streda, 24 apríla 2024, 08:01
Portál: edu.ukf.sk - Vzdelávací portál - Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra
Kurz: edu.ukf.sk - Vzdelávací portál - Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra (UKF Moodle)
Slovník: Tvorba kurzov (Q&A)

Čo môžeme nastaviť v kurze?

Kategória  

Kurzy na portáli sú rozdelené do kategórií, ktoré nastavuje administrátor (napríklad Katedra chémie, Katedra informatiky, Katedra matematiky, atď.) Ak má učiteľ oprávnenie, môže určiť, v ktorej z nich sa bude jeho kurz nachádzať. Podľa týchto kategórií budú študenti vyhľadávať kurzy.

Celý názov kurzu

Celý názov kurzu sa zobrazuje v hornej časti každej stránky kurzu a tiež v zozname kurzov.

Skrátené meno

Je to skratka pre označenie kurzu ktorá sa zobrazuje sa v hornej časti navigačnej lišty.

ID číslo kurzu

Používa sa iba vtedy, ak je zviazané s externým informačným systémom. Normálne sa nikde nezobrazuje.

Sumár kurzu

Obsah kurzu sa nachádza v zozname kurzov. Vyhľadávanie kurzov taktiež prezerá obsah kurzov.

Formát

Určuje, ako je zobrazený stredný panel kurzu. Najčastejšie sa používajú formáty tém a týždňov.

  • Týždenný formát - kurz je organizovaný týždeň po týždni s jasným počiatočným a konečným dátumom.
  • Formát tém - veľmi podobné ako týždenný formát, s rozdielom, že každý týždeň je nazvaný "témou". Téma nie je obmedzená nijakým časovým limitom.

Počet týždňov/tém

Počet sekcií (týždňov/tém) v strednom paneli kurzu.

Dátum začiatku kurzu

Má zmysel, pri týždennom formáte. Prvý týždeň začne dátumom, ktorý tu nastavíme.

Skryté sekcie

Toto nastavenie umožňuje spôsob, akým sa budú zobrazovať skryté sekcie kurzu, študentom. Štandardne je v kurze vidieť, že daná sekcia existuje, ale nie je vidieť, čo obsahuje. Dá sa nastaviť, aby skrytá sekcia vôbec nebola viditeľná. Napríklad pre týždne, keď nie je výučba.

Nové správy na zobrazenie

Každý kurz má štandardne vytvorené jedno diskusné fórum (Fórum noviniek). Je to dobrým miestom na poslanie správ a odkazov pre všetkých študentov. K tomuto fóru existuje blok, ktorý zobrazuje najnovšie správy vo forme nadpisov. Ak sa nastaví hodnota 0, potom daný blok nebude viditeľný.

Zobraziť študentom výkaz známok

Ak učiteľ nechce študentov v kurze známkovať, alebo nechce, aby študenti videli známkový výkaz, môže voľbu "Zobraziť študentom výkaz známok" v nastavení kurzu vypnúť. Toto nastavenie nebráni učiteľovi, aby činnosti známkoval, iba neumožňuje študentom, aby si známky mohli prezerať.

Zobraziť správu o aktivitách

V tomto nastavení vyberáme, či sa majú v osobnom profile a v administratíve zobrazovať aktivity danej osoby v kurze.

Maximálna veľkosť sťahovania

Učiteľ môže zmenšiť maximálnu veľkosť súborov, ktoré študenti môžu nahrávať oproti tomu, čo nastavil administrátor.


Hosťovský prístup

Určuje, či majú hostia prístup na prezeranie kurzu bez prihlásenia. Hosťovský prístup môže ho definovať i heslom, ktoré im umožní prístup do kurzu. 

