Akreditácia KSJL
Aktuálne vývinové procesy v slovenskej literatúre
Kurz Aktuálne vývinové procesy v slovenskej literatúre slúži predovšetkým potrebám zdieľania prezentácií a doplnkových materiálov k tomuto predmetu. V jeho priebehu sa postupne zoznámime s výraznými zjavmi slovenskej literatúry z obdobia rokov 2010 až 2020. Naším zámerom je zachytiť najaktuálnejšie trendy v súčasnom literárnom živote a pokúsiť sa o analýzu vybraných diel tohto obdobia prostredníctvom tematicko-motivickej interpretácie. Rovnako tak sa pokúsime o vytýčenie literárnohistorických vzťahov medzi predstaviteľmi súčasnej slovesnej tvorby a ich predchodcami z predošlých období vývinu národnej literatúry.
Audio-orálne cvičenia
Kurz je určený pre študentov 1. ročníka bakalárskeho štúdia na precvičovanie základov spisovnej výslovnosti a počúvania s porozumením v ruštine.
Bilingvizmus a jeho obraz v jazykovede 21. storočia
Predmet – výberová prednáška – je určený študentom 1. ročníka bakalárskeho stupňa štúdia, študijné programy: učiteľstvo, editorstvo a vydavateľská prax, translatológia. Prednášky sú zamerané na: hlavné otázky aplikovanej lingvistiky (ktorá sa bilingvizmom zaoberá) z aspektu ľudskej osobnosti (asociačno-sémantická sieť, prepínanie kódov, tzv. medzijazyk); fenomén vzťahu L1 a L2;
- jazykový relativizmus a jazykový obraz sveta v konkrétnych jazykoch
- otázka spracovania slovensko-českého bilingvizmu v slovenskej jazykovede
- otázky maďarsko-slovenského bilingvizmu v slovenskej jazykovede
- diglosia – dve podoby slovenčiny v jazykovej praxi Slovákov ako jazykovo-národnej majority a ako jazykovo-národnej minority v podmienkach jazykových enkláv na Dolnej zemi
Dejiny a reálie Ukrajiny
- Študent ovláda významné historické udalosti – od obdobia Kyjevskej Rusi až po súčasnosť.
- Študent rozumie historickému významu jednotlivých udalostí, analyzuje získané informácie.
- Študent pozná najvýznamnejšie osobnosti ukrajinských dejín.
- Študent dokáže aplikovať získané znalosti na vytvorenie celkového obrazu o reáliách a dejinách Ukrajiny.
Dejiny Ruska
Kurz je zameraný na oboznámenie poslucháčov so špecifikami dejín Ruska od čias formovania staroruskej štátnosti až po obdobie rozpadu a zániku ZSSR (1991). Cieľom kurzu je, aby poslucháči porozumeli významu jednotlivých udalostí a ich vplyvu na historický vývoj Ruska.
Dejiny spisovnej slovenčiny
Kurz predstavuje základné témy syntetických dejín spisovnej slovenčiny od veľkomoravského obdobia po súčasnosť.
Dejiny spisovnej slovenčiny
Predmetom disciplíny je história formovania slovenčiny ako kultúrneho a spisovného jazyka. Sumarizuje a analyzuje tzv. vonkajšie dejiny spisovnej slovenčiny so zameraním na charakteristiku historických sociofaktorov jej formovania a používania. Osobitná pozornosť je venovaná jednotlivým historickým kodifikáciám počnúc bernolákovskou koncepciou spisovného jazyka až po súčasnosť.
Dejiny spisovnej slovenčiny
Kurz poskytuje stručné poznatky o spisovnej slovenčine v 9. – 11. storočí, kedy vzniká ako samostatný slovanský jazyk, pričom sa naplno konštituuje v 12. storočí, čo je ešte obdobie slovenských redakcií staroslovienčiny, v období do 16. storočia a zániku uhorskej štátnosti a stále väčšej otvorenosti češtine, v Rakúsku, kedy sa v polovici 19. storočia slovenčina politicky emancipovala a bola skutočne kodifikovaná, ako aj v čase republík až po dnešok.
