čtvrtek, 28. března 2024, 18.51
Stránky: edu.ukf.sk - Vzdelávací portál - Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra
Kurz: edu.ukf.sk - Vzdelávací portál - Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra (UKF Moodle)
Slovník: Tvorba kurzov (Q&A)
ADMINISTRÁCIA KURZU

Aké sú typy modulov?

Existujú tri rozličné typy modulov, ktoré sú dostupné učiteľovi kurzu: Zdroje, Aktivity a Bloky. Všetky tri sa dajú vybrať v režime upravovania stránky.

Zdroje

Zdroje poskytujú základné študijné materiály a slúžia pre poskytovanie informácií. Nie sú interaktívne. V základnej inštalácii sú k dispozícií tieto zdroje:

Adresár,

IMS balík

Nadpis

Stránka

Súbor

URL

Aktivity

Aktivity predstavujú interaktívnu časť systému. Ide o jednostranné alebo obojstranné interakcie medzi učiteľmi a študentmi. V základnej inštalácii sú k dispozícií tieto aktivity:

Anketa                       Prieskum                               Zadanie

Databáza                   SCORM/AICC                     Test

Fórum                       Slovník                                  Wiki

Chat                           Test                                        Workshop

Prednáška                  

Bloky

Posledným typom sú bloky. Nie sú viazané na týždeň alebo tému (ako aktivity a zdroje) ale viažu sa ku kurzu ako takému. Niektoré z blokov je možné umiestniť na stránke len raz, iné môžeme umiestniť na stránke viac ráz. Zobrazujú sa v ľavom alebo v pravom stĺpci kurzu. Medzi štandardné bloky patria:

Ľudia absolvovanie kurzu              Aktuálne blogy

Prihlásení používatelia                    Menu blogov

Stav absolvovania kurzu                 popis kurzu

Moje súkromne súbory                   Aktivity

Náhodná položka slovníku             HTML

Odkazy na sekcie                             Kalendár

Výsledky testu                                  Kurzy

Tagy blogov                                      Správy

Osobný profil                                   Tagy

Komentáre                                       RSS

Blogy                   

Ako odobrať študenta z kurzu?

  1. Na ľavej strane, v bloku Nastavenia/Administratíva kurzu, klikneme na odkaz Používatelia. Rozbalí sa nám menu, kde klikneme na odkaz  Zapísaní do kurzu.



  2. Nájdeme študenta ktorého chceme odstrániť z kurzu a klikneme na ikonu Obr.a5-2 Odstrániť

Ako pridať študenta do kurzu?

  1. Na ľavej strane, v bloku Nastavenia/Administratíva kurzu, klikneme na odkaz Používatelia. Rozbalí sa nám menu, kde klikneme na odkaz Zapísaní do kurzu.



  2. Klikneme na tlačidlo Zapísať používateľov do kurzu.



  3. Pri zapisovaní študentov do kurzu si môžeme vybrať dobu, na ktorú ich chceme pridať. Tlačidlami Zapísať do kurzu vyberáme používateľov. Pre ukončenie zapisovania nám slúži tlačidlo Ukončiť zapisovanie do kurzu.



  4. Pridaný študenti v kurze.

Ako pripraviť kurz na nový semester?

Vyčistenie kurzu predstavuje vhodný spôsob ako pripraviť kurz na nový semester. Medzi vyčistenie kurzu patrí odstránenie všetkých účastníkov kurzu a údajov s nimi spojených. Predtým, ako sa pustíme do resetu kurzu, vytvoríme si čo najpodrobnejšiu zálohu aj s údajmi účastníkov kurzu pre prípad, že by sme sa pri vyčistení pomýlili.

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu vyberieme odkaz Reset. 



  2. Klikneme na tlačidlo Zobraziť rozširujúce nastavenia



  3. Vyberieme z dostupných možností, volieb a klikneme na tlačidlo Vyčistenie kurzu.



  4. Klikneme na tlačidlo Pokračovať



  5. Po ukončení resetu sa vrátime do kurzu a skontrolujeme, či je všetko tak, ako sme zamýšľali. Ak nie, použijeme funkciu Obnoviť zo zálohy. 

Ako zálohovať kurz?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu vyberieme odkaz Zálohovanie. 



  2. Zobrazí sa nám stránka s Počiatočné nastavenia.  Vyberieme si položky, ktoré sa majú spolu s kurzom zálohovať a klikneme na tlačidlo Ďalej.



  3. Zobrazí sa nám stránka Podrobný výber, kde si zvolíme, ktoré témy alebo týždne chceme zálohovať. Klikneme na tlačidlo Ďalej.



  4. Zobrazí sa nám stránka Potvrdenie a kontrola v ktorej napíšeme názov zálohy s koncovkou (.mbz). Skontrolujeme vybrané položky a potvrdíme tlačidlom Vykonať zálohu.



  5. Kurz bol úspešne zálohovaný. Klikneme na tlačidlo Pokračovať.



  6. Ak chceme uložiť zálohu na flash usb disk alebo na iné médium, klikneme na odkaz Stiahnuť.

Ako zmeniť oprávnenia študentom?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu | Používatelia  vyberieme odkaz Oprávnenia. 



  2. Zobrazí sa nám stránka Oprávnenia kurzu.  Vyberieme si položku v ktorej chceme zmeniť oprávnenia a klikneme na ikonu   povoliť

  3. V nastavení Povoliť rolu, vyberieme rolu študent a klikneme na tlačidlo Povoliť

Ikony a ich význam?

Ak sme zapli upravovanie kurzu, zjavia sa nám viacero ovládacích symbolov – ikon, ktoré sa môžu vyskytovať v každom bloku.

  Skryje, alebo ukáže objekt študentom

     Vymaže objekt

     Presunie objekt

     Vytvorí kópiu objektu

     Upraví daný objekt alebo nastaví jeho vlastnosti 

    Nastaví roly a oprávnenia objektu

    Skryje ostatné týždne (témy) alebo ich naspäť ukáže

    Označí v režime danú tému za aktuálnu

   Presunie týždeň (tému) vyššie alebo nižšie

Na mnohých miestach práce v kurze je ikona s otáznikom , pomocou ktorej sa ukáže vysvetľujúci text. Ikona   sa odkazuje na MoodleDocs server, kde je wiki dokumentácia.

Obnova kurzu zo zálohy

Zálohovanie kurzu

ANKETA

Aké sú základné nastavenia aktivity Anketa?

Názov ankety

Názov ankety. Bude zobrazený na stránke kurzu.

Úvodný text

Samotná otázka ankety.

Limitovať počet povolených výberov

Toto nastavenie definuje, či účastníci ankety budú limitovaní počtom výberov jednotlivých volieb. Každá voľba môže mať nadefinovaný číselný limit. Po presiahnutí zvoleného limitu, nebude už možné danú odpoveď zvoliť.

Možnosť

Špecifikovaná voľba z ktorej si účastníci musia vybrať.

Limit

Číselný limit možnosti výberu.


 

Časovo obmedziť odpovedanie na otázky

Ak treba, vymedzíme čas v ktorom účastníci môžu odpovedať na otázku.

Režim zobrazenia

Zobrazenie výsledkov ankety horizontálne alebo vertikálne.

Zverejniť výsledky

Zverejnenie výsledkov študentovi po odoslaní ankety. Táto funkcia nám ponúka tieto možnosti:

  • Nezverejňovať výsledky študentom
  • Ukázať výsledky študentom po zodpovedaní ankety
  • Ukázať výsledky študentom až po ukončení ankety
  • Vždy ukázať výsledky študentom

Dôvernosť výsledkov

Zobrazenie výsledkov anonymné alebo verejné (s menami).

Povoliť zmenu hlasovania

Môžeme dať možnosť zmeniť študentovi svoje hlasovanie?

Ukázať stĺpec pre nezodpovedané otázky ankety

Môžeme zvoliť možnosť zobrazenia počtu ešte nezúčastnených odpovedajúcich.


Ako nastaviť limit na počet hlasujúcich?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a klikneme na ikonu   aktualizovať, ktorá sa nachádza pri aktivite Anketa



  2. Zobrazí sa nám stránka s nastaveniami aktivity Anketa. Aktivujeme Limitovať počet povolených výberov a do každej možnosti nastavíme výšku limitu.



