Aktuálne problémy edukácie v ON
Kurz je orientovaný na prezentovanie teoretického rámca odborovej didaktiky ako východiska pregraduálnej prípravy štúdia v učiteľskom študijnom programe. Študent bude rozvíjať svoje vedomosti v teritóriu techník a metodických postupov podporujúcich kreativitu, samostatnosť, aktivitu Študent dokáže aplikovať teoretickú prípravu do podoby plánovania a tvorby simulovaných modelov vyučovacích hodín, reflektujúc tak potencialitu zmien v predmete občianska náuka z aspektu obsahového a didakticko-transformačného.
Analytická filozofia
Predmet sa venuje jednému z najvplyvnejších smerov filozofie 20. st. Predstavuje najdôležitejšie teórie a myšlienkové prúdy skrz diela významných filozofov.
Antická a stredoveká filozofia
Študent porozumie chronologickému rozdeleniu antickej a stredovekej filozofie, analyzuje počiatky filozofického myslenia, identifikuje základné dejinné súvislosti a vplyvy v antickom myslení a ich aplikáciu v teológii patristiky a v systematike scholastiky. Sústredí sa na metodické skúmanie obsahu poznávania v danom období, oboznámi sa so základnými filozofickými pojmami v gréckom a latinskom jazyku a ich interpretáciou filozofie.
Človek a kultúra v teórii S. Freuda
Študent si pamätá základné pojmy a rozumie vybraným problémom teórie kultúry S. Freuda. Rozumie takým pojmom ako: kultúra, civilizácia, pokrok a iné. Dokáže analyzovať problémy a hľadať súvislosti. Dokáže interpretovať filozofický text. Študent aplikuje vybrané problémy do nových kontextov.
Dejiny estetického myslenia
Študent si pamätá základné pojmy a rozumie vybraným problémom z dejín estetického myslenia. Dokáže analyzovať problémy a hľadať súvislosti, dokáže skúmať vybrané estetické teórie v diachrónnom i synchrónnom priereze a robiť analýzu, komparáciu a interpretáciu vybraných estetických teórií. Študent dokáže aplikovať problémy dejín estetického myslenia do nových postmoderných kontextov.
Dejiny etického myslenia
Študent porozumie a dokáže identifikovať teoretické špecifiká filozoficko-etických konceptov z dejinného aspektu; na základe komparácie diferencuje rôznosť teoretických prístupov k morálnym problémom. Študent je schopný interpretovať a analyzovať problémy na základe aktívnej práce s odborným textom, dokáže kriticky posúdiť, usudzovať a sumarizovať, formulovať relevantné závery.
Dejiny filozofie
Študent si pamätá základné pojmy a rozumie vybraným problémom z dejín filozofického myslenia. Dokáže analyzovať problémy, hľadať súvislosti a aplikovať dejinno-filozofické problémy do nových postmoderných kontextov.
Estetika
Študent si pamätá základné pojmy a rozumie vybraným estetickým problémom. Dokáže analyzovať problémy, hľadať súvislosti a aplikovať problémy do nových postmoderných estetických a umenovedných kontextov.
Etika I.
Študent identifikuje ťažiskové problémy etiky ako filozofickej disciplíny; porozumie základnej terminológii viažúcej sa na problematiku etiky a morálky ako predmetu vedeckého skúmania. Študent nadobudne základné vedomosti o teoretických prístupoch skúmajúcich morálne teritórium a ich klasifikácii, ktoré sa stanú východiskom pre samostatné porozumenie a hodnotenie aktuálnych morálnych procesov v sociálnom kontexte.
Filozofia a jazyk
Predmet je zameraný na vzťah filozofie a jazyka. Venuje sa základným textom filozofie jazyka a predstavuje najvýznamnejších predstaviteľov a teórie.
Filozofia kultúry
Kurz prednášok sa zameriava na Filozofiu kultúry ako filozofickú disciplínu. Dôraz sa v ňom kladie na pochopenie kategoriálneho aparátu filozofie kultúry, metódy skúmania, rozdiel medzi skúmaním kultúry filozofiou kultúry a inými vedami o kultúre (kulturológia, sociológia kultúry, kultúrna antropológia, etnológia a i.); štrukturálne komponenty kultúry; problém spolunažívania kultúr; dejiny teórií kultúry – dejinno-filozofický a systematický prístup, ktoré sa aplikujú na vybrané teórie kultúry: Freud, Cassirer, Huntington, Lipovetský, Keller, Bauman a iní.
Filozofická antropológia I
Disciplína je zameraná na charakteristiku základných historických obrazov človeka v dejinách myslenia, klasifikáciu antropológie ako vedy o človeku, určenie miesta filozofickej antropológie v štruktúre antropologických vied, metodológiu filozofickej antropológie a analýzu problému celostného porozumenia človeka.
Logika
Študent identifikuje predmet a význam logiky, ovláda základné pojmy a princípy logiky. Je oboznámený so základmi výrokovej logiky a je schopný to ilustrovať na príkladoch. Chápe základné metodologické predpoklady a logické postupy v argumentácii.
Logika I
Logika II
Predmet nadväzuje na predmet Logika I, ponúka zorientovanie sa vo výrokovej logike, a aktívne dokazovanie v systéme SPD-VL. Kurz sprevádza poslucháčov pri dokazovaní základných viet, definovaní teorém a metateorém.
Multikulturalita - Mutikulturalizmus
Študent si pamätá základné pojmy a rozumie vybraným problémom multikulturality, multikulturalizmu a multikultúrneho spolunažívania. Dokáže analyzovať problémy, hľadať súvislosti a riešiť aktuálne problémy súčasného multikultúrneho sveta.
Multikultúrna výchova (seminár)
Kurz seminárov je zameraný na pochopenie podstaty, významu a nevyhnutnosti rozvíjania interkultúrnych kompetencií v našej multikultúrnej spoločnosti. Na seminároch sa implementujú pojmy, metódy a spôsoby riešenia problémov: kultúrneho spolunažívania, eliminovania stereotypov a predsudkov, foriem diskriminácie a iné.
Neklasické logiky
This course is an introduction to non-classical logics. Since the classical logical apparatus was formulated, there have been those who urged that it should be improved, modified or replaced. The subject of non-classical logic is now far too big for one term, so this course includes only few logical systems such as intuitionism, conditional logics, paraconsistent logics, fuzzy logics, transparent intensional logic and so on.
Novoveká a súčasná filozofia
Disciplína je zameraná na dejinnofilozofickú charakteristiku
základných filozofických konceptov, smerov a ich predstaviteľov od
novoveku po súčasnosť. Umožňuje poslucháčom porozumieť základnej
terminológii, metodológii a spôsobom reflexie konštitutívnych problémov
a kategórií poklasických filozofických koncepcií v kontexte aktuálnych
problémov.
Praktická estetika
Kurz Praktická estetika, ktorá sa realizuje v podobe seminárov sa zameriava na ozrejmenie podstaty praktickej estetiky ako predmetu, ktorý sa vyučuje/môže sa vyučovať na ŠŠ. Študenti pochopia ciele (hlavný, špecifické) praktickej estetiky; podmienky realizácie tohto predmetu; základné princípy (vnímavosť, tvorivosť, umenie, mimoumelecká činnosť, interpretácia); metódy, ktoré preferuje praktická estetika; kompozíciu vyučovacej hodiny a tiež spôsob hodnotenia tohto predmetu.