Skupiny

Táto voľba umožňuje nastaviť režim skupín v celom kurze. Režim skupín môže byť jedna z troch volieb:

  • Žiadne skupiny - nie sú žiadne podskupiny, každý je súčasťou jednej veľkej komunity
  • Oddelené skupiny - každá skupina vidí jej len vlastnú skupinu, ostatné sú neviditeľné
  • Viditeľné skupiny - každá skupina pracuje vo svojej vlastnej skupine, ale môže vidieť aj iné skupiny

Režim skupiny je definovaný na úrovni kurzu a je východzím nastavením pre všetky aktivity v kurze. Každá aktivita, ktorá podporuje skupiny, môže tiež definovať svoj vlastný režim skupín.

Dostupnosť

Určuje viditeľnosť kurzu pre študentov. Ak je kurz nedostupný, študenti ho nevidia. Vstúpiť doň potom môžu iba učitelia a administrátori.

Preferovať určitý jazyk

Nastavujeme tu jazykovú verziu kurzu.

Pokrok študenta

Táto funkcia nám umožňuje sledovať činnosti v kurze, ktoré sú už ukončené (splnené) alebo také čo ešte treba vypracovať. Je to dobrá pomôcka aj pre študentov aby zistili či danú prednášku čítali alebo splnili požadovanú úlohu.

Premenovanie rol

Zmena názvu pre všetky dostupné roly na portáli. Napríklad učiteľa môžeme nazvať lektorom, študenta používateľom. Zmení sa iba zobrazované meno, samotný systém rol a oprávnení sa tým nemení.


Aké oprávnenia môžeme nastaviť v aktivite Test?

Aktivita Test obsahuje nasledovné nastavenia, ktoré je možné zmeniť prostredníctvom systému rol:

  • Byť testovaný
  • Vymazať všetky pokusy testov
  • Dostať potvrdzovací mail po odovzdaní
  • Dostať mailovú správu, keď je uskutočnený pokus
  • Ohodnotiť testy manuálne
  • Ignorovať časový limit v testoch
  • Spravovať testy
  • Spravovať prestavenia kurzu
  • Náhľad testov
  • Preznámkovať pokusy testu
  • Prehľad vlastných pokusov
  • Prezerať informáciu o teste
  • Prezerať správy o teste

Do oprávnenia aktivity Test sa dostaneme pomocou bloku Nastavenia | Administrácia testu a klikneme na odkaz Oprávnenia.

Ako nastaviť počet otázok na stranu?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na Zapnúť upravovanie kurzu. 



  2. Pri ikone Test sa nám zobrazia editačné ikony. Klikneme na ikonu   Aktualizovať.



  3. Zobrazí sa nám stránka Aktualizácia testu. V sekcii Usporiadanie nastavíme počet otázok na stranu. Klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.

Ako nastaviť časové obmedzenie pre test?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na Zapnúť upravovanie kurzu.  



  2. Pri ikone Test sa nám zobrazia editačné ikony. Klikneme na ikonu   aktualizovať.



  3. Zobrazí sa nám stránka Aktualizácia testu. Klikneme na zaškrtovacie políčko Aktivovať a nastavíme časoví limit testu.



  4. Na konci tejto stránky klikneme na tlačidlo Uložiť a zobraziť.



  5. Zobrazí sa nám stránka na ktorej klikneme na tlačidlo Náhľad testu teraz



  6. Zobrazí sa nám test, kde na ľavej strane môžeme spozorovať odpočítavanie času.

Ako nastaviť v teste počet bodov za zodpovedanú otázku?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Test.



  2. V bloku Nastavenia | Administrácia testu klikneme na odkaz Upraviť test.



  3. Zobrazí sa nám stránka testu. Na ľavej strane sa nachádzajú otázky, ktoré sú vložené v teste. Pri každej z nich sa nachádza políčko v ktorom nastavíme hodnotu bodov.



  4. Na záver nastavíme Maximálnu známku testu.

Ako pridať do testu náhodnú otázku z banky otázok?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Test.



  2. V bloku Nastavenia | Administrácia testu klikneme na odkaz Upraviť test.



  3. Zobrazí sa nám stránka testu. Na pravej strane sa nachádza Obsah banky otázok. V ňom zvolíme kategóriu otázok z kt. budeme vyberať otázky.



