Aktuálne filozofické problémy
Kurz je zamerený na predstavenie najvýznamnejších problémov v súčasnej filozofii, s cieľom artikulovať nosné témy a zaujať k nim
argumentačne podložené postoje. Absolvent kurzu vie analyzovať text z hľadiska jeho štruktúry, argumentačných metód a filozofických súvislostí
a získané poznatky chápe v celostnom kontexte dejinno-filozofických skúmaní v minulosti a súčasnosti. Kurz sprostredkúva poslucháčke/
poslucháčovi dôležitosť filozofie a kritického myslenia pre potreby edukácie a metódy ich aplikácie pre každý stupeň regionálneho školstva.
Aktuálne problémy edukácie v ON
Kurz je orientovaný na prezentovanie teoretického rámca odborovej didaktiky ako východiska pregraduálnej prípravy štúdia v učiteľskom študijnom programe. Študent bude rozvíjať svoje vedomosti v teritóriu techník a metodických postupov podporujúcich kreativitu, samostatnosť, aktivitu. Študent dokáže aplikovať teoretickú prípravu do podoby plánovania a tvorby simulovaných modelov vyučovacích hodín, reflektujúc tak potencialitu zmien v predmete občianska náuka z aspektu obsahového a didakticko-transformačného.
Analytická filozofia
Predmet sa venuje jednému z najvplyvnejších smerov filozofie 20. st. Predstavuje najdôležitejšie teórie a myšlienkové prúdy skrz diela významných filozofov.
Antická a stredoveká filozofia
Študent porozumie chronologickému rozdeleniu antickej a stredovekej filozofie, analyzuje počiatky filozofického myslenia, identifikuje základné dejinné súvislosti a vplyvy v antickom myslení a ich aplikáciu v teológii patristiky a v systematike scholastiky. Sústredí sa na metodické skúmanie obsahu poznávania v danom období, oboznámi sa so základnými filozofickými pojmami v gréckom a latinskom jazyku a ich interpretáciou filozofie.
Antisemitizmus a judaizmus
Kurz je určený študentom magisterského štúdia. Umožňuje študentovi získať vedomosti o dejinách Židov i o dejinách antisemitizmu. Študent identifikuje základné rozdiely medzi rôznymi náboženskými textami. Má vedomosti o symboloch a kultových predmetoch judaizmu. Orientuje sa v tradíciách a zvykoch v priebehu života Židov a pozná najvýznamnejšie sviatky judaizmu. Rozlišuje rôzne druhy antisemitizmu, vie analyzovať príčiny vzniku a vývoj antisemitizmu. Pracuje s tematikou šoa (holocaustu).
Bezpečnostná politika v 21. storočí
Predmet je určený pre študentov bakalárskeho štúdia štúdijných programov politológia a euroázijské štúdiá. Predmet charakterizuje bezpečnosť, bezpečnostné prostredie, hrozby a riziká, definuje základné princípy bezpečnostne politiky, ako aj na jej základné dokumenty. Objasňuje fungovanie medzinárodného práva v rámci medzinárodnej bezpečnosti a vojnovému právu. Venuje sa teoretickým
školám a geopolitike.
Človek a kultúra v teórii S. Freuda
Študent si pamätá základné pojmy a rozumie vybraným problémom teórie kultúry S. Freuda. Rozumie takým pojmom ako: kultúra, civilizácia, pokrok a iné. Dokáže analyzovať problémy a hľadať súvislosti. Dokáže interpretovať filozofický text. Študent aplikuje vybrané problémy do nových kontextov.
Dejiny estetického myslenia
Študent si pamätá základné pojmy a rozumie vybraným problémom z dejín estetického myslenia. Dokáže analyzovať problémy a hľadať súvislosti, dokáže skúmať vybrané estetické teórie v diachrónnom i synchrónnom priereze a robiť analýzu, komparáciu a interpretáciu vybraných estetických teórií. Študent dokáže aplikovať problémy dejín estetického myslenia do nových postmoderných kontextov.
Dejiny etického myslenia
Študent porozumie a dokáže identifikovať teoretické špecifiká filozoficko-etických konceptov z dejinného aspektu; na základe komparácie diferencuje rôznosť teoretických prístupov k morálnym problémom. Študent je schopný interpretovať a analyzovať problémy na základe aktívnej práce s odborným textom, dokáže kriticky posúdiť, usudzovať a sumarizovať, formulovať relevantné závery.
