Základy hudobnej Informatiky
Poslaním vyučovania informatiky pre hudobníkov je viesť žiakov k pochopeniu základných pojmov, postupov a techník používaných pri práci s údajmi a toku informácii počítačových systémoch zameraných na spracovanie zvuku.
Dejiny hudby I
Kód
predmetu
Názov
KH/bHZD07/16
Dejiny hudby I
KH/bUHD12/15
Dejiny hudby I
KH/bUHU07/15
Dejiny hudby I
KH/bUH03/15
Dejiny hudby I
Kurz oboznamuje s počiatkami vzniku hudby, jej prejavmi v starovekých kultúrach, ďalej s vývojom hudby v období stredoveku a renesancie. Zaoberá sa základnými štýlovými znakmi obdobia, hudobnou kultúrou, hudobnými žánrami, jednotlivými formami a druhmi, hlavnými osobnosťami a ich dielom. Syntetizuje poznatky teoretické a praktické. Dôraz kladie na počúvanie hudobných ukážok a štýlovú analýzu konkrétnych vybraných diel.
Dejiny hudby V
KH/bUH14/15
KH/bUHU32/15
KH/bUHD39/15
KH/bHZD35/16
Kurz prináša základné poznatky z vývoja hudobného umenia a hudobného života v druhej polovici 20. storočia s presahom do súčasnosti. Oboznamuje so základnými hudobnými štýlmi a technikami klasickej hudby 2. polovice 20. storočia, s významnými hudobnými osobnosťami a ich tvorbou. Poukazuje na súvislosti a vzájomné vzťahy medzi hudobným a výtvarným umením.
Dejiny hudby IV
KH/bUH12/15
KH/bUHU26/15
KH/bUHD37/15
KH/bHZD27/16
Kurz prináša základné informácie a poznatky o hudbe prvej polovice 20. storočia. Poukazuje na kontinuitu vývoja hudby s predchádzajúcimi vývojovými obdobiami a oboznamuje s mnohoštýlovosťou hudby 20. storočia. Postihuje charakteristické znaky jednotlivých hudobných štýlov a smerov. Predstavuje skladateľskú poetiku výrazných osobností (priekopníkov i klasikov) hudby prvej polovice 20. storočia.
Hudobná teória
Cieľom kurzu je vytvoriť teoretické predpoklady pre orientáciu v hudobnom pojmosloví a hudobnom texte, ako aj predpoklady pre následné osvojenie hlbších znalostí z oblasti harmónie, polyfónie, hudobných foriem a druhov.
Hudobné formy
Kurz prináša prednášky a semináre z oblasti hudobných foriem. Na základe poznania všeobecných znakov hudobnej formy, jej základných kategórií a formových princípov hudobnej kompozície sú študenti kurzu uvedení do problematiky tematickej a dynamickej výstavby hudobného diela. Prostredníctvom poznania základných prvkov a súčastí hudobnej formy si osvojujú základné formové typy a výstavbu hudobných kompozícií.
Dejiny hudby III
KH/bUH09/15
KH/bUHU20/15
KH/bUHD29/15
KH/bHZD20/16
Cieľom kurzu je zoznámiť študentov so základnými formami a špecifikami hudby obdobia 19. storočia, ktoré sa do značnej miery prekrýva s termínom romantizmus. Frekventanti kurzu budú zoznámení s kľúčovými útvarmi (symfónia, pieseň, sláčikové kvarteto atď.), tak aj s charakteristickými rysmi hudobnej produkcie tohto obdobia (inštrumentácia, programová vs. absolútna hudba a pod.).
Seminár k bakalárskej práci
Kurz študentov oboznamuje s pravidlami obsahovej a formálnej výstavby odborného textu, s aplikáciou vhodných metodologických postupov, s formuláciou a zovšeobecnením vlastných zistení a s formálnou a grafickou úpravou záverečnej práce.
Súčasná slovenská hudba
KH/mUH08/15
KH/mUHU16/15
KH/mUHD15/15
KH/mHZD13/16
Dejiny slovenskej hudby 20. storočia podávajú obraz o vývoji hudby na Slovensku v nadväznosti na spoločensko-politické, národnostné a hudobno-kultúrne pomery v 20. Storočí. Prinášajú prehľad nového smerovania hudby na začiatku 20. storočia, vzniku a vývoja slovenskej hudobnej moderny, nástup a vývoj skladateľských generácií v povojnovom období, osobitne koncom 50. a opäť v priebehu 80. rokov 20. storočia. Vzhľadom na vstup nových technológií do hudby objasnenie úlohy Slovenského rozhlasu, Slovenskej televízie a filmu vo vývoji slovenskej hudby 20. a 21. storočia.
