Aktuálne otázky historického výskumu 1
Predmet si kladie za cieľ oboznámiť študentstvo s najnovšími trendmi v metodike a teórii dejín. Tieto im názorne prezentuje na príkladoch z odbornej literatúry, zväčša dostupnej aspoň v preklade do češtiny. Tento raz sa zameriavam na dopady post - štrukturalizmu, dejiny každodennosti a feministické trendy v písaní o minulosti na príklade diel Colette Beauneová: Jana z Arcu, Claude Habibová: Francúzska galantnosť a Wojciech Iwancziak: Ján Luxemburský.
Archívnictvo
Cieľom predmetu je predstaviť študentom Mgr. štúdia jednodborovej histórie nové možnosti v online priestore v oblasti využitia digitalizovaných a digitálnych fondoch a databázach archívov v Slovenskej republike (napr. Slovenský národný archív), Maďarsku (Magyar Nemzeti Levéltár), Rakúsku (Österreichisches Staatsarchiv), Českej republike (Národní archiv), Nemecku (Bundesarchiv) a Poľsku (Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych). Ďalej pôjde o novinky v archívnictve na Slovensku a Európe, o zmeny v systéme štátnych a verejných archívov na Slovensku vo vzťahu k zákonu o archívoch a registratúrach č. 395/2002 Z.z. Súčasťou prednášok bude aj predstavenie špecializovanych verejných archívov (napr. Archív SNM, Archív Divadelného ústavu, Archív umenia SNG atď.) ako pamäťových inštitúcií. Súčasná situácia kvôli pandémii koronavírusu vyžaduje prechod na dištančné online vzdelávanie. Prednášky budú realizované v systéme Moodle UKF cez elearningový kurz Archívnictvo, ktorý bude vytvorený s cieľom možnosti výskumu v digitalizovaných fondoch a databázach archívov v SR a okolitých štátoch, ďalej úlohu špecializovaných verejných archívov a zmeny v zákone o archívoch a registratúrach č. 395/2002 Z. z. a v archívnom systéme na Slovensku. Využiť sa bude dať aj videokonferenčný systém Jitsi Meet UKF pre realizáciu prednášok, samozrejme s ohľadom na jeho kapacitné možnosti. Inštrukcie k využitiu odbornej literatúry a odporúčaných webových adries je možné posielať aj cez mailovú komunikáciu so študentami. Elektronicky je možné posielať aj audio a videonahrávky pri prípadných výpadkoch spomenutých univerzitných informačno-vzdelávacích platforiem. Okamžitú spätnú väzbu pedagóg - študent je možné sledovať v systéme Moodle UKF cez emaily v jeho chatovacej časti. Prednášky sa môžu realizovať aj cez iné online platformy, ako napr. Microsoft Teams.
Cirkevné dejiny
Predmet je zameraný na problematiku dejín kresťanských cirkví od ich počiatkov po moderné dejiny (20. storočie). Pozornosť bude venovaná nie len chronologickému vývoju, ale predovšetkým štrukturálnym
a prierezovým témam (vývoj hierarchie, cirkevná správa, vzťah ku kultúre, umeniu, vede, dobovej spoločnosti, politickej moci a podobne.). Formou seminára sa budú študenti zoznamovať s rôznorodými typmi
prameňov, prostredníctvom ktorých môžeme študovať jednotlivé čiastkové otázky cirkevných dejín.
České stredoveké dejiny – výberový seminár
Cieľom predmetu je poskytnúť študentom pohľad do problematiky stredovekých českých dejín.
Dejiny diplomacie
Cieľom kurzu je podať základné informácie o pojmovom aparáte a princípoch fungovania diplomacie od staroveku po súčasnosť. V priebehu kurzu si študent osvojí a porozumie základným formám a technikám diplomatických stykov. Získané vedomosti následne dokáže aplikovať na fungovanie diplomacie a diplomatického protokolu Slovenskej republiky.
Dejiny každodennosti v školskej praxi
Kurz analyzuje aspekty každodenného života v 19. a 20. storočí. 1. Dejiny každodennosti ako výskumný problém 2. Život v "dlhom" 19. storočí. 3. Život počas prvej svetovej vojny 4. Život po vojne - príklad USA a vybraných európskych krajín 5. Život po vojne - príklad (Česko)Slovenska 6. Život v totalite - príklad "Tretej" ríše 7. Život v totalite - príklad Slovenska (1939-1945) 8. Život v strachu z jadrovej vojny 9. Každodenný život v socializme.
Dejiny národov a národnostných menšín
Slovenská republika 1939-1945. Z Česko-Slovenska do Československa. Dejiny Slovenska v období 2. svetovej vojny. Charakteristika režimu a jeho postavenia na medzinárodnej politickej scéne, rasové perzekúcie a účasť vo vojne po boku Nemecka, protirežimné aktivity vrcholiace SNP a zánik slovenského štátu.
Dejiny Slovenska - stredovek
Cieľom kurzu je podať hlbší prehľad o stredovekých dejinách územia Slovenska - od pôsobenia Sama až do roku 1526.
