Streda, 12 august 2020, 09:16
Portál: edu.ukf.sk - Vzdelávací portál - Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra
Kurz: edu.ukf.sk - Vzdelávací portál - Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra (UKF Moodle)
Slovník: Tvorba kurzov (Q&A)
A

Aké oprávnenia môžeme nastaviť v aktivite Fórum?

V diskusnom fóre je veľa nastavení, ktorými môžeme upraviť jeho vlastnosti.  Ku každému oprávneniu môžeme pridať roly. Systém ponúka nasledovné oprávnenia:

  1. Pridať novinky
  2. Vytvoriť prílohy
  3. Vymazať (kedykoľvek) ľubovoľný príspevok
  4. Vymazať vlastné príspevky (v rámci časového limitu)
  5. Upraviť ľubovoľný príspevok
  6. Exportovať celú diskusiu
  7. Exportovať vlastné príspevky
  8. Exportovať príspevky
  9. Počiatočné odoberanie
  10. Administrovať odoberanie príspevkov
  11. Presúvať diskusie
  12. Oslobodenie od maximálneho počtu príspevkov
  13. Hodnotiť príspevky
  14. Odpovedať na novinky
  15. Odpovedať na príspevky
  16. Rozdeľovať diskusiu
  17. Začínať novú diskusiu
  18. Zobraziť všetky hodnotenia zadané jednotlivcami
  19. Vidieť všetky hodnotenia
  20. Vidieť diskusie
  21. Vidieť časovo obmedzené príspevky
  22. Vždy vidieť otázky (Q) a odpovede (A)
  23. Vidieť vaše hodnotenia
  24. Vidieť odberateľo

Do oprávnenia sa dostaneme pomocou bloku Nastavenia | Správa fóra klikneme na odkaz Oprávnenia

Aké oprávnenia môžeme nastaviť v aktivite Test?

Aktivita Test obsahuje nasledovné nastavenia, ktoré je možné zmeniť prostredníctvom systému rol:

  • Byť testovaný
  • Vymazať všetky pokusy testov
  • Dostať potvrdzovací mail po odovzdaní
  • Dostať mailovú správu, keď je uskutočnený pokus
  • Ohodnotiť testy manuálne
  • Ignorovať časový limit v testoch
  • Spravovať testy
  • Spravovať prestavenia kurzu
  • Náhľad testov
  • Preznámkovať pokusy testu
  • Prehľad vlastných pokusov
  • Prezerať informáciu o teste
  • Prezerať správy o teste

Do oprávnenia aktivity Test sa dostaneme pomocou bloku Nastavenia | Administrácia testu a klikneme na odkaz Oprávnenia.

Aké sú typy modulov?

Existujú tri rozličné typy modulov, ktoré sú dostupné učiteľovi kurzu: Zdroje, Aktivity a Bloky. Všetky tri sa dajú vybrať v režime upravovania stránky.

Zdroje

Zdroje poskytujú základné študijné materiály a slúžia pre poskytovanie informácií. Nie sú interaktívne. V základnej inštalácii sú k dispozícií tieto zdroje:

Adresár,

IMS balík

Nadpis

Stránka

Súbor

URL

Aktivity

Aktivity predstavujú interaktívnu časť systému. Ide o jednostranné alebo obojstranné interakcie medzi učiteľmi a študentmi. V základnej inštalácii sú k dispozícií tieto aktivity:

Anketa                       Prieskum                               Zadanie

Databáza                   SCORM/AICC                     Test

Fórum                       Slovník                                  Wiki

Chat                           Test                                        Workshop

Prednáška                  

Bloky

Posledným typom sú bloky. Nie sú viazané na týždeň alebo tému (ako aktivity a zdroje) ale viažu sa ku kurzu ako takému. Niektoré z blokov je možné umiestniť na stránke len raz, iné môžeme umiestniť na stránke viac ráz. Zobrazujú sa v ľavom alebo v pravom stĺpci kurzu. Medzi štandardné bloky patria:

Ľudia absolvovanie kurzu              Aktuálne blogy

Prihlásení používatelia                    Menu blogov

Stav absolvovania kurzu                 popis kurzu

Moje súkromne súbory                   Aktivity

Náhodná položka slovníku             HTML

Odkazy na sekcie                             Kalendár

Výsledky testu                                  Kurzy

Tagy blogov                                      Správy

Osobný profil                                   Tagy

Komentáre                                       RSS

Blogy                   

Aké sú základné nastavenia aktivity Anketa?

Názov ankety

Názov ankety. Bude zobrazený na stránke kurzu.

Úvodný text

Samotná otázka ankety.