Dejiny divadla II.
Zámerom výučby je získanie základných vedomostí o vývoji dramatického (spisba) a divadelného (inscenačná prax) umenia z hľadiska spoločenského kontextu, vyjadrovacích prostriedkov, druhov, žánrov, inscenačných postupov a teoretického uvažovania o divadle. Zámerom štúdia historických a súčasných poetík je pomôcť študentom formou rekonštrukcie poetík jednotlivých období pochopiť ich slohové a štýlové osobitosti (či už na úrovni dramatického textu alebo inscenačných postupov).
Dejiny divadla IV.
Zámerom výučby je získanie základných vedomostí o vývoji dramatického (spisba) a divadelného (inscenačná prax) umenia z hľadiska spoločenského kontextu, vyjadrovacích prostriedkov, druhov, žánrov, inscenačných postupov a teoretického uvažovania o divadle. Zámerom štúdia historických a súčasných poetík je pomôcť študentom formou rekonštrukcie poetík jednotlivých období pochopiť ich slohové a štýlové osobitosti (či už na úrovni dramatického textu alebo inscenačných postupov).
Didaktika hudobno-dramatickej výchovy
Metodika scénického spracovania hudobno-dramatického útvaru s dôrazom na inšpiratívnu metódu – hudobnú, dramatickú, výtvarnú, pohybovú, multimediálnu. Spracovanie zadaného inscenačného celku, jeho analýza a zadefinovanie jednotlivých krokov so záverečnou prezentáciou v priestore. Metodický postup: od výberu témy, námetu k jeho realizácii. Dôležitý didaktický moment je: predísť samoúčelnosti „hry na hru“ a zamerať sa na myšlienkovú závažnosť textu v súčinnosti s hudbou a pohybom. Typológia postáv ako súčasť tvorivého a pedagogického procesu. Úprava textu – rôzne metódy a spôsoby úpravy textu pri zachovaní homogénnosti dramatických línií. Vekový problém – zásada primeranosti výberu témy s ohľadom na vekovú kategóriu, s ktorou pedagóg pracuje.
Dejiny slovenského divadla II.
Hlavné znaky jednotlivých období v slovenskom divadle - tvorba významných slovenských divadelníkov (dramatici, režiséri, scénografi, hudobníci tvoriaci pre divadlo, herci) - slovenské divadlá v kontexte dobového politického a spoločensko-kultúrneho diania
Verbálna interpretácia hudobno-dramatického diela
Predmet nadväzuje na predmet "interpretácia hudobno-dramatického diela". Študent sa učí verbálne prezentovať poznatky získané štúdiom partitúry, libreta a záznamu inscenácie diela - a to s ohľadom na rôzne cieľové (vekové) skupiny potenciálnych poslucháčov.
Základy réžie II.
Študent sa teoreticky oboznamuje s profesiou režiséra v kontexte jej historického vývoja.
Interpretácia hudobno-dramatického diela
Študent na základe štúdia partitúry a libreta - a na základe zhliadnutia záznamu inscenácie hudobnodramatického diela popisuje štýlové hudobné a dramatické špecifiká diela a kriticky komentuje jeho inscenačné stvárnenie, ktoré videl na zázname. Obe tieto polohy porovnáva.
Intonácia a rytmus
Kurz obsahuje základné teoretické informácie a praktický materiál v oblasti Intonácie a rytmu. Študent na základne teoretických poznatkov dokáže identifikovať základné tonálne vzťahy a hudobné motívy jednotlivých hudobných ukážok. Identifikuje základné hudobné motívy detských piesní, pomocou ktorých precvičuje terctonálne útvary so-la-so-mi so (solmizačné slábiky) a ovláda fonogestiku. Disponujú záznamom ľudových piesní a jednohlasných intonačno-rytmických cvičení. Študent precvičuje jednohlasné a dvojhlasné intonačné cvičenia, kánony, durový a molový pentachord. Výber intonačných cvičení je spojený s precvičovaním jednoduchých a zložených taktov, ktoré študent vie identifikovať na základne sluchu a deklamuje ich prostredníctvom rytmických hier a cvičení.
Cieľom predmetu Intonácia a rytmus je rozvíjať vlohy, hudobnosť, tonálne a harmonické cítenie študenta na základe ktorých sa otvára a buduje jeho intonácia a hudobné vnímanie.