sa celé fórum bude týkať, zobrazí sa študentom keď kliknú na fórum.

Mód odoberania

Ak je niekto prihlásený k odoberaniu príspevkov z určitého fóra, bude mu e-mailom poslaná kópia každého príspevku vloženého do tohto fóra. Existujú 4 možné spôsoby:

  • Voliteľné odoberanie – každý si môže zvoliť, či chce alebo nechce odoberať príspevky.
  • Povinné odoberanie – každý bude prihlásený k odoberaniu automaticky a nemôže sa odhlásiť. Toto používame u fór, kedy učiteľ potrebuje, aby študenti jeho správy dostali.
  • Počiatočné odoberanie – každý je na začiatku prihlásený a môže sa kedykoľvek odhlásiť.
  • Odoberanie nie je umožnené – odoberanie príspevkov je zakázané.

Majú sa v tomto fóre označovať neprečítané príspevky?

Táto voľba sa dá zapnúť, vypnúť, alebo nechať na voľbe študentov, ako sa rozhodnú.

Maximálna veľkosť prílohy

Ak by študenti posielali súbory ako prílohy, aké môžeme obmedziť ich veľkosť.

Maximálny počet príloh

Toto nastavenie určuje koľko príloh môže byť vložených ku každému príspevku.

Blokovanie

Ak povolíme nasledovné voľby, študentom je zablokovaná možnosť pridávania nových príspevkov, ak ich doterajších počet presiahne určitú hranicu. Systém ich po určitom počte príspevkov na túto skutočnosť upozorní.

Blokačné obdobie

Ako dlho budú študenti blokovaní, možnosti sú medzi zákazom blokovania a obdobím do 7 dní.

Blokovať po dosiahnutí počtu príspevkov

Zadávame počet príspevkov.

Upozorniť po prekročení počtu príspevkov

Zadávame počet príspevkov.

Hodnotenia

Každý príspevok v diskusnom fóre môže byť hodnotený, či už učiteľom, alebo každým účastníkom

Roly s oprávnením hodnotiť

Pre vkladanie hodnotení potrebujú používatelia schopnosť moodle/rating:rate ako aj ďalšie špecifické schopnosti. Na základe typu fóra budú na začiatku automaticky určené roly, ktorých sa hodnotenie bude týkať. Tento zoznam rol môžeme upraviť pomocou bloku Nastavenia tohto fóra a odkazu Oprávnenia.

Typ hodnotenia

Keďže vo fóre je viacero príspevkov, na tomto mieste definujeme, akým spôsobom bude vypočítavané celkové hodnotenie, ktoré bude prenesené do výkazu známok.

Ak povolíme hodnotenie, pri každom príspevku budú ovládacie prvky na určenie jeho hodnotenia pomocou stupnice, ktorú si zvolíme. Tiež môžeme definovať, v akom časovom intervale možno príspevky hodnotiť.


Ako presunúť diskusné vlákno do nového fóra?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a pridáme novú aktivitu Fórum.



  2. Vyplníme formulár pre vytvorenie aktivity Fórum a klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.



  3. Vstúpime do diskusného fóra, v ktorom chceme vykonať presúvanie vlákna. Klikneme na diskusné vlákno ktoré chceme presunúť.



  4. V menu Presunúť túto diskusnú tému do si vi vyberieme fórum do ktorého chceme presunúť diskusné vlákno. Presunutie potvrdíme tlačidlom Presunúť.  

Ako presunúť časť diskusie do nového diskusného vlákna?

  1. Vstúpime do diskusného fóra a vyberieme si diskusiu v ktorej chceme oddeliť časť diskusie.



  2. V diskusnom príspevku klikneme na odkaz Oddeliť. 



  3. Napíšeme názov novej diskusie a klikneme na tlačidlo Oddeliť.

Ako zistiť, či sa študent zapája do diskusií vo fóre?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Fórum a v bloku Nastavenia | Správa fóra klikneme na odkaz Záznamy o prihláseniach.




  2. Zobrazí sa nám stránka s zo záznamoch prihlásenia. Vyberieme si daného účastníka a výberom akcie Pridať  zabezpečíme, že v zozname sa zobrazia len pridávane diskusie .


Aké oprávnenia môžeme nastaviť v aktivite Fórum?

