Freitag, 29. März 2024, 00:22
Website: edu.ukf.sk - Vzdelávací portál - Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra
Kurs: edu.ukf.sk - Vzdelávací portál - Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra (UKF Moodle)
Glossar: Tvorba kurzov (Q&A)

Ako pridať do testu náhodnú otázku z banky otázok?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Test.



  2. V bloku Nastavenia | Administrácia testu klikneme na odkaz Upraviť test.



  3. Zobrazí sa nám stránka testu. Na pravej strane sa nachádza Obsah banky otázok. V ňom zvolíme kategóriu otázok z kt. budeme vyberať otázky.



  4. Vyberieme počet náhodných otázok.



  5. A klikneme na tlačidlo Pridať do testu.



  6. Otázky sa automaticky presunú do aktivity Test.

Ako nastaviť v teste počet bodov za zodpovedanú otázku?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Test.



  2. V bloku Nastavenia | Administrácia testu klikneme na odkaz Upraviť test.



  3. Zobrazí sa nám stránka testu. Na ľavej strane sa nachádzajú otázky, ktoré sú vložené v teste. Pri každej z nich sa nachádza políčko v ktorom nastavíme hodnotu bodov.



  4. Na záver nastavíme Maximálnu známku testu.

Ako nastaviť časové obmedzenie pre test?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na Zapnúť upravovanie kurzu.  



  2. Pri ikone Test sa nám zobrazia editačné ikony. Klikneme na ikonu   aktualizovať.



  3. Zobrazí sa nám stránka Aktualizácia testu. Klikneme na zaškrtovacie políčko Aktivovať a nastavíme časoví limit testu.



  4. Na konci tejto stránky klikneme na tlačidlo Uložiť a zobraziť.



  5. Zobrazí sa nám stránka na ktorej klikneme na tlačidlo Náhľad testu teraz



  6. Zobrazí sa nám test, kde na ľavej strane môžeme spozorovať odpočítavanie času.

Ako vložiť do otázky multimédiá (obrázok, mp3, flash)?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu | Banka otázok klikneme na odkaz Otázky.




  2. Zobrazí sa nám stránka Banka otázok. Na stránke si zvolíme kategóriu a klikneme na tlačidlo Vytvoriť novú otázku



  3. Vyberieme si Typ otázky, ktorú chceme pridať a stlačíme tlačidlo Ďalší.



  4. Zobrazí sa nám stránka, kde vyplníme a nastavíme potrebné parametre otázky. Do textového editora napíšeme otázku a klikneme na ikonu Vložiť/editovať obrázok.



  5. Zobrazí sa nám pop-up okno kde klikneme na Nájsť alebo nahrať obrázok.



  6. Zobrazí sa nám výber súboru. Obrázok načítame zo súborov servera, súkromného súboru (čo sa nachádza v Moodle) alebo z disku. 



  7. Po výbere klikneme na tlačidlo Nahrať tento súbor.



  8. Zobrazí sa nám náhľad obrázku. Napíšeme opis obrázku. Pre zmenu vzhľadu, rozmerov obrázku klikneme na lištu Vzhľad.



  9. Nastavíme parametre obrázku a klikneme na tlačidlo Vložiť.



  10. Vložený obrázok sa nám vloží do editora.



  11. Klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako nastaviť počet otázok na stranu?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na Zapnúť upravovanie kurzu. 



  2. Pri ikone Test sa nám zobrazia editačné ikony. Klikneme na ikonu   Aktualizovať.



  3. Zobrazí sa nám stránka Aktualizácia testu. V sekcii Usporiadanie nastavíme počet otázok na stranu. Klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.

Aké oprávnenia môžeme nastaviť v aktivite Test?

Aktivita Test obsahuje nasledovné nastavenia, ktoré je možné zmeniť prostredníctvom systému rol:

  • Byť testovaný
  • Vymazať všetky pokusy testov
  • Dostať potvrdzovací mail po odovzdaní
  • Dostať mailovú správu, keď je uskutočnený pokus
  • Ohodnotiť testy manuálne
  • Ignorovať časový limit v testoch
  • Spravovať testy
  • Spravovať prestavenia kurzu
  • Náhľad testov
  • Preznámkovať pokusy testu
  • Prehľad vlastných pokusov
  • Prezerať informáciu o teste
  • Prezerať správy o teste

Do oprávnenia aktivity Test sa dostaneme pomocou bloku Nastavenia | Administrácia testu a klikneme na odkaz Oprávnenia.

Čo môžeme nastaviť v kurze?