  3. Pre uloženie nastavenia klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.

Ako odstrániť hlasovanie študentov?

  1. Nastavíme sa na aktivitu Anketa.



  2. Zobrazí sa nám výpis hlasujúcich. Vyberieme si hlas študenta a klikneme na akciu Odstrániť.

Ako povoliť zmenu hlasovania v ankete?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a klikneme na ikonu aktualizovať, ktorá sa nachádza pri aktivite Anketa



  2. Zobrazí sa nám stránka s nastaveniami aktivity Anketa. V nastavení Povoliť zmenu hlasovania zmeníme z Nie na Áno.



  3. Pre uloženie nastavenia klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.

Ako zobraziť študentom odpovede ostatných študentov?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a klikneme na ikonu   aktualizovať, ktorá sa nachádza pri aktivite Anketa.



  2. Zobrazí sa nám stránka s nastaveniami aktivity Anketa. V nastavení Zverejniť výsledky zmeníme z Nezverejňovať výsledky študentom na funkciu vhodnú pre nás, čím aktivujeme prístup k funkcii Dôvernosť výsledkov. Týmto nastavením sme dali prístup pre zobrazenie odpovedí ostatným študentov. 

      



  3. Pre uloženie nastavenia klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.

BLOK

Ako nastaviť blok aby nebol prístupný pre hostí?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a klikneme v danom bloku na ikonu   pridať roly.



  2. V bloku Nastavenia | Blok klikneme na odkaz Oprávnenia.



  3. Zobrazí sa nám stránka Oprávnenia. Klikneme na ikonu delete zabrániť pri označení Hosť.

Ako vytvoriť blok?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a v bloku Pridať blok si vyberieme zo zoznamu potrebný blok.

Ako zmeniť poradie blokov?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a klikneme na ikonu  presunúť.



  2. Medzi každým blokom sa nám zobrazia červené miesta. Vyberieme si kliknutím na tieto miesta.

Čo môžeme nastaviť v Blokoch?

Pôvodné umiestnenie bloku

Informuje nás, kde bol blok pôvodne vytvorený. Nastavenia bloku môžu spôsobiť, že blok sa bude zobrazovať v rámci aktivít v kurze.

Zobraziť na týchto typoch stránok

Bloky môžeme zobraziť na hlavnej stránke kurzu, na ľubovoľnej stránke kurzu alebo úplne všade.

Východzia oblasť

V tomto nastavení vyberáme umiestnenie blokov vpravo alebo vľavo.

Východzia váha

Váha bloku je v intervale ⟨−10,10⟩. Čím je váha menšia, tým viac je daný blok nad ostatnými. Ak nastavíme bloku váhu -10, bude sa nachádzať na vždy na vrchu. Ak dva bloky majú rovnakú váhu, potom je ich poradie dané náhodne.

Viditeľnosť

Zobrazenie/skrytie bloku na stránke.

Oblasť

Prepísanie východzej hodnoty oblasti pre konkrétny blok.

Váha

Prepísanie východzej hodnoty váhy pre konkrétny blok.


CHAT

Ako nastaviť opakované chat-ovanie?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a klikneme na ikonu  aktualizovať, ktorá sa nachádza pri aktivite Chat.

     

  2. Zobrazí sa nám stránka s nastaveniami aktivity Chat. Nastavíme dátum najbližšieho chatovania a zo zoznamu Opakovať chatovanie vyberieme požadovaný atribút.



  3. Pre uloženie nastavenia klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.

Ako vymazať históriu chatovania?

  1. Nastavíme sa na pridanú aktivitu Chat.



  2. V bloku Nastavenia|Správa chatu klikneme na odkaz Ukázať prebehnuté chatovanie.



  3. Zobrazí sa nám stránka s účastníkmi chatu. Klikneme na odkaz Odstrániť toto chatovanie. 



  4. Klikneme na tlačidlo Pokračovať.

Ako vytvoriť chat miestnosť?

  1. Skôr ako pridáme aktivitu Chat do kurzu, zapneme upravovanie kurzu. Klikneme na pridať aktivitu Chat.



  2. Napíšeme názov vytváranej miestnosti a úvodný text.



  3. Nastavíme najbližšie chatovanie a vyberieme interval opakovania chatovania.



  4. Ak chceme oddeliť toto chatovanie len pre určité zoskupenie študentov nastavíme tak v Spoločnom nastavení modulu.



  5. Na záver klikneme na Uložiť a návrat do kurzu.

Ako zobraziť už prebehnuté chatovanie?

  1. Nastavíme sa na aktivitu Chat.



  2. V bloku Nastavenia | Správa chatu klikneme na odkaz Ukázať prebehnuté chatovanie.



  3. Zobrazí sa nám stránka s účastníkmi chatu. Po kliknutí na odkaz Ukázať toto chatovanie sa nám zobrazí celá história chatovania.

Čo môžeme nastaviť v aktivite Chat?

Názov tejto miestnosti

Názov, ktorý sa zobrazí na stránke kurzu.

Úvodný text

Téma, ktorej sa bude chat venovať. Túto tému uvidia študenti pred vstupom do chat miestnosti.

Najbližšie chatovanie

Termín najbližšieho chatovania. Používa sa na to, aby študenti vedeli, kedy sa môžu stretnúť. Samotná miestnosť je ale otvorená aj mimo časového intervalu.

Opakovať chatovanie

Spôsob opakovania sa chatu. Ak sa bude chat opakovať, bude to zobrazené aj v nachádzajúcich udalostiach kurzu.

Uložiť prebehnuté chatovanie

Ak chceme uložiť históriu chatu, nastavíme, koľko dní sa má chatovanie uložiť. Toto nastavenie je vhodné pre študentov, ktorí chat nestihnú. Takýmto spôsobom môžu zistiť, o čom sa diskutovalo.

Každý si môže prezrieť prebehnuté chatovanie

Nastavenie ktoré je určené pre študentov, aby si mohli prezerať prebiehajúce alebo prebehnuté chatovanie, do ktorého sa zapojili.


FÓRUM

Aké oprávnenia môžeme nastaviť v aktivite Fórum?

V diskusnom fóre je veľa nastavení, ktorými môžeme upraviť jeho vlastnosti.  Ku každému oprávneniu môžeme pridať roly. Systém ponúka nasledovné oprávnenia:

  1. Pridať novinky
  2. Vytvoriť prílohy
  3. Vymazať (kedykoľvek) ľubovoľný príspevok
  4. Vymazať vlastné príspevky (v rámci časového limitu)
  5. Upraviť ľubovoľný príspevok
  6. Exportovať celú diskusiu
  7. Exportovať vlastné príspevky
  8. Exportovať príspevky
  9. Počiatočné odoberanie
  10. Administrovať odoberanie príspevkov
  11. Presúvať diskusie
  12. Oslobodenie od maximálneho počtu príspevkov
  13. Hodnotiť príspevky
  14. Odpovedať na novinky
  15. Odpovedať na príspevky
  16. Rozdeľovať diskusiu
  17. Začínať novú diskusiu
  18. Zobraziť všetky hodnotenia zadané jednotlivcami
  19. Vidieť všetky hodnotenia
  20. Vidieť diskusie
  21. Vidieť časovo obmedzené príspevky
  22. Vždy vidieť otázky (Q) a odpovede (A)
  23. Vidieť vaše hodnotenia
  24. Vidieť odberateľo

Do oprávnenia sa dostaneme pomocou bloku Nastavenia | Správa fóra klikneme na odkaz Oprávnenia

Ako nastaviť fórum tak, aby študenti mohli hodnotiť príspevky?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a klikneme na ikonu   aktualizovať, ktorá sa nachádza pri aktivite Fórum.  



  2. Zobrazí sa nám stránka s nastaveniami aktivity Fórum. V nastavení Hodnotenia vyberieme Typ hodnotenia



  3. Nastavíme stupnicu hodnotenia a klikneme na tlačidlo Uložiť a zobraziť



  4. V bloku Nastavenia | Správa fóra klikneme na odkaz Oprávnenia



  5. Zobrazí sa nám stránka s oprávneniami, kde pri zázname Hodnotiť príspevky klikneme na ikonu    povoliť.



  6. Vyberieme rolu Študent a klikneme na tlačidlo Povoliť.


Ako presunúť časť diskusie do nového diskusného vlákna?

