2. cudzí jazyk: Španielsky jazyk 2
Curso de lengua española (nivel A1) dirigido a los estudiantes de las carreras de Gestión y Turismo y de Periodismo.
2. cudzí jazyk: Taliansky jazyk 2
Kurz je určený študentom nefilologických odborov a je zameraný na prehlbovanie jazykových zručností študentov v talianskom jazyku. Kurz nadväzuje na vedomosti nadobudnuté v rámci predmetu Taliansky jazyk 1.
2. cudzí jazyk: Taliansky jazyk 6
Seminár je zameraný na upevňovanie komplexnej cudzojazyčnej kompetencie, na zdokonaľovanie písomného a ústneho prejavu orientovaného na osobné i spoločensky závažné témy (človek a spoločnosť, ekológia, politické procesy a pod.) a na širšie spoznávanie kulturologických reálií (tradície, zvyklosti, stereotypy vnímania etnika). V oblasti prehlbovania zručnosti porozumenia počutého študenti pracujú s autentickými nahrávkami, ktoré sa dotýkajú primerane náročných
spoločenských tém s ich následným komentovaním. Osvojujú si zručnosť viesť dialóg na vedomostiam primerané odborné témy, zapájať sa do diskusie, vyjadriť a presadiť svoj názor.
2.cudzí jazyk: Taliansky jazyk 3
Predmet určený pre začiatočníkov. Nadväzuje na Taliansky jazyk 2.
Akademické písanie
Študent má poznatky o podstate a charaktere vedeckej komunikácie v písomnej a ústnej forme. Pozná základné textové žánre vedeckej komunikácie v akademickom prostredí. Študent dokáže charakterizovať vedecký text z pohľadu jeho makro- a mikroštruktúry. Študent je schopný analyzovať a spracovať odbornú literatúru. Dokáže správne citovať a parafrázovať v súlade s etickými princípmi. Študent vie sformulovať vedecký problém a výskumné otázky. Študent pozná základné výskumné metódy príznačné pre daný odbor štúdia. Študent pozná, identifikuje a využíva pri formulácii cudzojazyčného (nemeckého) textu gramatické a štylistické prostriedky charakteristické pre vedecký štýl.
Analýza prekladu
Študent sa zdokonalí v prekladaní umeleckých textov zo španielčiny do slovenčiny so zreteľom na jednotlivé fázy prekladateľského procesu a od nich odvodené požiadavky na prekladateľa. Bude schopný analyzovať formu a štýl, rytmus, preložiteľnosť i nepreložiteľnosť textu, zhodnotiť adekvátnosť zvoleného riešenia, identifikovať významové posuny ap.
Analýza reklamných textov a tlače
Curso dirigido a los estudiantes del cuarto año de la carrera de Didáctica de las Lenguas y Literaturas Extranjeras (especialidad: español). Curso de profundización de los contenidos teóricos y prácticos tratados en el curso de Estilística Práctica. Se analizan y comentas las estrategias estilísticas y comunicativas llevadas a cabo en los textos periodísticos y en los publicitarios.
Civilisation et communication (KROM/UFJ/JS7/09S)
Čítanie s porozumením
Na základe nácviku, rozvoja a osvojenia si receptívnej rečovej zručnosti čítanie s porozumením, vedomým využívaním osvojených techník a stratégií pri čítaní, využitím rôznych metód vedeckej analýze odborných textov ako napr. grafické označovanie textu ako príprava na jeho analýzu, konspektovanie, zhrnutie obsahu textu v zmysle autorovej intencie až po excerpovanie, im absolvent predmetu rozumie. Je schopný analyzovať podstatné celky, jednotlivé aj detailné informácie textov. V ústnom aj písomnom prejave na ne vie reagovať.
Čítanie s porozumením
Na základe nácviku, rozvoja a osvojenia si receptívnej rečovej zručnosti čítanie s porozumením, vedomým využívaním osvojených techník a stratégií pri čítaní, využitím rôznych metód vedeckej analýze odborných textov ako napr. grafické označovanie textu ako príprava na jeho analýzu, konspektovanie, zhrnutie obsahu textu v zmysle autorovej intencie až po excerpovanie, im absolvent predmetu rozumie. Je schopný analyzovať podstatné celky, jednotlivé aj detailné informácie textov. V ústnom aj písomnom prejave na ne vie reagovať.
Čítanie s porozumením
Študent má osvojené základné techniky a stratégie čítania s porozumením a vie tieto vedome aplikovať pri porozumení a vedeckej analýze odborných textov. Študent je schopný porozumieť vedeckým a odborným textom v nemeckom jazyku. Študent rozumie, identifikuje a analyzuje podstatné celky textu. Študent je schopný v texte vyhľadávať a excerpovať detailné informácie a definovať medzi nimi logické vzťahy. Študent dokáže na základe porozumenia textu text reprodukovať ústne a písomne.
