2. cudzí jazyk: Španielsky jazyk 2

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Curso de lengua española (nivel A1) dirigido a los estudiantes de las carreras de Gestión y Turismo y de Periodismo.

Učiteľ: Lampis Mirko

2. cudzí jazyk: Taliansky jazyk 2

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Kurz je určený študentom nefilologických odborov a je zameraný na prehlbovanie jazykových zručností študentov v talianskom jazyku. Kurz nadväzuje na vedomosti nadobudnuté v rámci predmetu Taliansky jazyk 1.

2. cudzí jazyk: Taliansky jazyk 6

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Seminár je zameraný na upevňovanie komplexnej cudzojazyčnej kompetencie, na zdokonaľovanie písomného a ústneho prejavu orientovaného na osobné i spoločensky závažné témy (človek a spoločnosť, ekológia, politické procesy a pod.) a na širšie spoznávanie kulturologických reálií (tradície, zvyklosti, stereotypy vnímania etnika). V oblasti prehlbovania zručnosti porozumenia počutého študenti pracujú s autentickými nahrávkami, ktoré sa dotýkajú primerane náročných

spoločenských tém s ich následným komentovaním. Osvojujú si zručnosť viesť dialóg na vedomostiam primerané odborné témy, zapájať sa do diskusie, vyjadriť a  presadiť svoj názor.

Učiteľ: Gritti Fabiano

2.cudzí jazyk: Taliansky jazyk 3

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Predmet určený pre začiatočníkov. Nadväzuje na Taliansky jazyk 2.

Akademické písanie

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Študent má poznatky o podstate a charaktere vedeckej komunikácie v písomnej a ústnej forme. Pozná základné textové žánre vedeckej komunikácie v akademickom prostredí. Študent dokáže charakterizovať vedecký text z pohľadu jeho makro- a mikroštruktúry. Študent je schopný analyzovať a spracovať odbornú literatúru. Dokáže správne citovať a parafrázovať v súlade s etickými princípmi. Študent vie sformulovať vedecký problém a výskumné otázky. Študent pozná základné výskumné metódy príznačné pre daný odbor štúdia. Študent pozná, identifikuje a využíva pri formulácii cudzojazyčného (nemeckého) textu gramatické a štylistické prostriedky charakteristické pre vedecký štýl.

Učiteľ: Ficzere Anikó

Analýza prekladu

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Študent sa zdokonalí v prekladaní umeleckých textov zo španielčiny do slovenčiny so zreteľom na jednotlivé fázy prekladateľského procesu a od nich odvodené požiadavky na prekladateľa. Bude schopný analyzovať formu a štýl, rytmus, preložiteľnosť i nepreložiteľnosť textu, zhodnotiť adekvátnosť zvoleného riešenia, identifikovať významové posuny ap.

Analýza reklamných textov a tlače

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Curso dirigido a los estudiantes del cuarto año de la carrera de Didáctica de las Lenguas y Literaturas Extranjeras (especialidad: español). Curso de profundización de los contenidos teóricos y prácticos tratados en el curso de Estilística Práctica. Se analizan y comentas las estrategias estilísticas y comunicativas llevadas a cabo en los textos periodísticos y en los publicitarios.

Učiteľ: Lampis Mirko

Čítanie s porozumením

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Na základe nácviku, rozvoja a osvojenia si receptívnej rečovej zručnosti čítanie s porozumením, vedomým využívaním osvojených techník a stratégií pri čítaní, využitím rôznych metód vedeckej analýze odborných textov ako napr. grafické označovanie textu ako príprava na jeho analýzu, konspektovanie, zhrnutie obsahu textu v zmysle autorovej intencie až po excerpovanie, im absolvent predmetu rozumie. Je schopný analyzovať podstatné celky, jednotlivé aj detailné informácie textov. V ústnom aj písomnom prejave na ne vie reagovať.

Učiteľ: Haringa Ivan

Čítanie s porozumením

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Na základe nácviku, rozvoja a osvojenia si receptívnej rečovej zručnosti čítanie s porozumením, vedomým využívaním osvojených techník a stratégií pri čítaní, využitím rôznych metód vedeckej analýze odborných textov ako napr. grafické označovanie textu ako príprava na jeho analýzu, konspektovanie, zhrnutie obsahu textu v zmysle autorovej intencie až po excerpovanie, im absolvent predmetu rozumie. Je schopný analyzovať podstatné celky, jednotlivé aj detailné informácie textov. V ústnom aj písomnom prejave na ne vie reagovať.

Čítanie s porozumením

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Študent má osvojené základné techniky a stratégie čítania s porozumením a vie tieto vedome aplikovať pri porozumení a vedeckej analýze odborných textov. Študent je schopný porozumieť vedeckým a odborným textom v nemeckom jazyku. Študent rozumie, identifikuje a analyzuje podstatné celky textu. Študent je schopný v texte vyhľadávať a excerpovať detailné informácie a definovať medzi nimi logické vzťahy. Študent dokáže na základe porozumenia textu text reprodukovať ústne a písomne.