Kategória  

Kurzy na portáli sú rozdelené do kategórií, ktoré nastavuje administrátor (napríklad Katedra chémie, Katedra informatiky, Katedra matematiky, atď.) Ak má učiteľ oprávnenie, môže určiť, v ktorej z nich sa bude jeho kurz nachádzať. Podľa týchto kategórií budú študenti vyhľadávať kurzy.

Celý názov kurzu

Celý názov kurzu sa zobrazuje v hornej časti každej stránky kurzu a tiež v zozname kurzov.

Skrátené meno

Je to skratka pre označenie kurzu ktorá sa zobrazuje sa v hornej časti navigačnej lišty.

ID číslo kurzu

Používa sa iba vtedy, ak je zviazané s externým informačným systémom. Normálne sa nikde nezobrazuje.

Sumár kurzu

Obsah kurzu sa nachádza v zozname kurzov. Vyhľadávanie kurzov taktiež prezerá obsah kurzov.

Formát

Určuje, ako je zobrazený stredný panel kurzu. Najčastejšie sa používajú formáty tém a týždňov.

  • Týždenný formát - kurz je organizovaný týždeň po týždni s jasným počiatočným a konečným dátumom.
  • Formát tém - veľmi podobné ako týždenný formát, s rozdielom, že každý týždeň je nazvaný "témou". Téma nie je obmedzená nijakým časovým limitom.

Počet týždňov/tém

Počet sekcií (týždňov/tém) v strednom paneli kurzu.

Dátum začiatku kurzu

Má zmysel, pri týždennom formáte. Prvý týždeň začne dátumom, ktorý tu nastavíme.

Skryté sekcie

Toto nastavenie umožňuje spôsob, akým sa budú zobrazovať skryté sekcie kurzu, študentom. Štandardne je v kurze vidieť, že daná sekcia existuje, ale nie je vidieť, čo obsahuje. Dá sa nastaviť, aby skrytá sekcia vôbec nebola viditeľná. Napríklad pre týždne, keď nie je výučba.

Nové správy na zobrazenie

Každý kurz má štandardne vytvorené jedno diskusné fórum (Fórum noviniek). Je to dobrým miestom na poslanie správ a odkazov pre všetkých študentov. K tomuto fóru existuje blok, ktorý zobrazuje najnovšie správy vo forme nadpisov. Ak sa nastaví hodnota 0, potom daný blok nebude viditeľný.

Zobraziť študentom výkaz známok

Ak učiteľ nechce študentov v kurze známkovať, alebo nechce, aby študenti videli známkový výkaz, môže voľbu "Zobraziť študentom výkaz známok" v nastavení kurzu vypnúť. Toto nastavenie nebráni učiteľovi, aby činnosti známkoval, iba neumožňuje študentom, aby si známky mohli prezerať.

Zobraziť správu o aktivitách

V tomto nastavení vyberáme, či sa majú v osobnom profile a v administratíve zobrazovať aktivity danej osoby v kurze.

Maximálna veľkosť sťahovania

Učiteľ môže zmenšiť maximálnu veľkosť súborov, ktoré študenti môžu nahrávať oproti tomu, čo nastavil administrátor.


Hosťovský prístup

Určuje, či majú hostia prístup na prezeranie kurzu bez prihlásenia. Hosťovský prístup môže ho definovať i heslom, ktoré im umožní prístup do kurzu. 

Skupiny

Táto voľba umožňuje nastaviť režim skupín v celom kurze. Režim skupín môže byť jedna z troch volieb:

  • Žiadne skupiny - nie sú žiadne podskupiny, každý je súčasťou jednej veľkej komunity
  • Oddelené skupiny - každá skupina vidí jej len vlastnú skupinu, ostatné sú neviditeľné
  • Viditeľné skupiny - každá skupina pracuje vo svojej vlastnej skupine, ale môže vidieť aj iné skupiny

Režim skupiny je definovaný na úrovni kurzu a je východzím nastavením pre všetky aktivity v kurze. Každá aktivita, ktorá podporuje skupiny, môže tiež definovať svoj vlastný režim skupín.

Dostupnosť

Určuje viditeľnosť kurzu pre študentov. Ak je kurz nedostupný, študenti ho nevidia. Vstúpiť doň potom môžu iba učitelia a administrátori.

Preferovať určitý jazyk

Nastavujeme tu jazykovú verziu kurzu.