Limitovať počet povolených výberov

Toto nastavenie definuje, či účastníci ankety budú limitovaní počtom výberov jednotlivých volieb. Každá voľba môže mať nadefinovaný číselný limit. Po presiahnutí zvoleného limitu, nebude už možné danú odpoveď zvoliť.

Možnosť

Špecifikovaná voľba z ktorej si účastníci musia vybrať.

Limit

Číselný limit možnosti výberu.


 

Časovo obmedziť odpovedanie na otázky

Ak treba, vymedzíme čas v ktorom účastníci môžu odpovedať na otázku.

Režim zobrazenia

Zobrazenie výsledkov ankety horizontálne alebo vertikálne.

Zverejniť výsledky

Zverejnenie výsledkov študentovi po odoslaní ankety. Táto funkcia nám ponúka tieto možnosti:

  • Nezverejňovať výsledky študentom
  • Ukázať výsledky študentom po zodpovedaní ankety
  • Ukázať výsledky študentom až po ukončení ankety
  • Vždy ukázať výsledky študentom

Dôvernosť výsledkov

Zobrazenie výsledkov anonymné alebo verejné (s menami).

Povoliť zmenu hlasovania

Môžeme dať možnosť zmeniť študentovi svoje hlasovanie?

Ukázať stĺpec pre nezodpovedané otázky ankety

Môžeme zvoliť možnosť zobrazenia počtu ešte nezúčastnených odpovedajúcich.


Aké sú základné nastavenia aktivity Slovník?

Meno

Názov slovníka. Bude zobrazený na stránke kurzu.

Opis

Mali by sme tu napísať na aký účel je slovník vytvorený.

Počet položiek na stránke

Toto nastavenie definuje počet záznamov na stránke. Ak nastavíme toto číslo na menšiu hodnotu, zabránime dlhému načítavaniu stránok.

Typ slovníku

V tejto položke sa môžeme vybrať či sa jedná o hlavný slovník, alebo vedľajší. V jednom kurze môžeme mať iba jeden hlavný slovník a a iba učiteľ ho môže dopĺňať. Sekundárnych slovníkov môžeme mať toľko, koľko chceme a každý ho môže dopĺňať.

Povoliť duplicitné položky

Zapnutím tohto nastavenia na umožníme vkladať duplicitné záznamy.

Povoliť komentár k položkám

Zapnutím tohto nastavenia umožníme študentom pridať komentár k jednotlivým záznamom v slovníku.

Povoliť náhľad tlače

Pomocou tohto nastavenia môžeme povoliť študentom zobrazenie náhľadu tlače.

Automaticky prepájať položky slovníku

Zapnutím tejto voľby umožníme, aby všetky slová z tohto zoznamu sa automaticky prepájali so slovom alebo frázou, ktorá je použitá v kontexte stránky. Pri takomto nastavení sa objaví text zo slovníka zvýraznený sivo.

Implicitný stav schvaľovania

Učiteľ určí, čo sa stane s novým záznamom zadefinovaným od študentov. Tento záznam môže byť automaticky prístupný pre všetkých, alebo až po schválení učiteľom.

Spôsob zobrazenia

Môžeme špecifikovať ako sa jednotlivé záznamy zobrazia v slovníku. Existuje 7 zobrazovacích spôsobov slovníka:

  • Jednoduchý slovníkový štýl - nezobrazuje sa autor a prílohy sú uvedené v tvare odkazov. Má vzhľad bežného slovníka
  • Súvislý bez autora - položky sú zobrazené súvisle, jedna za druhou bez rozdelenia.
  • Úplný vrátane autora - zobrazenie je podobné ako vo fórach, zobrazujú sa údaje o autorovi. Tiež sa zobrazia údaje o tom, kedy bol príspevok pridaný, naposledy zmenený. Prílohy sú uvedené v tvare odkazov.
  • Úplný bez autora - zobrazenie je podobné ako v predchádzajúcom spôsobe len informácie o autorovi sa nezobrazujú. Prílohy sú uvedené v tvare odkazov.
  • Encyklopedický - Rovnaký spôsob zobrazenia ako "Úplný vrátane autora", ale ak príloha tvorí obrázok, zobrazí sa priamo v texte. Nezobrazuje sa ako odkaz na prílohu
  • Zoznam položiek - jednotlivé pojmy sa zobrazia ako odkazy
  • Často kladené otázky (FAQ) - formát vhodný pre zobrazenie listu často kladených otázok. Automaticky sa pripojí slovo OTÁZKA a ODPOVEĎ do konceptu.

Zobraziť prepojenia

Môžeme určiť spôsob, akým užívateľ môže prechádzať slovníkom. Prechádzanie a hľadanie sú vždy prístupné, ale my si môžeme vybrať z troch možností:

  • zobraziť prepojenie špeciálnych znakov – umožní prechádzanie slovníku podľa špeciálnych znakov, ako napríklad @, #, atď.
  • zobraziť abecedu – umožní prechádzanie slovníku podľa jednotlivých písmen abecedy.
  • zobraziť všetky prepojenia – umožní prechádzanie všetkých záznamov slovníka na jedenkrát.

