Základy telesnej kultúry
Predmet KTVS/bTV31/22 HTK - história telesnej kultúry je určená pre študentov 1.ročníka TV v kombinácii predmetov a taktiež pre študentov odboru Šport a rekreácia. Hlavné etapy vzniku a vývoja svetovej a slovenskej športovej a telovýchovnej histórie. Etablovanie a rozvoj športového hnutia vo svete a u nás. Významné osobnosti podieľajúce sa na formovaní športu a telovýchovy v kontexte etáp jeho rozvoja.
Výstavba a prevádzkovanie športových zariadení
Cieľom predmetu je podrobné oboznámenie s predpismi, zákonmi, vyhláškami, nariadeniami a smernicami týkajúcich sa výstavby, prevádzkovania školských telovýchovných a športových zariadení. Prednášky uverejnené v tomto portály sú len návodom k samoštúdiu, ktoré je neodkladnou súčasťou študenta.
Metodika športových hier
Metodika vyučovania TV (atletika a plávanie)
Kurz má za cieľ získať základné kompetencie z metodiky vyučovania atletiky na školách. Hlavné úlohy študentov spočívajú v realizácii prípravy na vyučovanie atletiky a praktických metodických výstupov z jednotlivých tém predmetu.
Teória kolektívnych športov voľného času I (outdoor)
Psychológia športu
Anotácia predmetu KTVS/bSAR21/22:
Predmet sa zaoberá vo všeobecnosti osobnosťou trénera, osobnosťou učiteľa telesnej výchovy, osobnosťou športovca, jednotlivo a špecificky motivačnými faktormi pre jednotlivé uvedené kategórie aktérov života v športovom prostredí. Osobitnou kategóriou sú emócie v športe a ich regulácia, vodcovstvo v tímových športoch, frustrácia pri poklese výkonnosti športovca. Osobitnou kapitolou je tiež psychológia kaučovania so zameraním sa na zvyšovanie výkonnosti športovcov. Významnú pozornosť treba venovať aj koncentrácie športovca na jeho výkon v športovom tréningu, osobitne v súťažnom čase. Psychodiagnostické metódy a ich osvojenie si s cieľom ich aplikácie v športovom tréningu, dôležitá je tiež metodologická orientácia trénera v psychologickej analýze športovej činnosti.
Tézy k predmetu SOCIOLÓGIA A PSYCHOLÓGIA ŠPORTU:
1. ÚVOD DO PSYCHOLÓGIE ŠPORTU - Predmet, Ciele, Aplikačné oblasti psychológie športu.
2. Z HISTÓRIE PSYCHOLÓGIE ŠPORTU - Svet a Európa, Československo a Slovensko.
3. OSOBNOSŤ V ŠPORTE - Vlastnosti a črty úspešných trénerov, Osobnosť vrcholového športovca.
4. MOTIVÁCIA - Výkonová motivácia, Vonkajšia a vnútorná motivácia.
5. TÍMOVÝ ŠPORT - Individuálny a tímový výkon, Realizačný tím.
6. KOMUNIKÁCIA A KOUČOVANIE - Verbálna a neverbálna komunikácia, Koučovanie v športe.
7. EMÓCIE V ŠPORTE - Psychoregulácia, Emocionálne inteligencia.
8. MYSLENIE V ŠPORTE - Optimizmus športovca, Faktory zvyšujúce sugesciu.
9. KONCENTRÁCIA POZORNOSTI - Vlastnosti pozornosti, Výberová pozornosť.
10. PRED ŠTARTOM A POČAS VÝKONU - Krátkodobá, strednodobá a dlhodobá psychologická príprava, Výkonový tranz.
11. PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY ŠPORTOVEJ PRÍPRAVY - Druhy motorického učenia, Činitele ovplyvňujúce motorické učenie.
12. PSYCHICKÁ REGENERÁCIA - Diagnostika signálov pretrénovanosti, Dimenzie regenerácia.
13. SPOLUPRÁCA SO ŠPORTOVÝM PSYCHOLÓGOM - Psychologická príprava a psychoservis, Psychodiagnostické metódy.
ODPORÚČANÁ LITERATÚRA:
GURSKÝ, T.: Psychológia športu pre trénerov. Bratislava: 2005.