Pokrok študenta

Táto funkcia nám umožňuje sledovať činnosti v kurze, ktoré sú už ukončené (splnené) alebo také čo ešte treba vypracovať. Je to dobrá pomôcka aj pre študentov aby zistili či danú prednášku čítali alebo splnili požadovanú úlohu.

Premenovanie rol

Zmena názvu pre všetky dostupné roly na portáli. Napríklad učiteľa môžeme nazvať lektorom, študenta používateľom. Zmení sa iba zobrazované meno, samotný systém rol a oprávnení sa tým nemení.


Ako zmeniť nastavenia kurzu?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu vyberieme odkaz Upraviť nastavenia. 

  2. Zobrazí sa nám stránka Upraviť nastavenia kurzu. Na tejto stránke nastavujeme funkcie kurzu.

Ako zmeniť tematický formát v kurze?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu vyberieme odkaz Upraviť nastavenia.



  2. Zobrazí sa nám stránka Upraviť nastavenia kurzu. V ponúknutom formulári vyberieme v položke Formát týždenný formát. Klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny

Ako zapnúť úpravy kurzu?

  1. Režim úprav začíname stlačením Zapnúť upravovanie, či už v bloku Navigácia alebo v pravom hornom rohu.



  2. Zapnutý režim upravovania.

Ako nastaviť počet tém v kurze?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu vyberieme odkaz Upraviť nastavenia. 



  2. Zobrazí sa nám stránka Upraviť nastavenia kurzu. V ponúknutom formulári vyberieme v položke Počet týždňov/tém požadované množstvo tém/týždňov. Klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny

Ako zapnúť sledovanie plnenia úloh študenta?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu vyberieme odkaz Upraviť nastavenia. 



  2. V ponúknutom formulári vyberieme v položke Pokrok študenta / sledovanie plnenia voľbu Zapnuté, riadenie pomocou nastavenia každej aktivity. Po uskutočnení výberu klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako zmeniť nastavenia, aby sa študentom nezobrazoval výkaz známok?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu vyberieme odkaz Upraviť nastavenia. 



  2. Zobrazí sa nám stránka Upraviť nastavenia kurzu. V ponúknutom formulári vyberieme v položke Zobraziť študentom výkaz známok voľbu Nie. Po uskutočnení výberu klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako presunúť zdroj alebo aktivitu v kurze?

  1. Zapneme režim úprav a klikneme na ikonu   presunúť.



  2. Vyberieme si pozíciu do ktorej chceme presunúť daný zdroj či aktivitu.

Čo môžeme nastaviť v aktivite zadanie?

Názov zadania

Názov zadania. Bude zobrazený na stránke kurzu.

Opis

Popis zadania by mal obsahovať podrobné inštrukcie pre študentov ohľadom zadania, jeho formy, spôsobu hodnotenia, atď.

Dostupné od

Dátum od kedy je dostupné zadanie pre vypracovanie študentom.

Dátum, do ktorého treba zaslať vypracované zadanie

Dátum do kedy sa má odovzdať zadanie. Po tomto termíne nie je možné odovzdať zadanie.

Predchádzať neskorým odovzdávaniam zadaní

Ak nastavíme na Nie, zadania vložené po danom dátume budú označené ako oneskorené, ale študenti ich budú môcť odovzdať.

Ak nastavíme na Áno, zadania sa nebudú dať odovzdať po danom dátume.

Známka

Hodnotenie zadania. Ak vyberieme číslo, bude to maximum pre zadanie. Okrem toho sa dajú vybrať aj opisné známky, ktoré boli definované pre tento kurz.

Kategória známok

Ak máme vytvorené kategórie známok vo výkaze známok, potom môžeme nastaviť, v ktorej kategórii sa aktivita nachádza.

 

Nastavenia modulu pre pokročilé prenášanie súborov :

Maximálna veľkosť

Nastavujeme maximálnu dovolenú veľkosť prenášania súborov.   

Povoliť vymazanie

Ak je táto voľba aktivovaná, študenti môžu vymazávať svoje súbory predtým, ako odošlú zadanie na hodnotenie

Maximálny počet nahrávaných súborov

Maximálny počet súborov, ktoré môže študent v tomto zadaní odovzdať.

Povoliť poznámky

Ak je táto voľba aktivovaná, študenti môžu k zadaniu pripojiť aj svoje poznámky písané on-line.

Skryť opis zadania pred začiatočným dátumom

Ak je táto voľba aktivovaná, zobrazí sa iba názov zadania ale bez opisu.

Povoliť tlačidlo Odoslať k hodnoteniu

Toto tlačidlo umožní študentovi oznámiť učiteľovi, že ukončil prácu na zadaní. Učiteľ potom môže zadanie ohodnotiť.     