V diskusnom fóre je veľa nastavení, ktorými môžeme upraviť jeho vlastnosti.  Ku každému oprávneniu môžeme pridať roly. Systém ponúka nasledovné oprávnenia:

  1. Pridať novinky
  2. Vytvoriť prílohy
  3. Vymazať (kedykoľvek) ľubovoľný príspevok
  4. Vymazať vlastné príspevky (v rámci časového limitu)
  5. Upraviť ľubovoľný príspevok
  6. Exportovať celú diskusiu
  7. Exportovať vlastné príspevky
  8. Exportovať príspevky
  9. Počiatočné odoberanie
  10. Administrovať odoberanie príspevkov
  11. Presúvať diskusie
  12. Oslobodenie od maximálneho počtu príspevkov
  13. Hodnotiť príspevky
  14. Odpovedať na novinky
  15. Odpovedať na príspevky
  16. Rozdeľovať diskusiu
  17. Začínať novú diskusiu
  18. Zobraziť všetky hodnotenia zadané jednotlivcami
  19. Vidieť všetky hodnotenia
  20. Vidieť diskusie
  21. Vidieť časovo obmedzené príspevky
  22. Vždy vidieť otázky (Q) a odpovede (A)
  23. Vidieť vaše hodnotenia
  24. Vidieť odberateľo

Do oprávnenia sa dostaneme pomocou bloku Nastavenia | Správa fóra klikneme na odkaz Oprávnenia

Ako zmeniť počet bodov v aktivitách?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na odkaz Známky. 



  2. V bloku Nastavenia  | Administratíva známok klikneme na odkaz Známkový výkaz režim.




  3. Zobrazí sa nám stránka Známkový výkaz, kde klikneme na tlačidlo Zapnúť upravovanie.



  4. Vyberieme si študenta a aktivitu pri ktorej chceme zmeniť počet bodov a klikneme na ikonu   Upraviť známku.



  5. Nastavíme v položke Výsledná známka počet bodov a prípadne napíšeme komentár prečo sme zmenili hodnotenie. Na uloženie zmien klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako zmeniť stupnicu pre slovné známky?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na odkaz Známky. 



  2. V bloku Nastavenia | Administratíva známok klikneme na odkaz Slovné známky. 



  3. Klikneme na odkaz Upraviť slovné známky.



  4. Upravíme slovnú známku a priradíme k nej patričný rozsah. Po ukončení nastavenia klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako vytvoriť kategóriu v banke otázok?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu |Banka otázok vyberieme odkaz Kategórie. 



  2. V ponúknutom formulári si vyberieme Nadradenú kategóriu. Napíšeme menoinformácie o kategórii. Klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako vytvoriť test?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu, klikneme na tlačidlo Zapnúť upravovanie kurzu.



  2. V rozbalovacom menu Pridať aktivitu vyberieme Test.



  3. Nastavíme potrebné parametre pre test a klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.

Aké typy otázok je možné vytvoriť?

  1. esej - Pri tomto type otázok sa študentovi zobrazí RTF editor v ktorom môže sformulovať svoju odpoveď v rozsahu niekoľkých viet alebo odsekov. Pre takýto druh otázok, je vhodné nastaviť zobrazovanie otázky vždy na novej strane. Hodnotenie otázky je manuálne. Príklad otázky esej: 

      



  2. pravda/nepravda - Jednoduchá forma otázky s výberom odpovede. Študent vyberá z dvoch možností: pravda alebo nepravda. Príklad otázky pravda/nepravda: 



  3. výpočtová otázka - ponúka spôsob, ako vytvárať jednotlivé numerické úlohy s použitím zástupných znakov (teda {x}, {y}), ktoré sú nahradené náhodnými hodnotami pri vypracovaní testu. Zadávame vzorec, ktorý sa zobrazí v texte otázky. Viac informácií o tejto otázke je dostupných na http://docs.moodle.org/en/question/type/calculated.

  4. opis - nie je to vlastne otázka, ale spôsob rozdelenia otázok. Používame ho na uvádzanie inštrukcií, k danej časti testu. Ak pridáme do testu opis, Moodle nám poskytne rovnaké editačné okno ako pri vytváraní webovej stránky. Môžeme vkladať text, grafiku, video, prezentácie i samotne audio nahrávky. Napríklad: Na jednej stránke testu vložíme obrázok podľa ktorého budú študenti odpovedať na „3 nasledujúce otázky“. Na ďalšej stránke, vložíme zvukovú stopu  v anglickom jazyku a k nej súvisiace otázky tykajúce sa vypočutej konverzácii. Takýmto spôsobom môžeme rozdeliť test na jednotlivé sekcie a podrobne vysvetliť časti testu.