Dejiny tlačenej knihy
Disciplína je zameraná primárne na nadobudnutie poznatkov z histórie knižného písomníctva od vynálezu kníhtlače. Ide o poznatky, ktoré sa špecifikujú na stručné dejiny formovania knižnej produkcie pred Gutenbergom a po ňom, na otázku rozširovania technológie kníhtlače či vzniku významných tlačiarní na Slovensku, ale aj na históriu formovania tlačeného písma a problematiku jeho typológie, ako aj na typy sadzby a tlačiarenských a technológií.
Dialektológia
Kurz je určený na upevňovanie vedomostí z dialektológie a na testovanie. Môže slúžiť aj na zber seminárnych prác.
Didaktika slovenskej literatúry
Cieľom e-learningového kurzu je poznávanie základných teoretických východísk rozvíjania komunikačnej, čitateľskej a literárnej kompetencie žiaka a ich praktická aplikácia pri tvorbe námetov na rozvoj komunikačno-čitateľskej a literárnej kompetencie v inštitucionálnom vzdelávaní a v mimočítankovom čítaní. Obsah disciplíny je osnovaný na poznávaní odborovej didaktiky SJL v zložke literárna výchova a na poznávaní metód rozvíjania čitateľskej a literárnej kompetencie dieťaťa mladšieho a staršieho školského veku.
Dynamika jazyka (vo vybraných mediálnych diskurzoch)
Cieľom disciplíny bude vnímanie mediálnych textov prostredníctvom sociálno-politických faktorov s následnou analýzou vybraných útvarov. Zdroj informácií študent získa z publicistického štýlu (jeho znakov a útvarov) a bude sa orientovať vo výrazových prostriedkoch publicistického štýlu, v inováciách, v ústupe pôvodných žánrov či ich posúvaní do inej netradičnej mediálnej polohy. Disciplína sa orientuje na dynamiku štylém a textu, napr. jednoduchá a rozšírená správa, noticka, interview, úvodník, editoriál, glosa, reportáž, fejtón, reklama, blog atď.
Dynamika jazyka (vo vybraných mediálnych diskurzoch)
Cieľom predmetu je oboznámenie sa s rôznymi formami jazyka a komunikácie v mediálnom prostredí. Dôraz sa bude klásť na produkciu mediálneho textu, a to s ohľadom na používanie rozličných jazykových prostriedkov a syntaktických konštrukcií s ohľadom na zámer textu. Študent v rámci seminárnych cvičení vytvára autorský blog, v ktorom nadobudnuté teoretické zručnosti zúročí v rámci tvorby autorských textov.
Dynamika súčasnej slovenčiny
Cieľom výučbového procesu sú teoreticko-metodologické východiská zamerané na výklad otázok jazykovej dynamiky ako pojmu, ktorý je neoddeliteľný od pojmu prirodzeného jazyka. Výučba poukáže na možné exaktné prístupy práce s textom pri chápaní a riešení otázok jazykovej dynamiky. Kľúčovými pojmom dynamiky jazyka je variantnosť jeho prvkov, ktorá sa utvára pri bežnom, spontánnom používaní. Ďalším z pojmov jazykového vývinu je gramatikalizácia, ktorá v užšom vzťahu s lexikalizáciou reprezentuje jazykové zmeny kategoriálnej povahy jednotlivých výrazových prostriedkov. Pozornosť pri výučbe sa bude venovať vnútorným a vonkajším činiteľom jazykových zmien, t. j. faktorom dynamiky jazyka (sociálno-politickým, intencionálnym, mentálnym, medzijazykovým kontaktom, jazykovo-stratifikačným faktorom a dynamike komunikačných sfér).
Editorstvo a vydavateľská prax
Tento e-learningový kurz vznikol ako podpora pre výučbu predmetu Editorstvo a vydavateľská prax. Je určený študentom EVP. Nájdete tu študijný materiál a testy, ktoré vám pomôžu preveriť si získané vedomosti. Priestor môžete využiť aj na online diskusiu s vyučujúcimi a medzi sebou.
Etika vydavateľskej praxe
Kurz je zameraný na osvojenie si poznatkov z oblasti všeobecnej etiky a morálky, ktoré je možné aplikovať aj na problematiku vydavateľskej praxe.