       

Nastavenia modulu pre online text :

Povoliť opätovné odovzdanie zadania

Ak je táto voľba aktivovaná, študenti môžu znova upraviť a odovzdať zadanie, aj keď ho už učiteľ ohodnotil.

Posielať učiteľom oznámenia o zaslaní zadania

Ak je táto voľba aktivovaná, budú sa učiteľom odosielať e-mailové upozornenia vždy, keď študenti odovzdajú nové zadanie alebo keď upravia zadanie.

Vložený komentár

Ak je táto voľba aktivovaná, bude odovzdaný text počas hodnotenia skopírovaný do poľa pre komentár hodnotenia. Zjednoduší sa tak zápis poznámok do textu.

 

Nastavenia modulu Preniesť jeden súbor:

Povoliť opätovné odovzdanie zadania

Ak je táto voľba aktivovaná, študenti môžu znova upraviť a odovzdať zadanie, aj keď ho už učiteľ ohodnotil.

Posielať učiteľom oznámenia o zaslaní zadania

Ak je táto voľba aktivovaná, budú sa učiteľom odosielať e-mailové upozornenia vždy, keď študenti odovzdajú nové zadanie alebo keď upravia zadanie.

Maximálna veľkosť

Nastavujeme maximálnu dovolenú veľkosť prenášania súborov.   

Ako si prezrieť zadania ktoré študenti odovzdali?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Zadanie. 



  2. V blogu Nastavenia | Administrácia zadaní  klikneme na odkaz Zobraziť odovzdané zadania.



  3. Kliknutím na študentovo zadanie si nám zobrazí jeho vypracovaná úloha.

Ako oznámkovať odovzdané zadania?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Zadanie. 



  2. V bloku Nastavenia | Administrácia zadaní klikneme na odkaz Zobraziť odovzdané zadania.



  3. Klikneme na odkaz Známka.



  4. Nastavíme hodnotu známky za odovzdané zadanie. Prípadne napíšeme komentár alebo pripomienku k odovzdanému zadaniu a klikneme na tlačidlo Uložiť a ísť ďalej.

Ako povoliť aktualizáciu zadania, ak študent omylom poslal prácu na hodnotenie?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Zadanie. 



  2. V blogu Nastavenia | Administrácia zadaní klikneme na odkaz Zobraziť odovzdané zadania.



  3. Klikneme na odkaz Známka.



  4. V nastavení odovzdanie klikneme na tlačidlo Zmeniť na pracovnú verziu a klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako nastaviť v zadaní, aby študent mohol k odovzdaným súborom pridať komentár?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a klikneme na ikonu   aktualizovať, ktorá sa nachádza pri aktivite Zadanie.  



  2. Zobrazí sa nám stránka s nastaveniami aktivity Zadanie. V nastavení Pokročilé prenášanie súborov  zmeníme povolenie poznámok na Áno

Ikony a ich význam?

Ak sme zapli upravovanie kurzu, zjavia sa nám viacero ovládacích symbolov – ikon, ktoré sa môžu vyskytovať v každom bloku.

  Skryje, alebo ukáže objekt študentom

     Vymaže objekt

     Presunie objekt

     Vytvorí kópiu objektu

     Upraví daný objekt alebo nastaví jeho vlastnosti 

    Nastaví roly a oprávnenia objektu

    Skryje ostatné týždne (témy) alebo ich naspäť ukáže

    Označí v režime danú tému za aktuálnu

   Presunie týždeň (tému) vyššie alebo nižšie

Na mnohých miestach práce v kurze je ikona s otáznikom , pomocou ktorej sa ukáže vysvetľujúci text. Ikona   sa odkazuje na MoodleDocs server, kde je wiki dokumentácia.

Aké sú typy modulov?

Existujú tri rozličné typy modulov, ktoré sú dostupné učiteľovi kurzu: Zdroje, Aktivity a Bloky. Všetky tri sa dajú vybrať v režime upravovania stránky.