Dejiny Eurázie
Hlavné dejinné línie vývoja Eurázie, ohniská kultúrno-civilizačného vývoja. Grécky a rímsky prienik do ázijského priestoru. Vznik a šírenie kresťanstva a islamu. Mongolská ríša. Osmanská ríša. Rozmach a pád kolonializmu. Francúzska revolúcia a vývoj po nej. Svetové vojny a ich dôsledky
Dejiny Európy 2.
Kurz je určený študentom bakalárskeho štúdia. Umožňuje študentovi orientovať sa v dejinách prvej polovice 20. storočia v Európe. Prioritne sa venuje témam: I. svetová vojna a Versailleský systém, Weimarská republika, nacizmus a fašizmus, „konečné riešenie židovskej otázky“ v Európe.
Dejiny Európy I.
Kurz je určený študentom bakalárskeho štúdia. Umožňuje študentovi identifikovať základné historické obdobia v Európe a spoznať ich charakteristické črty. Následne sa venuje témam: Francúzska revolúcia (1789-1799), vláda Napoleóna Bonaparta, Viedenský kongres (1814-1815), Kongresový systém Európy, revolučné procesy v Európe 19. storočia.
Dejiny filozofie
Najvýznamnejší myslitelia, základné pojmy a súvislosti vývoja dejín filozofie, ich sociálny význam a kritéria, analýza myšlienkových pochodov a hodnotenie aj z hľadiska aktuálnych potrieb
Dejiny filozofie
Študent si pamätá základné pojmy a rozumie vybraným problémom z dejín filozofického myslenia. Dokáže analyzovať problémy, hľadať súvislosti a aplikovať dejinno-filozofické problémy do nových postmoderných kontextov.
Dejiny Slovenska
Kurz je určený študentom magisterského štúdia. Umožňuje študentovi základnú orientáciu v najstarších dejinách na území Slovenska po 18. storočie. V rámci kurzu študent analyzuje proces formovania slovenského národa, identifikuje etniká žijúce a formujúce slovenskú históriu. Venuje sa histórii Slovenska v Československej republike v prvej polovici 20. storočia, vzniku a politickému systému Slovenskej republiky (1939-1945).
Didaktika výchovy k občianstvu.
Moodle kurz pre poslucháčov doplnkového pedagogického štúdia ponúka sprievodcu k prednáškam a materiály k úspešnému zvládnutiu skúšky. Odborová didaktika predmetu občianska náuka vychádza zovšeobecnej didaktiky a štátneho vzdelávacieho programu pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie. Zaoberá sa procesmi vyučovania a učenia, s prihliadaním na špecifickosť občianskej náuky.
Estetika
Študent si pamätá základné pojmy a rozumie vybraným estetickým problémom. Dokáže analyzovať problémy, hľadať súvislosti a aplikovať problémy do nových postmoderných estetických a umenovedných kontextov.
Etika
- Študent identifikuje ťažiskové problémy etiky ako filozofickej disciplíny z aspektu historického, kategoriálneho, štrukturálneho, hodnotového.
- Študent porozumie základnej terminológii viažucej sa na problematiku etiky a morálky.
- Študent nadobudne základné vedomosti o teoretických prístupoch skúmajúcich morálne teritórium a ich klasifikácii, ktoré sa stanú východiskom pre samostatné porozumenie a hodnotenie aktuálnych morálnych procesov v sociálnom kontexte.
- Študent bude zorientovaný v etikách, ktoré formulujú prakticko-etické riešenia každodenných problémov.
- Študent nadobudne kompetencie kritického myslenia v kontexte s aktuálnymi sociálno-morálnymi problémami.
- Študent bude vedený k riešeniu problémov uplatňujúc široký diapazón morálnych hodnôt, zameraný na pedagogickú komunikáciu, toleranciu, sociálne spolunažívanie, humanizmus.
Etika I.
Študent identifikuje ťažiskové problémy etiky ako filozofickej disciplíny; porozumie základnej terminológii viažúcej sa na problematiku etiky a morálky ako predmetu vedeckého skúmania. Študent nadobudne základné vedomosti o teoretických prístupoch skúmajúcich morálne teritórium a ich klasifikácii, ktoré sa stanú východiskom pre samostatné porozumenie a hodnotenie aktuálnych morálnych procesov v sociálnom kontexte.
Európa a islamské regióny
Predmet je určený pre študentov bakalárskeho štúdia štúdijných programov politológia a euroázijské štúdiá. Predmet sa zaoberá charakteristikou islamu a jeho rozšírenia vo svete. Venuje vzťahom islamu s Európou. Vysvetľuje pojmy islamizmus a islamofóbia, politický islam, islamský fundamentalizmus vo vzťahu k Európe.