Učiteľ: Ficzere Anikó

Dejiny lingvistiky

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Študent si rozšíri poznatky z lingvistiky o vývinové tendencie jazykovedného myslenia. Študent aplikuje teoretické poznatky o nemeckom jazyku v rámci širšieho jazykovedného kontextu. Študent dokáže deduktívne i induktívne vymedziť znaky jednotlivých lingvistických smerov. Študent pozná charakteristiká jednotlivých lingvistických škôl a ich význam pre utváranie gramatickej systematiky nemeckého jazyka.

Dejiny nemeckej literatúry 1

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Absolvent predmetu spozná vývinové etapy a zákonitosti staršej nemeckej literatúry od jej počiatkov po barok. Oboznámi sa s kultúrnymi, politicko-historickými a jazykovými špecifikami jej vzniku a šírenia ako aj s jej funkciami. Bude vedieť vymenovať a definovať dobovo preferované literárne žánre, najdôležitejšie diela, ich autorov a lepšie porozumie medziliterárnym súvislostiam.

Učiteľ: Čakanek Ján

Dejiny nemeckej literatúry 1

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Študent pozná vývinové etapy staršej nemeckej literatúry od jej prvopočiatkov (ca. 6 storočie n. l.) po barok (koniec 17. storočia). Je oboznámený s filozofickými, kultúrnymi, politicko-historickými a jazykovými determinantmi jej vzniku, rozpoznáva jej funkcie a vplyv na iné národné literatúry a orientuje sa v dobovo preferovaných literárnych žánroch. Dokáže interpretovať najdôležitejšie diela reprezentatívnych autorov jednotlivých epoch a tieto interpretácie vie zasadiť do širšíchm medziliterárnych a medzidobových súvislostí.

Dejiny nemeckej literatúry 2

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Študent pozná vývinové etapy nemeckej literatúry od osvietenstva po weimarskú klasiku. Je oboznámený s politicko-historickými, kultúrnymi, filozofickými a jazykovými špecifikami jej vzniku a šírenia ako aj s jej funkciami. Vie vymenovať a definovať dobovo preferované literárne žánre, interpretovať najdôležitejšie diela reprezentatívnych autorov a lepšie rozumie medziliterárnym súvislostiam.

Dejiny nemeckej literatúry 3

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Študent má ucelené poznatky v oblasti nemeckej literatúry 19. storočia, ktoré sú nevyhnutné pri ďalšom štúdiu nemeckej literatúry 20. storočia. Pamätá si literárne epochy a smery v 19. storočí ako i jednotlivých predstaviteľov a ich literárnu tvorbu. Pozná historické pozadie, filozofické, vedecké a umelecké východiská v jednotlivých epochách a ich smeroch. Má prehľad o základných literárnych pojmoch a žánroch charakteristických pre jednotlivé obdobia (napr. irónia, fragment, novela,román a pod.), taktiež rozpozná súvislosti medzi nimi a ich prelínanie sa. Pozoruje a následne porozumie charakteristickým motívom a znakom období ako romantizmus, medzi klasicizmom a  romantizmom, medzi romantizmom a realizmom, realizmus,  naturalizmus a jeho smery.Motívy a znaky dokáže analyzovať a interpretovať vo vybraných najvýznamnejších literárnych dielach jednotlivých literárnych smerov. Študent aplikuje naučené vedomosti v interpretáciách a prezentáciách týchto diel (napr. E.T.A. Hoffmann: Der goldene Topf, Sandmann, Ludwig Tieck:Der Blonde Eckbert, Joseph v.Eichendorff: Aus dem Leben eines Taugenichts, Novalis: Heinrichvon Ofterdingen, Jeremias Gotthelf: Die schwarze Spinne, Büchner: Woyzeck usw.).

Učiteľ: Stranovská Eva

Dejiny nemeckej literatúry 3

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Študent má ucelené poznatky z germanofónnej (nemeckej, rakúskej a švajčiarskej) literatúry 19. storočia, ktoré sú nevyhnutné pri štúdiu germanofónnych literatúr neskorších období. Pamätá si literárne epochy a smery v 19. storočí (romantizmus, biedermeier, predrevolučnú literatúru, poetický realizmus a naturalizmus), jednotlivých predstaviteľov a ich literárnu tvorbu. Pozná historické pozadie, filozofické, vedecké a umelecké východiská jednotlivých epoch. Má prehľad o základných literárnych pojmoch a žánroch (napr. irónia, fragment, novela, román), vie rozpoznať súvislosti medzi nimi a ich prelínanie sa. Dokáže detegovať poetické črty príslušnej literárnej epochy pri interpretácii konkrétneho diela.

Dejiny nemeckej literatúry 4a

Категорія курсуKatedra romanistiky a germanistiky

Liebe Studierende,

willkommen beim Onlineseminar "Geschichte der deutschsprachigen Literatur 4a". Unter den einzelnen Themenpunkten finden Sie weitere Lernmaterial zur entsprechenden Seminarsitzung.

Učiteľ: Baumann Yannick