Zdroje

Zdroje poskytujú základné študijné materiály a slúžia pre poskytovanie informácií. Nie sú interaktívne. V základnej inštalácii sú k dispozícií tieto zdroje:

Adresár,

IMS balík

Nadpis

Stránka

Súbor

URL

Aktivity

Aktivity predstavujú interaktívnu časť systému. Ide o jednostranné alebo obojstranné interakcie medzi učiteľmi a študentmi. V základnej inštalácii sú k dispozícií tieto aktivity:

Anketa                       Prieskum                               Zadanie

Databáza                   SCORM/AICC                     Test

Fórum                       Slovník                                  Wiki

Chat                           Test                                        Workshop

Prednáška                  

Bloky

Posledným typom sú bloky. Nie sú viazané na týždeň alebo tému (ako aktivity a zdroje) ale viažu sa ku kurzu ako takému. Niektoré z blokov je možné umiestniť na stránke len raz, iné môžeme umiestniť na stránke viac ráz. Zobrazujú sa v ľavom alebo v pravom stĺpci kurzu. Medzi štandardné bloky patria:

Ľudia absolvovanie kurzu              Aktuálne blogy

Prihlásení používatelia                    Menu blogov

Stav absolvovania kurzu                 popis kurzu

Moje súkromne súbory                   Aktivity

Náhodná položka slovníku             HTML

Odkazy na sekcie                             Kalendár

Výsledky testu                                  Kurzy

Tagy blogov                                      Správy

Osobný profil                                   Tagy

Komentáre                                       RSS

Blogy                   

Ako pridať študenta do kurzu?

  1. Na ľavej strane, v bloku Nastavenia/Administratíva kurzu, klikneme na odkaz Používatelia. Rozbalí sa nám menu, kde klikneme na odkaz Zapísaní do kurzu.



  2. Klikneme na tlačidlo Zapísať používateľov do kurzu.



  3. Pri zapisovaní študentov do kurzu si môžeme vybrať dobu, na ktorú ich chceme pridať. Tlačidlami Zapísať do kurzu vyberáme používateľov. Pre ukončenie zapisovania nám slúži tlačidlo Ukončiť zapisovanie do kurzu.



  4. Pridaný študenti v kurze.

Ako odobrať študenta z kurzu?

  1. Na ľavej strane, v bloku Nastavenia/Administratíva kurzu, klikneme na odkaz Používatelia. Rozbalí sa nám menu, kde klikneme na odkaz  Zapísaní do kurzu.



  2. Nájdeme študenta ktorého chceme odstrániť z kurzu a klikneme na ikonu Obr.a5-2 Odstrániť

Ako zmeniť oprávnenia študentom?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu | Používatelia  vyberieme odkaz Oprávnenia. 



  2. Zobrazí sa nám stránka Oprávnenia kurzu.  Vyberieme si položku v ktorej chceme zmeniť oprávnenia a klikneme na ikonu   povoliť

  3. V nastavení Povoliť rolu, vyberieme rolu študent a klikneme na tlačidlo Povoliť

Ako zálohovať kurz?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu vyberieme odkaz Zálohovanie. 



  2. Zobrazí sa nám stránka s Počiatočné nastavenia.  Vyberieme si položky, ktoré sa majú spolu s kurzom zálohovať a klikneme na tlačidlo Ďalej.



  3. Zobrazí sa nám stránka Podrobný výber, kde si zvolíme, ktoré témy alebo týždne chceme zálohovať. Klikneme na tlačidlo Ďalej.



  4. Zobrazí sa nám stránka Potvrdenie a kontrola v ktorej napíšeme názov zálohy s koncovkou (.mbz). Skontrolujeme vybrané položky a potvrdíme tlačidlom Vykonať zálohu.



  5. Kurz bol úspešne zálohovaný. Klikneme na tlačidlo Pokračovať.



  6. Ak chceme uložiť zálohu na flash usb disk alebo na iné médium, klikneme na odkaz Stiahnuť.

Ako pripraviť kurz na nový semester?

Vyčistenie kurzu predstavuje vhodný spôsob ako pripraviť kurz na nový semester. Medzi vyčistenie kurzu patrí odstránenie všetkých účastníkov kurzu a údajov s nimi spojených. Predtým, ako sa pustíme do resetu kurzu, vytvoríme si čo najpodrobnejšiu zálohu aj s údajmi účastníkov kurzu pre prípad, že by sme sa pri vyčistení pomýlili.

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu vyberieme odkaz Reset. 



  2. Klikneme na tlačidlo Zobraziť rozširujúce nastavenia



  3. Vyberieme z dostupných možností, volieb a klikneme na tlačidlo Vyčistenie kurzu.



  4. Klikneme na tlačidlo Pokračovať



  5. Po ukončení resetu sa vrátime do kurzu a skontrolujeme, či je všetko tak, ako sme zamýšľali. Ak nie, použijeme funkciu Obnoviť zo zálohy. 

Obnova kurzu zo zálohy

Zálohovanie kurzu