Vždy upraviť

Toto nastavenie určuje, či študenti môžu upravovať záznamy iba určitý vymedzený čas, alebo aj kedykoľvek potom.

Hodnotenie

Toto nastavenie umožňuje hodnotiť jednotlivé záznamy. Máme na výber či hodnotenie môže vykonávať iba učiteľ, žiak a či hodnotenie je obmedzené dátumom .

 

Aké typy otázok je možné vytvoriť?

  1. esej - Pri tomto type otázok sa študentovi zobrazí RTF editor v ktorom môže sformulovať svoju odpoveď v rozsahu niekoľkých viet alebo odsekov. Pre takýto druh otázok, je vhodné nastaviť zobrazovanie otázky vždy na novej strane. Hodnotenie otázky je manuálne. Príklad otázky esej: 

      



  2. pravda/nepravda - Jednoduchá forma otázky s výberom odpovede. Študent vyberá z dvoch možností: pravda alebo nepravda. Príklad otázky pravda/nepravda: 



  3. výpočtová otázka - ponúka spôsob, ako vytvárať jednotlivé numerické úlohy s použitím zástupných znakov (teda {x}, {y}), ktoré sú nahradené náhodnými hodnotami pri vypracovaní testu. Zadávame vzorec, ktorý sa zobrazí v texte otázky. Viac informácií o tejto otázke je dostupných na http://docs.moodle.org/en/question/type/calculated.

  4. opis - nie je to vlastne otázka, ale spôsob rozdelenia otázok. Používame ho na uvádzanie inštrukcií, k danej časti testu. Ak pridáme do testu opis, Moodle nám poskytne rovnaké editačné okno ako pri vytváraní webovej stránky. Môžeme vkladať text, grafiku, video, prezentácie i samotne audio nahrávky. Napríklad: Na jednej stránke testu vložíme obrázok podľa ktorého budú študenti odpovedať na „3 nasledujúce otázky“. Na ďalšej stránke, vložíme zvukovú stopu  v anglickom jazyku a k nej súvisiace otázky tykajúce sa vypočutej konverzácii. Takýmto spôsobom môžeme rozdeliť test na jednotlivé sekcie a podrobne vysvetliť časti testu.



  5. krátka odpoveď – študent odpovedá na otázku slovom alebo frázou (otázka môže obsahovať aj obrázok). V odpovedi môžeme nastaviť citlivosť na rozlišovanie veľkých a malých písmen. Test hodnotí správnu odpoveď na základe porovnania s rôznymi modelmi odpovedí, ktoré sme zadali pri vytváraní otázky. Napríklad: Z akých prvkov je zliatina mosadze? Odpoveď znie: medi a zinku. Ale test by mal prijať aj skloňované i samostatné slová: "med", "zinok", "med, zinok", "zinok, med", "zinku a medi", "medi a zinku" atd. Pri takejto odpovedi nemusí byť v zadaných modeloch vždy stopercentne pravdivá odpoveď. Ak chceme na jednu otázku dve odpovede, mali by sme obmedziť počet písaných variant. Je vhodné aby požadovaná odpoveď bola čo najkratšom tvare, aby sa zabránilo chybám a nesprávnym formulovaním/ formuláciám odpovede. Pri hodnotení môže byť niekoľko správnych odpovedí, s rôznymi stupňami správnosti. Príklad na niektoré odpovede zo stupňami správnosti na otázku: „Z akých prvkov je zliatina mosadze?” (za zástupný znak môžeme použiť hviezdičku.)

    medi * zinku (odpoveď 100%)

    * zinok (stupeň pravdivosti 50%)

    * med (stupeň pravdivosti 50%)



  6. náhodná zodpovedajúca krátka odpoveď - Ak sa pridá tento typ otázok do testu, Moodle náhodne  vyberie otázku z aktuálnej kategórie. Bez ohľadu na počet náhodných otázok, ktoré do testu vložíme, sa študentovi nikdy nestane, že by mal rovnakú otázku dva krát počas jedného pokusu v teste. Odporúča sa mať v kategórií viacej krátkych otázok aby sa náhodné otázky dobre premiešali a mal z čoho Moodle vyberať.

  7. numerická odpoveď – tento typ otázky použijeme vtedy, ak sa pýtame na otázku, v ktorej očakávame, že odpoveďou je číslo. Pri vytváraní tejto otázky si môžeme nastaviť prijateľnú odchýlku správnej odpovede.