  1. Vstúpime do diskusného fóra a vyberieme si diskusiu v ktorej chceme oddeliť časť diskusie.



  2. V diskusnom príspevku klikneme na odkaz Oddeliť. 



  3. Napíšeme názov novej diskusie a klikneme na tlačidlo Oddeliť.

Ako presunúť diskusné vlákno do nového fóra?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a pridáme novú aktivitu Fórum.



  2. Vyplníme formulár pre vytvorenie aktivity Fórum a klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.



  3. Vstúpime do diskusného fóra, v ktorom chceme vykonať presúvanie vlákna. Klikneme na diskusné vlákno ktoré chceme presunúť.



  4. V menu Presunúť túto diskusnú tému do si vi vyberieme fórum do ktorého chceme presunúť diskusné vlákno. Presunutie potvrdíme tlačidlom Presunúť.  

Ako zistiť, či sa študent zapája do diskusií vo fóre?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Fórum a v bloku Nastavenia | Správa fóra klikneme na odkaz Záznamy o prihláseniach.




  2. Zobrazí sa nám stránka s zo záznamoch prihlásenia. Vyberieme si daného účastníka a výberom akcie Pridať  zabezpečíme, že v zozname sa zobrazia len pridávane diskusie .


Čo môžeme nastaviť v aktivite Fórum?

Názov fóra

Názov fóra. Bude zobrazený na stránke kurzu.

Typ fóra

Môžeme si vybrať medzi:

  • Jednoduchá diskusia – je to len jedna téma, každý na ňu môže odpovedať. Toto typ fóra je užitočné na krátke a orientované diskusie.
  • Každý môže začať len jednu tému diskusie – tento typ fóra využívame, ak chceme od každého študenta, aby začal diskusiu.
  • Štandardné fórum pre bežné použitie – jedná sa o otvorené fórum, kde hocikto a hocikedy môže začať novú tému.
  • Otázky a odpovede – študenti musia najprv zverejniť svoj názor a až potom môžu vidieť názory ostatných.
  • Štandardné fórum zobrazené v blokovom formáte – jedná sa o otvorené fórum, kde hocikto a hocikedy môže začať novú tému.

Úvod do diskusného fóra

Učiteľ vysvetlí, čoho sa celé fórum bude týkať, zobrazí sa študentom keď kliknú na fórum.

Mód odoberania

Ak je niekto prihlásený k odoberaniu príspevkov z určitého fóra, bude mu e-mailom poslaná kópia každého príspevku vloženého do tohto fóra. Existujú 4 možné spôsoby:

  • Voliteľné odoberanie – každý si môže zvoliť, či chce alebo nechce odoberať príspevky.
  • Povinné odoberanie – každý bude prihlásený k odoberaniu automaticky a nemôže sa odhlásiť. Toto používame u fór, kedy učiteľ potrebuje, aby študenti jeho správy dostali.
  • Počiatočné odoberanie – každý je na začiatku prihlásený a môže sa kedykoľvek odhlásiť.
  • Odoberanie nie je umožnené – odoberanie príspevkov je zakázané.

Majú sa v tomto fóre označovať neprečítané príspevky?

Táto voľba sa dá zapnúť, vypnúť, alebo nechať na voľbe študentov, ako sa rozhodnú.

Maximálna veľkosť prílohy

Ak by študenti posielali súbory ako prílohy, aké môžeme obmedziť ich veľkosť.

Maximálny počet príloh

Toto nastavenie určuje koľko príloh môže byť vložených ku každému príspevku.

Blokovanie

Ak povolíme nasledovné voľby, študentom je zablokovaná možnosť pridávania nových príspevkov, ak ich doterajších počet presiahne určitú hranicu. Systém ich po určitom počte príspevkov na túto skutočnosť upozorní.

Blokačné obdobie

Ako dlho budú študenti blokovaní, možnosti sú medzi zákazom blokovania a obdobím do 7 dní.

Blokovať po dosiahnutí počtu príspevkov

Zadávame počet príspevkov.

Upozorniť po prekročení počtu príspevkov

Zadávame počet príspevkov.

Hodnotenia

Každý príspevok v diskusnom fóre môže byť hodnotený, či už učiteľom, alebo každým účastníkom

Roly s oprávnením hodnotiť

Pre vkladanie hodnotení potrebujú používatelia schopnosť moodle/rating:rate ako aj ďalšie špecifické schopnosti. Na základe typu fóra budú na začiatku automaticky určené roly, ktorých sa hodnotenie bude týkať. Tento zoznam rol môžeme upraviť pomocou bloku Nastavenia tohto fóra a odkazu Oprávnenia.

Typ hodnotenia

Keďže vo fóre je viacero príspevkov, na tomto mieste definujeme, akým spôsobom bude vypočítavané celkové hodnotenie, ktoré bude prenesené do výkazu známok.

Ak povolíme hodnotenie, pri každom príspevku budú ovládacie prvky na určenie jeho hodnotenia pomocou stupnice, ktorú si zvolíme. Tiež môžeme definovať, v akom časovom intervale možno príspevky hodnotiť.


HODNOTENIE

Ako pridať položky do vytvorenej kategórie vo Výkaze známok?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na odkaz Známky.



  2. V bloku Nastavenia sa nám zobrazí Administratíva známok. V nej vyberieme Kategórie a položky a klikneme na odkaz Zjednodušený režim. 



  3. Na stránke Upraviť kategórie a položky v zaškrtovacom políčku vyberieme položky ktoré chceme presunúť. 



  4. Vyberieme si kategóriu, kde chceme presunúť označené položky.



  5. Na uloženie zmien klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako vytvoriť kategóriu vo Výkaze známok?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na odkaz Známky.




  2. V bloku Nastavenia sa nám zobrazí Administratíva známok. V nej vyberieme Kategórie a položky a klikneme na odkaz Zjednodušený režim. 



  3. Na stránke Upraviť kategórie a položky klikneme na tlačidlo Pridať kategóriu.



  4. Napíšeme Názov kategórie a vyberieme Súhrnnú známkuTyp známky. Po nastavení novej kategórie klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.  

Ako zmeniť počet bodov v aktivitách?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na odkaz Známky. 



  2. V bloku Nastavenia  | Administratíva známok klikneme na odkaz Známkový výkaz režim.




  3. Zobrazí sa nám stránka Známkový výkaz, kde klikneme na tlačidlo Zapnúť upravovanie.



  4. Vyberieme si študenta a aktivitu pri ktorej chceme zmeniť počet bodov a klikneme na ikonu   Upraviť známku.



  5. Nastavíme v položke Výsledná známka počet bodov a prípadne napíšeme komentár prečo sme zmenili hodnotenie. Na uloženie zmien klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako zmeniť stupnicu pre slovné známky?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na odkaz Známky. 



  2. V bloku Nastavenia | Administratíva známok klikneme na odkaz Slovné známky. 



  3. Klikneme na odkaz Upraviť slovné známky.



  4. Upravíme slovnú známku a priradíme k nej patričný rozsah. Po ukončení nastavenia klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

KURZ

Ako nastaviť počet tém v kurze?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu vyberieme odkaz Upraviť nastavenia. 



  2. Zobrazí sa nám stránka Upraviť nastavenia kurzu. V ponúknutom formulári vyberieme v položke Počet týždňov/tém požadované množstvo tém/týždňov. Klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny

Ako presunúť zdroj alebo aktivitu v kurze?

  1. Zapneme režim úprav a klikneme na ikonu   presunúť.



  2. Vyberieme si pozíciu do ktorej chceme presunúť daný zdroj či aktivitu.

Ako zapnúť sledovanie plnenia úloh študenta?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu vyberieme odkaz Upraviť nastavenia. 



  2. V ponúknutom formulári vyberieme v položke Pokrok študenta / sledovanie plnenia voľbu Zapnuté, riadenie pomocou nastavenia každej aktivity. Po uskutočnení výberu klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako zapnúť úpravy kurzu?