  4. Vyberieme počet náhodných otázok.



  5. A klikneme na tlačidlo Pridať do testu.



  6. Otázky sa automaticky presunú do aktivity Test.

Ako pridať a odobrať otázky keď bol test už niekým vypracovaný?

  1. Klikneme na odkaz Pokusy.



  2. Zobrazí sa nám stránka s tabuľkou, kde sa nachádzajú používatelia kt.  absolvovali test.  Vyberieme ich (po prípade zálohujeme) a klikneme na tlačidlo Vymazať vybrané pokusy.



  3. Potvrdíme vymazanie pokusov tlačidlom Áno.



  4. V bloku Nastavenia | Administrácia testu klikneme na odkaz Upraviť test.



  5. Zobrazí sa nám stránka s otázkami, ktoré môžeme navzájom medzi sebou presúvať a pridávať do testu.

Ako naplniť test otázkami?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Test.



  2. V bloku Nastavenia | Administrácia testu klikneme na odkaz Upraviť test.



  3. Zobrazí sa nám stránka testu. Na pravej strane sa nachádza Obsah banky otázok. V ňom zvolíme kategóriu otázok z kt. budeme vyberať otázky.



  4. Vyberieme otázky a klikneme na tlačidlo Pridať do testu.



  5. Otázky sa automaticky presunú do aktivity Test.

Aké typy otázok je možné vytvoriť?

  1. esej - Pri tomto type otázok sa študentovi zobrazí RTF editor v ktorom môže sformulovať svoju odpoveď v rozsahu niekoľkých viet alebo odsekov. Pre takýto druh otázok, je vhodné nastaviť zobrazovanie otázky vždy na novej strane. Hodnotenie otázky je manuálne. Príklad otázky esej: 

      



  2. pravda/nepravda - Jednoduchá forma otázky s výberom odpovede. Študent vyberá z dvoch možností: pravda alebo nepravda. Príklad otázky pravda/nepravda: 



  3. výpočtová otázka - ponúka spôsob, ako vytvárať jednotlivé numerické úlohy s použitím zástupných znakov (teda {x}, {y}), ktoré sú nahradené náhodnými hodnotami pri vypracovaní testu. Zadávame vzorec, ktorý sa zobrazí v texte otázky. Viac informácií o tejto otázke je dostupných na http://docs.moodle.org/en/question/type/calculated.

  4. opis - nie je to vlastne otázka, ale spôsob rozdelenia otázok. Používame ho na uvádzanie inštrukcií, k danej časti testu. Ak pridáme do testu opis, Moodle nám poskytne rovnaké editačné okno ako pri vytváraní webovej stránky. Môžeme vkladať text, grafiku, video, prezentácie i samotne audio nahrávky. Napríklad: Na jednej stránke testu vložíme obrázok podľa ktorého budú študenti odpovedať na „3 nasledujúce otázky“. Na ďalšej stránke, vložíme zvukovú stopu  v anglickom jazyku a k nej súvisiace otázky tykajúce sa vypočutej konverzácii. Takýmto spôsobom môžeme rozdeliť test na jednotlivé sekcie a podrobne vysvetliť časti testu.



  5. krátka odpoveď – študent odpovedá na otázku slovom alebo frázou (otázka môže obsahovať aj obrázok). V odpovedi môžeme nastaviť citlivosť na rozlišovanie veľkých a malých písmen. Test hodnotí správnu odpoveď na základe porovnania s rôznymi modelmi odpovedí, ktoré sme zadali pri vytváraní otázky. Napríklad: Z akých prvkov je zliatina mosadze? Odpoveď znie: medi a zinku. Ale test by mal prijať aj skloňované i samostatné slová: "med", "zinok", "med, zinok", "zinok, med", "zinku a medi", "medi a zinku" atd. Pri takejto odpovedi nemusí byť v zadaných modeloch vždy stopercentne pravdivá odpoveď. Ak chceme na jednu otázku dve odpovede, mali by sme obmedziť počet písaných variant. Je vhodné aby požadovaná odpoveď bola čo najkratšom tvare, aby sa zabránilo chybám a nesprávnym formulovaním/ formuláciám odpovede. Pri hodnotení môže byť niekoľko správnych odpovedí, s rôznymi stupňami správnosti. Príklad na niektoré odpovede zo stupňami správnosti na otázku: „Z akých prvkov je zliatina mosadze?” (za zástupný znak môžeme použiť hviezdičku.)