Dejiny a kultúra nemeckej jazykovej oblasti 2
Dejiny krajín nemeckej jazykovej oblasti
Dejiny lingvistiky
Študent si rozšíri poznatky z lingvistiky o vývinové tendencie jazykovedného myslenia. Študent aplikuje teoretické poznatky o nemeckom jazyku v rámci širšieho jazykovedného kontextu. Študent dokáže deduktívne i induktívne vymedziť znaky jednotlivých lingvistických smerov. Študent pozná charakteristiká jednotlivých lingvistických škôl a ich význam pre utváranie gramatickej systematiky nemeckého jazyka.
Dejiny nemeckej literatúry 1
Absolvent predmetu spozná vývinové etapy a zákonitosti staršej nemeckej literatúry od jej počiatkov po barok. Oboznámi sa s kultúrnymi, politicko-historickými a jazykovými špecifikami jej vzniku a šírenia ako aj s jej funkciami. Bude vedieť vymenovať a definovať dobovo preferované literárne žánre, najdôležitejšie diela, ich autorov a lepšie porozumie medziliterárnym súvislostiam.
Dejiny nemeckej literatúry 1
Študent pozná vývinové etapy staršej nemeckej literatúry od jej prvopočiatkov (ca. 6 storočie n. l.) po barok (koniec 17. storočia). Je oboznámený s filozofickými, kultúrnymi, politicko-historickými a jazykovými determinantmi jej vzniku, rozpoznáva jej funkcie a vplyv na iné národné literatúry a orientuje sa v dobovo preferovaných literárnych žánroch. Dokáže interpretovať najdôležitejšie diela reprezentatívnych autorov jednotlivých epoch a tieto interpretácie vie zasadiť do širšíchm medziliterárnych a medzidobových súvislostí.
Dejiny nemeckej literatúry 2
Študent pozná vývinové etapy nemeckej literatúry od osvietenstva po weimarskú klasiku. Je oboznámený s politicko-historickými, kultúrnymi, filozofickými a jazykovými špecifikami jej vzniku a šírenia ako aj s jej funkciami. Vie vymenovať a definovať dobovo preferované literárne žánre, interpretovať najdôležitejšie diela reprezentatívnych autorov a lepšie rozumie medziliterárnym súvislostiam.
Dejiny nemeckej literatúry 3
Študent má ucelené poznatky v oblasti nemeckej literatúry 19. storočia, ktoré sú nevyhnutné pri ďalšom štúdiu nemeckej literatúry 20. storočia. Pamätá si literárne epochy a smery v 19. storočí ako i jednotlivých predstaviteľov a ich literárnu tvorbu. Pozná historické pozadie, filozofické, vedecké a umelecké východiská v jednotlivých epochách a ich smeroch. Má prehľad o základných literárnych pojmoch a žánroch charakteristických pre jednotlivé obdobia (napr. irónia, fragment, novela,román a pod.), taktiež rozpozná súvislosti medzi nimi a ich prelínanie sa. Pozoruje a následne porozumie charakteristickým motívom a znakom období ako romantizmus, medzi klasicizmom a romantizmom, medzi romantizmom a realizmom, realizmus, naturalizmus a jeho smery.Motívy a znaky dokáže analyzovať a interpretovať vo vybraných najvýznamnejších literárnych dielach jednotlivých literárnych smerov. Študent aplikuje naučené vedomosti v interpretáciách a prezentáciách týchto diel (napr. E.T.A. Hoffmann: Der goldene Topf, Sandmann, Ludwig Tieck:Der Blonde Eckbert, Joseph v.Eichendorff: Aus dem Leben eines Taugenichts, Novalis: Heinrichvon Ofterdingen, Jeremias Gotthelf: Die schwarze Spinne, Büchner: Woyzeck usw.).
Dejiny nemeckej literatúry 3
Študent má ucelené poznatky z germanofónnej (nemeckej, rakúskej a švajčiarskej) literatúry 19. storočia, ktoré sú nevyhnutné pri štúdiu germanofónnych literatúr neskorších období. Pamätá si literárne epochy a smery v 19. storočí (romantizmus, biedermeier, predrevolučnú literatúru, poetický realizmus a naturalizmus), jednotlivých predstaviteľov a ich literárnu tvorbu. Pozná historické pozadie, filozofické, vedecké a umelecké východiská jednotlivých epoch. Má prehľad o základných literárnych pojmoch a žánroch (napr. irónia, fragment, novela, román), vie rozpoznať súvislosti medzi nimi a ich prelínanie sa. Dokáže detegovať poetické črty príslušnej literárnej epochy pri interpretácii konkrétneho diela.
Dejiny nemeckej literatúry 4a
Liebe Studierende,
willkommen beim Onlineseminar "Geschichte der deutschsprachigen Literatur 4a". Unter den einzelnen Themenpunkten finden Sie weitere Lernmaterial zur entsprechenden Seminarsitzung.