  1. Režim úprav začíname stlačením Zapnúť upravovanie, či už v bloku Navigácia alebo v pravom hornom rohu.



  2. Zapnutý režim upravovania.

Ako zmeniť nastavenia kurzu?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu vyberieme odkaz Upraviť nastavenia. 

  2. Zobrazí sa nám stránka Upraviť nastavenia kurzu. Na tejto stránke nastavujeme funkcie kurzu.

Ako zmeniť nastavenia, aby sa študentom nezobrazoval výkaz známok?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu vyberieme odkaz Upraviť nastavenia. 



  2. Zobrazí sa nám stránka Upraviť nastavenia kurzu. V ponúknutom formulári vyberieme v položke Zobraziť študentom výkaz známok voľbu Nie. Po uskutočnení výberu klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako zmeniť tematický formát v kurze?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu vyberieme odkaz Upraviť nastavenia.



  2. Zobrazí sa nám stránka Upraviť nastavenia kurzu. V ponúknutom formulári vyberieme v položke Formát týždenný formát. Klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny

Čo môžeme nastaviť v kurze?

Kategória  

Kurzy na portáli sú rozdelené do kategórií, ktoré nastavuje administrátor (napríklad Katedra chémie, Katedra informatiky, Katedra matematiky, atď.) Ak má učiteľ oprávnenie, môže určiť, v ktorej z nich sa bude jeho kurz nachádzať. Podľa týchto kategórií budú študenti vyhľadávať kurzy.

Celý názov kurzu

Celý názov kurzu sa zobrazuje v hornej časti každej stránky kurzu a tiež v zozname kurzov.

Skrátené meno

Je to skratka pre označenie kurzu ktorá sa zobrazuje sa v hornej časti navigačnej lišty.

ID číslo kurzu

Používa sa iba vtedy, ak je zviazané s externým informačným systémom. Normálne sa nikde nezobrazuje.

Sumár kurzu

Obsah kurzu sa nachádza v zozname kurzov. Vyhľadávanie kurzov taktiež prezerá obsah kurzov.

Formát

Určuje, ako je zobrazený stredný panel kurzu. Najčastejšie sa používajú formáty tém a týždňov.

  • Týždenný formát - kurz je organizovaný týždeň po týždni s jasným počiatočným a konečným dátumom.
  • Formát tém - veľmi podobné ako týždenný formát, s rozdielom, že každý týždeň je nazvaný "témou". Téma nie je obmedzená nijakým časovým limitom.

Počet týždňov/tém

Počet sekcií (týždňov/tém) v strednom paneli kurzu.

Dátum začiatku kurzu

Má zmysel, pri týždennom formáte. Prvý týždeň začne dátumom, ktorý tu nastavíme.

Skryté sekcie

Toto nastavenie umožňuje spôsob, akým sa budú zobrazovať skryté sekcie kurzu, študentom. Štandardne je v kurze vidieť, že daná sekcia existuje, ale nie je vidieť, čo obsahuje. Dá sa nastaviť, aby skrytá sekcia vôbec nebola viditeľná. Napríklad pre týždne, keď nie je výučba.

Nové správy na zobrazenie

Každý kurz má štandardne vytvorené jedno diskusné fórum (Fórum noviniek). Je to dobrým miestom na poslanie správ a odkazov pre všetkých študentov. K tomuto fóru existuje blok, ktorý zobrazuje najnovšie správy vo forme nadpisov. Ak sa nastaví hodnota 0, potom daný blok nebude viditeľný.

Zobraziť študentom výkaz známok

Ak učiteľ nechce študentov v kurze známkovať, alebo nechce, aby študenti videli známkový výkaz, môže voľbu "Zobraziť študentom výkaz známok" v nastavení kurzu vypnúť. Toto nastavenie nebráni učiteľovi, aby činnosti známkoval, iba neumožňuje študentom, aby si známky mohli prezerať.

Zobraziť správu o aktivitách

V tomto nastavení vyberáme, či sa majú v osobnom profile a v administratíve zobrazovať aktivity danej osoby v kurze.

Maximálna veľkosť sťahovania

Učiteľ môže zmenšiť maximálnu veľkosť súborov, ktoré študenti môžu nahrávať oproti tomu, čo nastavil administrátor.


Hosťovský prístup

Určuje, či majú hostia prístup na prezeranie kurzu bez prihlásenia. Hosťovský prístup môže ho definovať i heslom, ktoré im umožní prístup do kurzu. 

Skupiny

Táto voľba umožňuje nastaviť režim skupín v celom kurze. Režim skupín môže byť jedna z troch volieb:

  • Žiadne skupiny - nie sú žiadne podskupiny, každý je súčasťou jednej veľkej komunity
  • Oddelené skupiny - každá skupina vidí jej len vlastnú skupinu, ostatné sú neviditeľné
  • Viditeľné skupiny - každá skupina pracuje vo svojej vlastnej skupine, ale môže vidieť aj iné skupiny

Režim skupiny je definovaný na úrovni kurzu a je východzím nastavením pre všetky aktivity v kurze. Každá aktivita, ktorá podporuje skupiny, môže tiež definovať svoj vlastný režim skupín.

Dostupnosť

Určuje viditeľnosť kurzu pre študentov. Ak je kurz nedostupný, študenti ho nevidia. Vstúpiť doň potom môžu iba učitelia a administrátori.

Preferovať určitý jazyk

Nastavujeme tu jazykovú verziu kurzu.

Pokrok študenta

Táto funkcia nám umožňuje sledovať činnosti v kurze, ktoré sú už ukončené (splnené) alebo také čo ešte treba vypracovať. Je to dobrá pomôcka aj pre študentov aby zistili či danú prednášku čítali alebo splnili požadovanú úlohu.

Premenovanie rol

Zmena názvu pre všetky dostupné roly na portáli. Napríklad učiteľa môžeme nazvať lektorom, študenta používateľom. Zmení sa iba zobrazované meno, samotný systém rol a oprávnení sa tým nemení.


PRIDÁVANIE ZDROJOV

Ako naraz vložiť do adresára väčšie množstvo súborov?

  1. Súbory, ktoré chceme preniesť do adresára, najprv zbalíme do formátu ZIP.



  2. V kurze zapneme upravovanie kurzu a pridáme zdroj Adresár.



  3. Vyplníme meno opis adresára a klikneme na tlačidlo Pridať.



  4. Otvorí sa  nám okno v ktorom klikneme na odkaz Nahrať súbor a následne na tlačidlo Prehľadávať.



  5. Na lokálnom počítači si nájdeme nami zbalené súbory v ZIP. Na ukončenie výberu klikneme na tlačidlo Nahrať tento súbor.



  6. Po kliknutí ľavým tlačidlom na nahratý súbor sa nám zjaví editačné menu, kde zo zoznamu vyberieme odkaz Rozbaliť



  7. Rozbalia sa nám zbalene súbory. Pôvodný vložený, zbalený súbor môžeme odstrániť.



  8. Na záver klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako pridať nadpis pre tému/ týždeň?

  1. Zapneme režim úprav a vyberieme si z ponuky zdrojov Nadpis.



  2. Vyberieme veľkosť písma a vpíšeme text nadpisu. Klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.



  3. Klikneme na ikonu Presunúť.



  4. Vyberieme si pozíciu do ktorej chceme presunúť nadpis.



Ako pridať súbor do kurzu?

  1. Zapneme režim úprav a vyberieme si z ponuky zdrojov Súbor.



  2. Vyplníme názov a opis, ktorý sa zjaví ako odkaz na hlavnej stránke kurzu. V časti Obsah klikneme na tlačidlo Pridať.



  3. Vyberieme si s kadiaľ chceme súbor nahrať (ponuka na ľavej strane okna). Pri nahrávaní súboru z disku PC klikneme na tlačidlo Prehľadávať.




  4. Vpíšeme autora a klikneme na tlačidlo Nahrať tento súbor. 




  5. Nastavíme potrebne parametre súboru a klikneme na tlačidlo Uložiť a zobraziť.


Ako pridať súbory do súkromných súborov v kurze?