    medi * zinku (odpoveď 100%)

    * zinok (stupeň pravdivosti 50%)

    * med (stupeň pravdivosti 50%)



  6. náhodná zodpovedajúca krátka odpoveď - Ak sa pridá tento typ otázok do testu, Moodle náhodne  vyberie otázku z aktuálnej kategórie. Bez ohľadu na počet náhodných otázok, ktoré do testu vložíme, sa študentovi nikdy nestane, že by mal rovnakú otázku dva krát počas jedného pokusu v teste. Odporúča sa mať v kategórií viacej krátkych otázok aby sa náhodné otázky dobre premiešali a mal z čoho Moodle vyberať.

  7. numerická odpoveď – tento typ otázky použijeme vtedy, ak sa pýtame na otázku, v ktorej očakávame, že odpoveďou je číslo. Pri vytváraní tejto otázky si môžeme nastaviť prijateľnú odchýlku správnej odpovede.

  8. viacero odpovedí - študentovi je predstavená otázka so zoznamom možných odpovedí. Študent odpovedá tak, že vyberá správnu odpoveď z jednej alebo viac odpovedí. Každá odpoveď sa počíta na určité percento z celkovej bodovej hodnoty otázky. Ak povolíme študentovi zvoliť len jednu odpoveď, zvyčajne priradíme k správnemu výsledku známku 100% a pre všetky ostatné, nesprávne odpovede 0% alebo mínusové hodnoty. Keď umožníme študentovi, aby mohol označiť viacero odpovedí za správne, priraďujeme k týmto odpovediam takú známku, aby súčet všetkých správnych odpovedí sa rovnal 100%. Obvykle, pri označení nesprávnych odpovedí nastavujeme záporné body .



  9. zhoda – študent si vyberá odpoveď zo zoznamu, ktorý sa nachádza pri každej otázke. Príklad: Určte správne poradie fáz vývoja IS.



  10. doplňovacie úlohy (Cloze) – úlohy sa skladajú z úryvkov textu, kde študent dopĺňa alebo vyberá z ponuky správne odpovede (krátke textové alebo číselné odpovede). Jedná sa o vyplnenie medzier v texte testu. Otázky tohto typu sú veľmi flexibilné, ale môžu byť vytvorené len zadaním textu so špeciálnymi kódmi.

SHORTANSWER – prázdne textové pole pre vloženie definícií.

MULTICHOICE - rozbalovacie menu ktoré sa nachádza v texte.

Štruktúra každej Cloze otázky je rovnaká:

{ začína vždy so zloženou zátvorkou

1 číslo predstavuje hodnotu položky

: SHORTANSWER: definuje o aký typ otázky ide. Definícia je  
                                    ohraničená
":"

slúži ako oddeľovač medzi možnosťami odpovedí

=  rovná sa predstavuje správnu odpoveď

#  mriežka označuje spätná väzba pre študenta (nie je povinná)

                        } končí so zloženou zátvorkou

Jednoduché príklady použitia:

Hlavné mesto Slovenska je {1:SHORTANSWER:=Bratislava}

Priraď k mestám štáty

Berlín: {1:MULTICHOICE:=Nemecko#OK~Rakúsko#Wrong}

Wiedeň: {1:MULTICHOICE:=Nemecko#Wrong~Rakúsko#OK}

Ako vytvoriť test?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu, klikneme na tlačidlo Zapnúť upravovanie kurzu.



  2. V rozbalovacom menu Pridať aktivitu vyberieme Test.



  3. Nastavíme potrebné parametre pre test a klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.