GREGOR, T.: Psychológia športu. Bratislava: 2013, MAURO Slovakia, 400s. ISBN 978-80-968092-7-1.
BARTOŠÍK, J- MAČURA, I. : Fyziologické a psychologické základy telesnej a športovej výchovy I. a II. diel. Nitra: 1990, PF Nitra, s. 108-191. ISBN 80-85183-18-8.
FEPSAC is the European Federation of Sport Psychology: https://www.fepsac.com/
Slovenská asociácia športovej psychológie: http://www.sportpsych.sk/odkazy
Právo v športe
Cieľom predmetu je pochopenie vzájomného vzťahu práva a športu. Poskytuje študentom základné vedomosti z histórie, právne základy telesnej výchovy a športu, právne základy športových pravidiel a správania sa v športe. V súvislosti s prijatím a implementáciou zákona č. 1/2014 Z. z. o organizovaní verejných športových podujatí a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov, získajú študenti prehľad o právnych aspektoch vzťahov medzi športovcami, klubmi, štátom, bezpečnosti na športových podujatiach a antidopingových pravidiel.
Zdravotná telesná výchova
Predmet je určený pre študentov učiteľstva telesnej výchovy (v kombinácii) KTVS/bTV11/15. Cieľom predmetu je, aby študent chápal podstatu, ciele, úlohy a obsah telovýchovného procesu so zdravotne oslabenými jedincami. Uvedomil si osobitosti zdravotných oslabení u žiakov. Rozpoznal aspekciou (pohľadom) oslabenia pohybového systému u žiakov. Aplikoval vhodné metódy posudzovania zdravotných oslabení a posúdil správnosť výberu cvičení na jednotlivé zdravotné oslabenia.
Zdravotná telesná výchova
KTVS/bTV11/22
Predmet je určený pre študentov učiteľstva telesnej výchovy (v kombinácii) KTVS/bTV11/15. Cieľom predmetu je, aby študent chápal podstatu, ciele, úlohy a obsah telovýchovného procesu so zdravotne oslabenými jedincami. Uvedomil si osobitosti zdravotných oslabení u žiakov. Rozpoznal aspekciou (pohľadom) oslabenia pohybového systému u žiakov. Aplikoval vhodné metódy posudzovania zdravotných oslabení a posúdil správnosť výberu cvičení na jednotlivé zdravotné oslabenia.
Šport a zdravie
Predmet je určený pre študentov ŠP Šport a rekreácia KTVS/bSAR18/15.
Zdravotná telesná výchova
Predmet je určený pre študentov ŠP Šport a rekreácia KTVS/bSAR18/15.
Šport hendikepovaných
Predmet je zameraný na históriu, organizáciu a riadenie športu zdravotne postihnutých. Faktory vývoja športu zdravotne postihnutých, paralympijské hnutie. Orientuje sa na šport postihnutých na Slovensku, Slovenské hnutie špeciálnych olympiád (SHŠO), druhy telesných postihnutí, funkčnú klasifikáciu a funkčné profily jednotlivých zdravotných postihnutí. Študent získava praktické zručnosti pri realizácii a organizácii športu pre zdravotne postihnutých v špeciálnych školách v Nitre.
Kineziológia
KTVS/bSAR13/22 Predmet je zameraný na kineziologickú podstatu cvičení na stabilizáciu a regeneráciu chrbtice. Študent si osvojí vedomosti z oblasti funkčných porúch pohybového systému a špirálnej stabilizácie. Naučí sa diagnostikovať svalovú nerovnováhu, aplikuje vhodné metódy posudzovania funkčných porúch pohybového systému. Študent pri pohybe a cvičení špirálnej stabilizácie rozpozná správnu techniku cvičenia a naučí sa kontrolovať správnosť vykonania cvičenia. Študent palpáciou posúdi zapájanie svalov pri cvičení a upraví korekciou spolu cvičenca. Prispôsobuje poradie cvičení a ich výber podľa funkčného stavu pohybového aparátu.