  1. V blogu Navigácia sa nastavíme na Môj profil | Moje súkromné súbory.



  2. Klikneme na tlačidlo Spravovať moje súkromné súbory.



  3. Tlačidlom Vytvoriť priečinok si vytvoríme priečinok pre lepšie orientovanie sa v súkromných súborov.



  4. Pre pridanie súborov klikneme na vytvorený priečinok.



  5. Klikneme na tlačidlo Pridať.



  6. Otvorí sa  nám okno v ktorom si vyberieme s kadiaľ chceme nahrať súbor.



  7. Vyberieme súbor a klikneme na tlačidlo Nahrať tento súbor.



  8. Na záver klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako pridať text do témy/týždňa?

  1. Zapneme režim úprav a vyberieme si z ponuky zdrojov Nadpis.



  2. Vyberieme veľkosť písma a vpíšeme text ktorý chceme vložiť do témy/týždňa. Klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.



  3. Klikneme na ikonu  Presunúť.
  4. Vyberieme si pozíciu do ktorej chceme presunúť nadpis.

Ako vložiť obrázok (multimédiá) do kurzu?

  1. Zapneme režim úprav a vyberieme si z ponuky zdrojov Nadpis.



  2. Pri vkladaní obrázku v textovom editore, klikneme na ikonu Pridať/editovať obrázok. Pri vkladaní iného multimedia (flash, avi atď.), klikneme na ikonu Moodle média.



  3. Klikneme na odkaz nájsť alebo nahradiť obrázok.



  4. Nájdeme požadovaný súbor a klikneme na tlačidlo Nahrať tento súbor.



  5. Klikneme na lištu Vzhľad  kde si vyberieme z ponuky Usporiadanie orientáciu obrázku.



  6. V textovom poli Rozmery nastavíme požadovanú veľkosť obrázka v pixeloch a klikneme na tlačidlo Vložiť.



  7. K obrázku môžeme dopísať text a kliknúť na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu

Čo môžeme nastaviť pri pridávaní súborov do kurzu?

Všeobecné nastavenia

Vkladáme meno súboru a jeho opis

Obsah

V tejto časti vyberáme spôsob výberu súboru.

Súbory servera – zoznam všetkých nám dostupných súborov a adresárov

Nedávne súbory – zoznam súborov a adresárov, s ktorými sme pracovali v poslednom čase.

Nahrať súbor – spôsob, akým dostaneme dokumenty z lokálneho počítača na server       Súkromné súbory – súkromná časť dokumentov, ku ktorým nikto (okrem administrátora) nemá prístup.

Zobraziť

Automaticky - najlepšia voľba pre zobrazovanie. Pre daný typ súboru ju vyberá automaticky. Napríklad pre doc. súbory sa prehliadač po kliknutí naň spýta, či ho chceme uložiť alebo otvoriť.

Vkladanie - súbor je zobrazený v rámci strany pod navigačnou lištou spolu s opisom súboru a prípadnými blokmi. Tento typ je vhodný pre flashové animácie alebo videá.

Vynútiť stiahnutie - používateľ je vyzvaný na stiahnutie súboru.

Otvoriť -  iba samotný súbor je zobrazený v okne prehliadača.

Vo vyskakovacom okne - súbor je zobrazený v novom okne prehliadača bez navigačnej lišty alebo zadávacieho riadku. V rozšírených voľbách v tomto prípade nám Moodle ponúka nastavenie veľkosti (šírky a výšky) nového okna.

V rámci - súbor je zobrazený v rámci pod navigačnou lištou a opisom súboru.

Nové okno - súbor je zobrazený v kompletne novom okne prehliadača s navigačnou lištou a zadávacím riadkom.

Plnenie aktivít

Táto funkcia nám umožňuje sledovať činnosti v kurze, ktoré sú už ukončené (splnené) alebo také čo ešte treba vypracovať. Je to dobrá pomôcka aj pre študentov aby zistili či danú prednášku čítali alebo splnili požadovanú úlohu.


SKUPINY A ZOSKUPENIA

Ako odobrať študenta zo skupiny?

  1. Na ľavej strane, v bloku Nastavenia/Administratíva kurzu, klikneme na odkaz Používatelia. Rozbalí sa nám menu, kde klikneme na odkaz Skupiny.



  2. Klikneme na skupinu, z ktorej chceme odobrať študenta. Klikneme na tlačidlo Pridať/odstrániť používateľa zo skupiny.   



  3. Vyberieme si študentov a klikneme na tlačidlo Odstrániť.


Ako pridať do zoskupenia skupiny?

  1. Na ľavej strane, v bloku Nastavenia/Administratíva kurzu, klikneme na odkaz Používatelia. Rozbalí sa nám menu, kde klikneme na odkaz Skupiny.



  2. Klikneme na záložku Zoskupenia.



  3. Vyberieme si zoskupenie do ktorého chceme pridať skupinu/skupiny. Klikneme na ikonu  Ukázať skupiny v zoskupení.



  4. Označíme skupinu ktorú chceme vložiť do zoskupenia a následne klikneme na tlačidlo Pridať. Pre ukončenie výberu klikneme na tlačidlo Späť k zoskupeniam.

Ako pridať študenta do skupiny?

  1. Ak sme nenastavili Kľúč k zápisu pri vytváraní skupiny musíme pridať študenta ručne.
  2. Na ľavej strane, v bloku Nastavenia/Administratíva kurzu, klikneme na odkaz používatelia. Rozbalí sa nám menu, kde klikneme na odkaz Zapísanie do kurzu.




  3. Kliknutím na tlačidlom  ktoré sa nachádza v stĺpci skupiny pridáme študenta do skupiny. 



  4. Vyberieme si skupinu do ktorej chceme pridať študenta. Výber potvrdíme tlačidlom Uložiť zmeny.




  5. Skupina do ktorej patrí študent.


Ako vytvoriť skupinu?

  1. Na ľavej strane, v bloku Nastavenia/Administratíva kurzu, klikneme na odkaz Používatelia. Rozbalí sa nám menu, kde klikneme na odkaz Skupiny.




  2. Klikneme na tlačidlo Pridať skupinu.



  3. Vpíšeme názov skupiny a nastavíme kľúč k zápisu. Vytvorenie skupiny potvrdíme tlačidlom Uložiť zmeny.



Kľúč k zápisu - Ak zadefinujeme pre vytvorené skupiny rôzne skupinové kľúče, tak učiteľ už nemusí zadeľovať študentov do skupín manuálne. Študenti sú do nich zaradení automaticky, na základe získaného hesla od vyučujúceho.


Funkcia Obrázok skupiny, predstavuje vloženú fotografiu alebo grafiku ktorá prezentuje danú skupinu. Napríklad v diskusných fórach vidíme potom nielen obrázok diskutujúceho, ale aj jeho skupinu.

Ako vytvoriť zoskupenie?

  1. Na ľavej strane, v bloku Nastavenia/Administratíva kurzu, klikneme na odkaz Používatelia. Rozbalí sa nám menu, kde klikneme na odkaz Skupiny.



  2. Klikneme na záložku Zoskupenia.



  3. Klikneme na tlačidlo Vytvoriť zoskupenie.



  4. Zadáme Názov zoskupenia s prípadným opisom a klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.



  5. Klikneme na ikonu  Ukázať skupiny v zoskupení.

Aký je význam zoskupení?

Skupiny môžu byť organizované v zoskupeniach, ktoré využívame v aktivitách a zdrojoch. Zoskupenia sú nadradené skupinám. Skupiny obsahujú účastníkov kurzu a zoskupenia obsahujú skupiny. Zoskupenia na rozdiel od skupín umožňujú skrývanie aktivít. Zoskupenie môžeme použiť, ak máme študentov, ktorí sú slabší v štúdiu. Do kurzu pridáme aktivity alebo cvičenia, ktoré budú mať sprístupnené iba títo študenti, prostredníctvom zoskupenia.

Načo slúžia skupiny?

Ešte skôr, ako začneme pridávať študentov na náš predmet, je dobre vytvoriť skupiny, ktoré budú slúžiť na rozdelenie študentov. Najvýhodnejšie je ich dať do skupín podľa tried alebo dní, ako chodia na vyučovacie hodiny. Pri väčšom počte študentov nám takto vytvorené skupiny vytvárajú dobrý prehľad a zlepšujú a urýchľujú prácu v kurze zo študentmi.

SLOVNÍK

Aké sú základné nastavenia aktivity Slovník?