  8. viacero odpovedí - študentovi je predstavená otázka so zoznamom možných odpovedí. Študent odpovedá tak, že vyberá správnu odpoveď z jednej alebo viac odpovedí. Každá odpoveď sa počíta na určité percento z celkovej bodovej hodnoty otázky. Ak povolíme študentovi zvoliť len jednu odpoveď, zvyčajne priradíme k správnemu výsledku známku 100% a pre všetky ostatné, nesprávne odpovede 0% alebo mínusové hodnoty. Keď umožníme študentovi, aby mohol označiť viacero odpovedí za správne, priraďujeme k týmto odpovediam takú známku, aby súčet všetkých správnych odpovedí sa rovnal 100%. Obvykle, pri označení nesprávnych odpovedí nastavujeme záporné body .



  9. zhoda – študent si vyberá odpoveď zo zoznamu, ktorý sa nachádza pri každej otázke. Príklad: Určte správne poradie fáz vývoja IS.



  10. doplňovacie úlohy (Cloze) – úlohy sa skladajú z úryvkov textu, kde študent dopĺňa alebo vyberá z ponuky správne odpovede (krátke textové alebo číselné odpovede). Jedná sa o vyplnenie medzier v texte testu. Otázky tohto typu sú veľmi flexibilné, ale môžu byť vytvorené len zadaním textu so špeciálnymi kódmi.

SHORTANSWER – prázdne textové pole pre vloženie definícií.

MULTICHOICE - rozbalovacie menu ktoré sa nachádza v texte.

Štruktúra každej Cloze otázky je rovnaká:

{ začína vždy so zloženou zátvorkou

1 číslo predstavuje hodnotu položky

: SHORTANSWER: definuje o aký typ otázky ide. Definícia je  
                                    ohraničená
":"

slúži ako oddeľovač medzi možnosťami odpovedí

=  rovná sa predstavuje správnu odpoveď

#  mriežka označuje spätná väzba pre študenta (nie je povinná)

                        } končí so zloženou zátvorkou

Jednoduché príklady použitia:

Hlavné mesto Slovenska je {1:SHORTANSWER:=Bratislava}

Priraď k mestám štáty

Berlín: {1:MULTICHOICE:=Nemecko#OK~Rakúsko#Wrong}

Wiedeň: {1:MULTICHOICE:=Nemecko#Wrong~Rakúsko#OK}

Ako naplniť test otázkami?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Test.



  2. V bloku Nastavenia | Administrácia testu klikneme na odkaz Upraviť test.



  3. Zobrazí sa nám stránka testu. Na pravej strane sa nachádza Obsah banky otázok. V ňom zvolíme kategóriu otázok z kt. budeme vyberať otázky.



  4. Vyberieme otázky a klikneme na tlačidlo Pridať do testu.



  5. Otázky sa automaticky presunú do aktivity Test.

Ako naraz vložiť do adresára väčšie množstvo súborov?

  1. Súbory, ktoré chceme preniesť do adresára, najprv zbalíme do formátu ZIP.



  2. V kurze zapneme upravovanie kurzu a pridáme zdroj Adresár.



  3. Vyplníme meno opis adresára a klikneme na tlačidlo Pridať.



  4. Otvorí sa  nám okno v ktorom klikneme na odkaz Nahrať súbor a následne na tlačidlo Prehľadávať.



  5. Na lokálnom počítači si nájdeme nami zbalené súbory v ZIP. Na ukončenie výberu klikneme na tlačidlo Nahrať tento súbor.



  6. Po kliknutí ľavým tlačidlom na nahratý súbor sa nám zjaví editačné menu, kde zo zoznamu vyberieme odkaz Rozbaliť



  7. Rozbalia sa nám zbalene súbory. Pôvodný vložený, zbalený súbor môžeme odstrániť.



  8. Na záver klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako nastaviť blok aby nebol prístupný pre hostí?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a klikneme v danom bloku na ikonu   pridať roly.



  2. V bloku Nastavenia | Blok klikneme na odkaz Oprávnenia.



  3. Zobrazí sa nám stránka Oprávnenia. Klikneme na ikonu delete zabrániť pri označení Hosť.

Ako nastaviť časové obmedzenie pre test?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na Zapnúť upravovanie kurzu.  



  2. Pri ikone Test sa nám zobrazia editačné ikony. Klikneme na ikonu   aktualizovať.



  3. Zobrazí sa nám stránka Aktualizácia testu. Klikneme na zaškrtovacie políčko Aktivovať a nastavíme časoví limit testu.



  4. Na konci tejto stránky klikneme na tlačidlo Uložiť a zobraziť.



  5. Zobrazí sa nám stránka na ktorej klikneme na tlačidlo Náhľad testu teraz



  6. Zobrazí sa nám test, kde na ľavej strane môžeme spozorovať odpočítavanie času.