Základné lokomócie
V kurze sa riešia otázky základných pojmov v oblasti telesnej kultúry, ich výkladu a vzniku, formovania vied o športe, organizácie a riadenia telesnej kultúry na Slovensku. Mal by poslúžiť študentom odboru telesná výchova pre rýchlu orientáciu v nových učebných odboroch ako aj naučiť ich aktívne používať odborný jazyk.
Tento kurz je zvlášť dôležitý pre učiteľov telesnej a športovej výchovy, ale aj ostatných pracovníkov v oblasti rekreačného, alebo vrcholového športu, pretože umožňuje vyjadrovať sa odborne v telovýchovnej praxi a súčasne zjednocovať odborný telovýchovný jazyk všetkých, ktorí pracujú v odbore telesná výchova a šport.
Predmet je rozdelený na dve časti. Teoretická časť je realizovaná dištančnou formou vzdelávania prostredníctvom internetu a praktické cvičenia v telocvični.
Študent má k dispozícii lekcie, prílohy, úlohy, testy a diskusné fórum v každej lekcii. S lektorom je možné dohodnúť si vopred konzultačné hodiny emailom (nhalmova@ukf.sk)
K započítaniu kurzu (predmetu) je potrebné absolvovať písomný test (bude pozostávať z otázok z lekcií 9 – 12 a popisu obrázkov z lekcií 1 – 8) a minimálne 50 %-ná (známka E) úspešnosť v testoch.
Teória športového tréningu
KTVS/bSAR17/22 Cieľom kurzu je poskytnúť študentom základy teórie športu a didaktiky športového tréningu v rekreačnom, výkonnostnom a vrcholovom športe.
Témy predmetu: Systém športu, sféry pôsobenia, funkcie a jeho zameranie. Teória športového výkonu. Výber talentov na šport. Športový tréning. Zložky športového tréningu. Riadenie športového tréningu. Stavba športového tréningu. Súťaženie v športe. Športový tréning detí a mládeže. Prognózovanie a modelovanie v športe. Štruktúra športu a jeho väzby s ostatnými oblasťami spoločenského života. Filozofické, teoretické a metodologické základy vedy o športe. |
Didaktika telesnej a športovej výchovy
Kurz Didaktika telesnej a športovej výchovy ponúka študentom základné teoretické poznatky a metodiku vyučovania predmetu Telesná a športová výchova. V jednotlivých kapitolách sa študenti oboznámia postupne s nasledovnými témami:
- DIDAKTIKA TELESNEJ A ŠPORTOVEJ VÝCHOVY a JEJ MIESTO V SYSTÉME VIED
- TELOVÝCHOVNÝ PROCES
- MOTORICKÉ UČENIE
- PROJEKT VÝCHOVNO-VZDELÁVACEJ PRÁCE V TELESNEJ A ŠPORTOVEJ VÝCHOVE
- ŽIAK AKO SUBJEKT A OBJEKT VZDELÁVANIA
- OSOBNOSŤ UČITEĽA TELESNEJ A ŠPORTOVEJ VÝCHOVY
- PODMIENKY NA VYUČOVANIE PREDMETU TŠV
- RIADENIE TELOVÝCHOVNÉHO PROCESU
- PLÁNOVANIE TELOVÝCHOVNÉHO PROCESU
- ÚLOHY A CIELE PEDAGOGICKEJ PRAXE V PRÍPRAVE UČITEĽA TŠV
Šport pre všetkých
Predmet KTVS/mTV07/22 je zameraný na osvojenie si vedomostí z oblasti histórie a štruktúry hnutia ŠPV, organizovania športovo-rekreačných aktivít na zlepšenie zdravia, modelu tvorby športovo-rekreačného programu (ako aj diagnostiky rekreačného športovca) ktoré sa uplatňujú vo voľnočasových aktivitách bežnej populácie.