Meno

Názov slovníka. Bude zobrazený na stránke kurzu.

Opis

Mali by sme tu napísať na aký účel je slovník vytvorený.

Počet položiek na stránke

Toto nastavenie definuje počet záznamov na stránke. Ak nastavíme toto číslo na menšiu hodnotu, zabránime dlhému načítavaniu stránok.

Typ slovníku

V tejto položke sa môžeme vybrať či sa jedná o hlavný slovník, alebo vedľajší. V jednom kurze môžeme mať iba jeden hlavný slovník a a iba učiteľ ho môže dopĺňať. Sekundárnych slovníkov môžeme mať toľko, koľko chceme a každý ho môže dopĺňať.

Povoliť duplicitné položky

Zapnutím tohto nastavenia na umožníme vkladať duplicitné záznamy.

Povoliť komentár k položkám

Zapnutím tohto nastavenia umožníme študentom pridať komentár k jednotlivým záznamom v slovníku.

Povoliť náhľad tlače

Pomocou tohto nastavenia môžeme povoliť študentom zobrazenie náhľadu tlače.

Automaticky prepájať položky slovníku

Zapnutím tejto voľby umožníme, aby všetky slová z tohto zoznamu sa automaticky prepájali so slovom alebo frázou, ktorá je použitá v kontexte stránky. Pri takomto nastavení sa objaví text zo slovníka zvýraznený sivo.

Implicitný stav schvaľovania

Učiteľ určí, čo sa stane s novým záznamom zadefinovaným od študentov. Tento záznam môže byť automaticky prístupný pre všetkých, alebo až po schválení učiteľom.

Spôsob zobrazenia

Môžeme špecifikovať ako sa jednotlivé záznamy zobrazia v slovníku. Existuje 7 zobrazovacích spôsobov slovníka:

  • Jednoduchý slovníkový štýl - nezobrazuje sa autor a prílohy sú uvedené v tvare odkazov. Má vzhľad bežného slovníka
  • Súvislý bez autora - položky sú zobrazené súvisle, jedna za druhou bez rozdelenia.
  • Úplný vrátane autora - zobrazenie je podobné ako vo fórach, zobrazujú sa údaje o autorovi. Tiež sa zobrazia údaje o tom, kedy bol príspevok pridaný, naposledy zmenený. Prílohy sú uvedené v tvare odkazov.
  • Úplný bez autora - zobrazenie je podobné ako v predchádzajúcom spôsobe len informácie o autorovi sa nezobrazujú. Prílohy sú uvedené v tvare odkazov.
  • Encyklopedický - Rovnaký spôsob zobrazenia ako "Úplný vrátane autora", ale ak príloha tvorí obrázok, zobrazí sa priamo v texte. Nezobrazuje sa ako odkaz na prílohu
  • Zoznam položiek - jednotlivé pojmy sa zobrazia ako odkazy
  • Často kladené otázky (FAQ) - formát vhodný pre zobrazenie listu často kladených otázok. Automaticky sa pripojí slovo OTÁZKA a ODPOVEĎ do konceptu.

Zobraziť prepojenia

Môžeme určiť spôsob, akým užívateľ môže prechádzať slovníkom. Prechádzanie a hľadanie sú vždy prístupné, ale my si môžeme vybrať z troch možností:

  • zobraziť prepojenie špeciálnych znakov – umožní prechádzanie slovníku podľa špeciálnych znakov, ako napríklad @, #, atď.
  • zobraziť abecedu – umožní prechádzanie slovníku podľa jednotlivých písmen abecedy.
  • zobraziť všetky prepojenia – umožní prechádzanie všetkých záznamov slovníka na jedenkrát.

Vždy upraviť

Toto nastavenie určuje, či študenti môžu upravovať záznamy iba určitý vymedzený čas, alebo aj kedykoľvek potom.

Hodnotenie

Toto nastavenie umožňuje hodnotiť jednotlivé záznamy. Máme na výber či hodnotenie môže vykonávať iba učiteľ, žiak a či hodnotenie je obmedzené dátumom .

 

Ako nastaviť schválenie pridanej položky do slovníka?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a klikneme na ikonu  aktualizovať, ktorá sa nachádza pri aktivite Anketa.



  2. Zobrazí sa nám stránka s nastaveniami aktivity Slovník. V nastavení Implicitný stav schvaľovania vyberieme možnosť Nie.



  3. Po ukončení nastavenia klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.

Ako povolím študentom, aby mohli hodnotiť pojmy v slovníku?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a klikneme na ikonu  aktualizovať, ktorá sa nachádza pri aktivite Slovník.



  2. Zobrazí sa nám stránka s nastaveniami aktivity Slovník. V nastavení Hodnotenia vyberieme jeden z typov hodnotenia a uložíme nastavenie kliknutím na tlačidlo Uložiť a zobraziť.



  3. V bloku Nastavenia | Správa slovníka klikneme na odkaz Oprávnenia.



  4. Zobrazí sa nám stránka s oprávneniami, kde pri zázname Hodnotiť položky klikneme na ikonu  povoliť



  5. Vyberieme rolu Študent a klikneme na tlačidlo Povoliť.

Ako pridať do slovníka novú položku?

  1. Nastavíme sa na aktivitu Slovník.



  2. Klikneme na tlačidlo Pridať novú položku.



  3. Zobrazí sa nám stránka s nastaveniami:

Pojem

Tu zadefinujeme slovo, ktorého význam chceme vytvoriť.

 Definícia

Napíšeme tu definíciu daného slova.

 Kategórie

Štandardné nastavenie novej položky je v kategórii Nezaradené. Avšak, ak máme k dispozícií viacero kategórií, tak novú položku môžeme zaradiť do jednej z nich.

 Kľúčové slovo(á)

Ku každému heslu v slovníku možno pripojiť zoznam kľúčových slov (aliasov). Každý alias sa musí napísať do nového riadku, nemôžu byť oddelené čiarkou. Použitím aliasov môže byť alternatívnou cestou na zadefinovanie jednotlivých položiek.

 Príloha

Môžeme pridať obrázky, súbory a iné k vytváranej položke.


  4.  Po ukončení nastavenia klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.


 

Ako schváliť študentom položku pridanú do slovníka?

  1. Nastavíme sa na aktivitu Slovník.



  2. V bloku Nastavenia | Správa slovníka klikneme na odkaz Čakať na schválenie.



  3. Zobrazia sa nám položky na schválenie. Klikneme na ikonu schváliť.

Ako vytvoriť kategóriu pre slovník?

  1. Nastavíme sa na aktivitu Slovník.



  2. Nastavíme sa na lištu Prechádzať podľa kategórie a klikneme na tlačidlo Upraviť kategórie.



  3. Klikneme na tlačidlo Pridať kategóriu.



  4. Do pola Meno napíšeme názov kategórie a klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako zrušiť oprávnenie pridávania položiek do slovníka študentom?

  1. Nastavíme sa na aktivitu Slovník.



  2. V bloku Nastavenia | Správa slovníka klikneme na odkaz Oprávnenia.



  3. Zobrazí sa nám stránka s oprávneniami, kde pri zázname Vytvárať nové položky klikneme na ikonu  zabrániť hneď vedľa označenia Študent

TEST

Aké oprávnenia môžeme nastaviť v aktivite Test?

Aktivita Test obsahuje nasledovné nastavenia, ktoré je možné zmeniť prostredníctvom systému rol:

  • Byť testovaný
  • Vymazať všetky pokusy testov
  • Dostať potvrdzovací mail po odovzdaní
  • Dostať mailovú správu, keď je uskutočnený pokus
  • Ohodnotiť testy manuálne
  • Ignorovať časový limit v testoch
  • Spravovať testy
  • Spravovať prestavenia kurzu
  • Náhľad testov
  • Preznámkovať pokusy testu
  • Prehľad vlastných pokusov
  • Prezerať informáciu o teste
  • Prezerať správy o teste

Do oprávnenia aktivity Test sa dostaneme pomocou bloku Nastavenia | Administrácia testu a klikneme na odkaz Oprávnenia.

Aké typy otázok je možné vytvoriť?