  5. krátka odpoveď – študent odpovedá na otázku slovom alebo frázou (otázka môže obsahovať aj obrázok). V odpovedi môžeme nastaviť citlivosť na rozlišovanie veľkých a malých písmen. Test hodnotí správnu odpoveď na základe porovnania s rôznymi modelmi odpovedí, ktoré sme zadali pri vytváraní otázky. Napríklad: Z akých prvkov je zliatina mosadze? Odpoveď znie: medi a zinku. Ale test by mal prijať aj skloňované i samostatné slová: "med", "zinok", "med, zinok", "zinok, med", "zinku a medi", "medi a zinku" atd. Pri takejto odpovedi nemusí byť v zadaných modeloch vždy stopercentne pravdivá odpoveď. Ak chceme na jednu otázku dve odpovede, mali by sme obmedziť počet písaných variant. Je vhodné aby požadovaná odpoveď bola čo najkratšom tvare, aby sa zabránilo chybám a nesprávnym formulovaním/ formuláciám odpovede. Pri hodnotení môže byť niekoľko správnych odpovedí, s rôznymi stupňami správnosti. Príklad na niektoré odpovede zo stupňami správnosti na otázku: „Z akých prvkov je zliatina mosadze?” (za zástupný znak môžeme použiť hviezdičku.)

    medi * zinku (odpoveď 100%)

    * zinok (stupeň pravdivosti 50%)

    * med (stupeň pravdivosti 50%)



  6. náhodná zodpovedajúca krátka odpoveď - Ak sa pridá tento typ otázok do testu, Moodle náhodne  vyberie otázku z aktuálnej kategórie. Bez ohľadu na počet náhodných otázok, ktoré do testu vložíme, sa študentovi nikdy nestane, že by mal rovnakú otázku dva krát počas jedného pokusu v teste. Odporúča sa mať v kategórií viacej krátkych otázok aby sa náhodné otázky dobre premiešali a mal z čoho Moodle vyberať.

  7. numerická odpoveď – tento typ otázky použijeme vtedy, ak sa pýtame na otázku, v ktorej očakávame, že odpoveďou je číslo. Pri vytváraní tejto otázky si môžeme nastaviť prijateľnú odchýlku správnej odpovede.

  8. viacero odpovedí - študentovi je predstavená otázka so zoznamom možných odpovedí. Študent odpovedá tak, že vyberá správnu odpoveď z jednej alebo viac odpovedí. Každá odpoveď sa počíta na určité percento z celkovej bodovej hodnoty otázky. Ak povolíme študentovi zvoliť len jednu odpoveď, zvyčajne priradíme k správnemu výsledku známku 100% a pre všetky ostatné, nesprávne odpovede 0% alebo mínusové hodnoty. Keď umožníme študentovi, aby mohol označiť viacero odpovedí za správne, priraďujeme k týmto odpovediam takú známku, aby súčet všetkých správnych odpovedí sa rovnal 100%. Obvykle, pri označení nesprávnych odpovedí nastavujeme záporné body .



  9. zhoda – študent si vyberá odpoveď zo zoznamu, ktorý sa nachádza pri každej otázke. Príklad: Určte správne poradie fáz vývoja IS.



  10. doplňovacie úlohy (Cloze) – úlohy sa skladajú z úryvkov textu, kde študent dopĺňa alebo vyberá z ponuky správne odpovede (krátke textové alebo číselné odpovede). Jedná sa o vyplnenie medzier v texte testu. Otázky tohto typu sú veľmi flexibilné, ale môžu byť vytvorené len zadaním textu so špeciálnymi kódmi.

SHORTANSWER – prázdne textové pole pre vloženie definícií.

MULTICHOICE - rozbalovacie menu ktoré sa nachádza v texte.

Štruktúra každej Cloze otázky je rovnaká:

{ začína vždy so zloženou zátvorkou

1 číslo predstavuje hodnotu položky

: SHORTANSWER: definuje o aký typ otázky ide. Definícia je  
                                    ohraničená
":"

slúži ako oddeľovač medzi možnosťami odpovedí

=  rovná sa predstavuje správnu odpoveď

#  mriežka označuje spätná väzba pre študenta (nie je povinná)

                        } končí so zloženou zátvorkou

Jednoduché príklady použitia:

Hlavné mesto Slovenska je {1:SHORTANSWER:=Bratislava}

Priraď k mestám štáty

Berlín: {1:MULTICHOICE:=Nemecko#OK~Rakúsko#Wrong}

Wiedeň: {1:MULTICHOICE:=Nemecko#Wrong~Rakúsko#OK}