  1. esej - Pri tomto type otázok sa študentovi zobrazí RTF editor v ktorom môže sformulovať svoju odpoveď v rozsahu niekoľkých viet alebo odsekov. Pre takýto druh otázok, je vhodné nastaviť zobrazovanie otázky vždy na novej strane. Hodnotenie otázky je manuálne. Príklad otázky esej: 

      



  2. pravda/nepravda - Jednoduchá forma otázky s výberom odpovede. Študent vyberá z dvoch možností: pravda alebo nepravda. Príklad otázky pravda/nepravda: 



  3. výpočtová otázka - ponúka spôsob, ako vytvárať jednotlivé numerické úlohy s použitím zástupných znakov (teda {x}, {y}), ktoré sú nahradené náhodnými hodnotami pri vypracovaní testu. Zadávame vzorec, ktorý sa zobrazí v texte otázky. Viac informácií o tejto otázke je dostupných na http://docs.moodle.org/en/question/type/calculated.

  4. opis - nie je to vlastne otázka, ale spôsob rozdelenia otázok. Používame ho na uvádzanie inštrukcií, k danej časti testu. Ak pridáme do testu opis, Moodle nám poskytne rovnaké editačné okno ako pri vytváraní webovej stránky. Môžeme vkladať text, grafiku, video, prezentácie i samotne audio nahrávky. Napríklad: Na jednej stránke testu vložíme obrázok podľa ktorého budú študenti odpovedať na „3 nasledujúce otázky“. Na ďalšej stránke, vložíme zvukovú stopu  v anglickom jazyku a k nej súvisiace otázky tykajúce sa vypočutej konverzácii. Takýmto spôsobom môžeme rozdeliť test na jednotlivé sekcie a podrobne vysvetliť časti testu.



  5. krátka odpoveď – študent odpovedá na otázku slovom alebo frázou (otázka môže obsahovať aj obrázok). V odpovedi môžeme nastaviť citlivosť na rozlišovanie veľkých a malých písmen. Test hodnotí správnu odpoveď na základe porovnania s rôznymi modelmi odpovedí, ktoré sme zadali pri vytváraní otázky. Napríklad: Z akých prvkov je zliatina mosadze? Odpoveď znie: medi a zinku. Ale test by mal prijať aj skloňované i samostatné slová: "med", "zinok", "med, zinok", "zinok, med", "zinku a medi", "medi a zinku" atd. Pri takejto odpovedi nemusí byť v zadaných modeloch vždy stopercentne pravdivá odpoveď. Ak chceme na jednu otázku dve odpovede, mali by sme obmedziť počet písaných variant. Je vhodné aby požadovaná odpoveď bola čo najkratšom tvare, aby sa zabránilo chybám a nesprávnym formulovaním/ formuláciám odpovede. Pri hodnotení môže byť niekoľko správnych odpovedí, s rôznymi stupňami správnosti. Príklad na niektoré odpovede zo stupňami správnosti na otázku: „Z akých prvkov je zliatina mosadze?” (za zástupný znak môžeme použiť hviezdičku.)

    medi * zinku (odpoveď 100%)

    * zinok (stupeň pravdivosti 50%)

    * med (stupeň pravdivosti 50%)



  6. náhodná zodpovedajúca krátka odpoveď - Ak sa pridá tento typ otázok do testu, Moodle náhodne  vyberie otázku z aktuálnej kategórie. Bez ohľadu na počet náhodných otázok, ktoré do testu vložíme, sa študentovi nikdy nestane, že by mal rovnakú otázku dva krát počas jedného pokusu v teste. Odporúča sa mať v kategórií viacej krátkych otázok aby sa náhodné otázky dobre premiešali a mal z čoho Moodle vyberať.

  7. numerická odpoveď – tento typ otázky použijeme vtedy, ak sa pýtame na otázku, v ktorej očakávame, že odpoveďou je číslo. Pri vytváraní tejto otázky si môžeme nastaviť prijateľnú odchýlku správnej odpovede.

  8. viacero odpovedí - študentovi je predstavená otázka so zoznamom možných odpovedí. Študent odpovedá tak, že vyberá správnu odpoveď z jednej alebo viac odpovedí. Každá odpoveď sa počíta na určité percento z celkovej bodovej hodnoty otázky. Ak povolíme študentovi zvoliť len jednu odpoveď, zvyčajne priradíme k správnemu výsledku známku 100% a pre všetky ostatné, nesprávne odpovede 0% alebo mínusové hodnoty. Keď umožníme študentovi, aby mohol označiť viacero odpovedí za správne, priraďujeme k týmto odpovediam takú známku, aby súčet všetkých správnych odpovedí sa rovnal 100%. Obvykle, pri označení nesprávnych odpovedí nastavujeme záporné body .



  9. zhoda – študent si vyberá odpoveď zo zoznamu, ktorý sa nachádza pri každej otázke. Príklad: Určte správne poradie fáz vývoja IS.



  10. doplňovacie úlohy (Cloze) – úlohy sa skladajú z úryvkov textu, kde študent dopĺňa alebo vyberá z ponuky správne odpovede (krátke textové alebo číselné odpovede). Jedná sa o vyplnenie medzier v texte testu. Otázky tohto typu sú veľmi flexibilné, ale môžu byť vytvorené len zadaním textu so špeciálnymi kódmi.

SHORTANSWER – prázdne textové pole pre vloženie definícií.

MULTICHOICE - rozbalovacie menu ktoré sa nachádza v texte.

Štruktúra každej Cloze otázky je rovnaká:

{ začína vždy so zloženou zátvorkou

1 číslo predstavuje hodnotu položky

: SHORTANSWER: definuje o aký typ otázky ide. Definícia je  
                                    ohraničená
":"

slúži ako oddeľovač medzi možnosťami odpovedí

=  rovná sa predstavuje správnu odpoveď

#  mriežka označuje spätná väzba pre študenta (nie je povinná)

                        } končí so zloženou zátvorkou

Jednoduché príklady použitia:

Hlavné mesto Slovenska je {1:SHORTANSWER:=Bratislava}

Priraď k mestám štáty

Berlín: {1:MULTICHOICE:=Nemecko#OK~Rakúsko#Wrong}

Wiedeň: {1:MULTICHOICE:=Nemecko#Wrong~Rakúsko#OK}

Ako naplniť test otázkami?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Test.



  2. V bloku Nastavenia | Administrácia testu klikneme na odkaz Upraviť test.



  3. Zobrazí sa nám stránka testu. Na pravej strane sa nachádza Obsah banky otázok. V ňom zvolíme kategóriu otázok z kt. budeme vyberať otázky.



  4. Vyberieme otázky a klikneme na tlačidlo Pridať do testu.



  5. Otázky sa automaticky presunú do aktivity Test.

Ako nastaviť časové obmedzenie pre test?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na Zapnúť upravovanie kurzu.  



  2. Pri ikone Test sa nám zobrazia editačné ikony. Klikneme na ikonu   aktualizovať.



  3. Zobrazí sa nám stránka Aktualizácia testu. Klikneme na zaškrtovacie políčko Aktivovať a nastavíme časoví limit testu.



  4. Na konci tejto stránky klikneme na tlačidlo Uložiť a zobraziť.



  5. Zobrazí sa nám stránka na ktorej klikneme na tlačidlo Náhľad testu teraz



  6. Zobrazí sa nám test, kde na ľavej strane môžeme spozorovať odpočítavanie času.

Ako nastaviť počet otázok na stranu?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu klikneme na Zapnúť upravovanie kurzu. 



  2. Pri ikone Test sa nám zobrazia editačné ikony. Klikneme na ikonu   Aktualizovať.



  3. Zobrazí sa nám stránka Aktualizácia testu. V sekcii Usporiadanie nastavíme počet otázok na stranu. Klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.

Ako nastaviť v teste počet bodov za zodpovedanú otázku?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Test.



  2. V bloku Nastavenia | Administrácia testu klikneme na odkaz Upraviť test.



  3. Zobrazí sa nám stránka testu. Na ľavej strane sa nachádzajú otázky, ktoré sú vložené v teste. Pri každej z nich sa nachádza políčko v ktorom nastavíme hodnotu bodov.



  4. Na záver nastavíme Maximálnu známku testu.

Ako pridať a odobrať otázky keď bol test už niekým vypracovaný?

  1. Klikneme na odkaz Pokusy.



  2. Zobrazí sa nám stránka s tabuľkou, kde sa nachádzajú používatelia kt.  absolvovali test.  Vyberieme ich (po prípade zálohujeme) a klikneme na tlačidlo Vymazať vybrané pokusy.



  3. Potvrdíme vymazanie pokusov tlačidlom Áno.



  4. V bloku Nastavenia | Administrácia testu klikneme na odkaz Upraviť test.



  5. Zobrazí sa nám stránka s otázkami, ktoré môžeme navzájom medzi sebou presúvať a pridávať do testu.

Ako pridať do testu náhodnú otázku z banky otázok?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Test.



  2. V bloku Nastavenia | Administrácia testu klikneme na odkaz Upraviť test.



  3. Zobrazí sa nám stránka testu. Na pravej strane sa nachádza Obsah banky otázok. V ňom zvolíme kategóriu otázok z kt. budeme vyberať otázky.



  4. Vyberieme počet náhodných otázok.



  5. A klikneme na tlačidlo Pridať do testu.



  6. Otázky sa automaticky presunú do aktivity Test.

Ako vložiť do otázky multimédiá (obrázok, mp3, flash)?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu | Banka otázok klikneme na odkaz Otázky.




  2. Zobrazí sa nám stránka Banka otázok. Na stránke si zvolíme kategóriu a klikneme na tlačidlo Vytvoriť novú otázku



  3. Vyberieme si Typ otázky, ktorú chceme pridať a stlačíme tlačidlo Ďalší.



  4. Zobrazí sa nám stránka, kde vyplníme a nastavíme potrebné parametre otázky. Do textového editora napíšeme otázku a klikneme na ikonu Vložiť/editovať obrázok.



  5. Zobrazí sa nám pop-up okno kde klikneme na Nájsť alebo nahrať obrázok.



  6. Zobrazí sa nám výber súboru. Obrázok načítame zo súborov servera, súkromného súboru (čo sa nachádza v Moodle) alebo z disku. 



  7. Po výbere klikneme na tlačidlo Nahrať tento súbor.



  8. Zobrazí sa nám náhľad obrázku. Napíšeme opis obrázku. Pre zmenu vzhľadu, rozmerov obrázku klikneme na lištu Vzhľad.



  9. Nastavíme parametre obrázku a klikneme na tlačidlo Vložiť.



  10. Vložený obrázok sa nám vloží do editora.



  11. Klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako vytvoriť kategóriu v banke otázok?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu |Banka otázok vyberieme odkaz Kategórie. 



  2. V ponúknutom formulári si vyberieme Nadradenú kategóriu. Napíšeme menoinformácie o kategórii. Klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako vytvoriť test?

  1. V bloku Nastavenia | Administratíva kurzu, klikneme na tlačidlo Zapnúť upravovanie kurzu.



  2. V rozbalovacom menu Pridať aktivitu vyberieme Test.



  3. Nastavíme potrebné parametre pre test a klikneme na tlačidlo Uložiť a návrat do kurzu.

ZADANIE

Ako nastaviť v zadaní, aby študent mohol k odovzdaným súborom pridať komentár?

  1. Zapneme upravovanie kurzu a klikneme na ikonu   aktualizovať, ktorá sa nachádza pri aktivite Zadanie.  



  2. Zobrazí sa nám stránka s nastaveniami aktivity Zadanie. V nastavení Pokročilé prenášanie súborov  zmeníme povolenie poznámok na Áno

Ako oznámkovať odovzdané zadania?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Zadanie. 



  2. V bloku Nastavenia | Administrácia zadaní klikneme na odkaz Zobraziť odovzdané zadania.



  3. Klikneme na odkaz Známka.



  4. Nastavíme hodnotu známky za odovzdané zadanie. Prípadne napíšeme komentár alebo pripomienku k odovzdanému zadaniu a klikneme na tlačidlo Uložiť a ísť ďalej.

Ako povoliť aktualizáciu zadania, ak študent omylom poslal prácu na hodnotenie?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Zadanie. 



  2. V blogu Nastavenia | Administrácia zadaní klikneme na odkaz Zobraziť odovzdané zadania.



  3. Klikneme na odkaz Známka.



  4. V nastavení odovzdanie klikneme na tlačidlo Zmeniť na pracovnú verziu a klikneme na tlačidlo Uložiť zmeny.

Ako si prezrieť zadania ktoré študenti odovzdali?

  1. Klikneme na vytvorenú aktivitu Zadanie. 



  2. V blogu Nastavenia | Administrácia zadaní  klikneme na odkaz Zobraziť odovzdané zadania.



  3. Kliknutím na študentovo zadanie si nám zobrazí jeho vypracovaná úloha.

Čo môžeme nastaviť v aktivite zadanie?

Názov zadania

Názov zadania. Bude zobrazený na stránke kurzu.

Opis

Popis zadania by mal obsahovať podrobné inštrukcie pre študentov ohľadom zadania, jeho formy, spôsobu hodnotenia, atď.

Dostupné od

Dátum od kedy je dostupné zadanie pre vypracovanie študentom.

Dátum, do ktorého treba zaslať vypracované zadanie

Dátum do kedy sa má odovzdať zadanie. Po tomto termíne nie je možné odovzdať zadanie.

Predchádzať neskorým odovzdávaniam zadaní

Ak nastavíme na Nie, zadania vložené po danom dátume budú označené ako oneskorené, ale študenti ich budú môcť odovzdať.

Ak nastavíme na Áno, zadania sa nebudú dať odovzdať po danom dátume.

Známka

Hodnotenie zadania. Ak vyberieme číslo, bude to maximum pre zadanie. Okrem toho sa dajú vybrať aj opisné známky, ktoré boli definované pre tento kurz.

Kategória známok

Ak máme vytvorené kategórie známok vo výkaze známok, potom môžeme nastaviť, v ktorej kategórii sa aktivita nachádza.

 

Nastavenia modulu pre pokročilé prenášanie súborov :

Maximálna veľkosť

Nastavujeme maximálnu dovolenú veľkosť prenášania súborov.   

Povoliť vymazanie

Ak je táto voľba aktivovaná, študenti môžu vymazávať svoje súbory predtým, ako odošlú zadanie na hodnotenie

Maximálny počet nahrávaných súborov

Maximálny počet súborov, ktoré môže študent v tomto zadaní odovzdať.

Povoliť poznámky

Ak je táto voľba aktivovaná, študenti môžu k zadaniu pripojiť aj svoje poznámky písané on-line.

Skryť opis zadania pred začiatočným dátumom

Ak je táto voľba aktivovaná, zobrazí sa iba názov zadania ale bez opisu.

Povoliť tlačidlo Odoslať k hodnoteniu

Toto tlačidlo umožní študentovi oznámiť učiteľovi, že ukončil prácu na zadaní. Učiteľ potom môže zadanie ohodnotiť.     

       

Nastavenia modulu pre online text :

Povoliť opätovné odovzdanie zadania

Ak je táto voľba aktivovaná, študenti môžu znova upraviť a odovzdať zadanie, aj keď ho už učiteľ ohodnotil.

Posielať učiteľom oznámenia o zaslaní zadania

Ak je táto voľba aktivovaná, budú sa učiteľom odosielať e-mailové upozornenia vždy, keď študenti odovzdajú nové zadanie alebo keď upravia zadanie.

Vložený komentár

Ak je táto voľba aktivovaná, bude odovzdaný text počas hodnotenia skopírovaný do poľa pre komentár hodnotenia. Zjednoduší sa tak zápis poznámok do textu.

 

Nastavenia modulu Preniesť jeden súbor:

Povoliť opätovné odovzdanie zadania

Ak je táto voľba aktivovaná, študenti môžu znova upraviť a odovzdať zadanie, aj keď ho už učiteľ ohodnotil.

Posielať učiteľom oznámenia o zaslaní zadania

Ak je táto voľba aktivovaná, budú sa učiteľom odosielať e-mailové upozornenia vždy, keď študenti odovzdajú nové zadanie alebo keď upravia zadanie.

Maximálna veľkosť

Nastavujeme maximálnu dovolenú veľkosť prenášania súborov.