Súčasťou kurzu je aj spoznávanie prameňov k jednotlivým udalostiam.
Rovnako tiež aj štúdium nielen politických udalostí, ale aj rôznych tém súvisiach s vytváraním obrazu o dejinách nášho územia.
Dejiny správy
Predmet je zameraný na prierezové predstavenie vývoja základných foriem správy, s ktorými sa stretávame na našom území od prvých štátnych útvarov po súčasnosť. Osobitná pozornosť bude venovaná
orgánom ústrednej štátnej (kráľovskej) správy, správe v rámci stolíc (žúp), mestskej a vidieckej správe, ale i správe špecifických či lokálnych komunít (cirkevná, výsadných skupín a pod.).
Dejiny umenia
Predmet je určený poslucháčom prvého stupňa vysokoškolského štúdia jednoodborového zamerania. Kladie si teda za cieľ aspoň stručne ich oboznámiť s vývojom umeleckých štýlov a slohov v kolobehu čias. Vzhľadom k rozsiahlosti problematiky ponúka „iba“ prierez zmenami troch základných odvetví: maliarstva, sochárstva a architektúry, navyše v časovom rámci od jaskynných malieb po nástup renesancie mimo Itáliu, čiže približne 40 000 pred n. l. až 1500 n. l.
Dejiny umenia - externé štúdium
Kladú si za cieľ – vzhľadom k značnému rozsahu problematiky – oboznámiť auditórium, študujúce externou formou, s aspoň základnými dielami architektúry, maliarstva a sochárstva od najstarších čias približne do roku 500 pred n. l. Pozostávajú preto z nasledovných prierezových tém:
1. Praveké umenie,
2. Umenie prednej Ázie (Mezopotámia, Babylon, Chetitská ríša, Perzia...),
3. Umenie starovekého Egypta,
4. Umenie starovekej Kréty a Mykén a
5. Umenie temného a archaického obdobia gréckych dejín.
Dejiny vedy a techniky
Cieľom predmetu je predstaviť študentom Mgr. štúdia jednoodborovej histórie podmienky pre vznik základov moderných prírodných vied v 16. až 18. storočí od Kopernikovej heliocentrickej teórie cez matematika a filozofa, zakladateľa moderného racionalizmu Reného Descarta až po postupné etablovanie sa vedeckého výskumu založeného na faktov a výsledkoch experimentov v 18. a 19. storočí. Ďalej tu nezastupiteľné miesto má aj zrod vedeckého bádania na území dnešného Slovenska od vedeckotechnického pokroku v banskej oblasti okolo Banskej Štiavnice v 18. storočí spojeného s menami ako Samuel Mikovíni, Jozef Karol Hell, ďalej so vznikom a pôsobením tamojšej Banskej akadémie od roku 1763. Významnými boli aj vedci a vynálezci v 18. a 19. storočí ako napr. Ján Andrej Segner, Jozef Maximilián Petzval, Johann Wolfgang Kempelen, Dionýz Štúr atď. Dôležitým je aj vznik a formovanie slovenske vedy od založenia Matice slovenskej a jej vedeckých odborov v roku 1863, cez Muzeálnu slovenskú spoločnosť v rokoch 1893-95 až po Slovenskú akadémiu vied a umení v rokoch 1942 až 1952. Prednášky budú realizované v systéme Moodle UKF cez elearningový kurz Dejiny vedy a techniky, ktorý bude vytvorený s cieľom predstaviť dejiny vzniku moderných prírodných vied v 16. až 18. storočí ďalej vedeckotechnický pokrok v baníctve a vznik technického vysokého školstva, rôznych vedcov a vynálezcov v 18.-19. storočí, ako aj vznik slovenských vedeckých inštitúcií ako Matica slovenská, Muzeálna slovenská spoločnosť a Slovenská akadémia vied a umení v rokoch 1863-1952. Využiť sa bude dať aj videokonferenčný systém Jitsi Meet UKF pre realizáciu prednášok, samozrejme s ohľadom na jeho kapacitné možnosti. Inštrukcie k využitiu odbornej literatúry a odporúčaných webových adries je možné posielať aj cez mailovú komunikáciu so študentami. Elektronicky je možné posielať aj audio a videonahrávky pri prípadných výpadkoch spomenutých univerzitných informačno-vzdelávacích platforiem. Okamžitú spätnú väzbu pedagóg - študent je možné sledovať v systéme Moodle UKF cez emaily v jeho chatovacej časti. Prednášky sa môžu realizovať aj cez iné online platformy, ako napr. Microsoft Teams.
Didaktika odboru
Cieľom kurzu je priblížiť a špecifikovať didaktiku dejepisu ako vednú disciplínu, s dôrazom na didaktické médiá v dejepise (textové, vizuálne, hmotné, auditívne a audiovizuálne), metódy dejepisného vyučovania a ich klasifikáciu a inovatívne smery vo vyučovaní dejepisu(staršie i novšie).
Historiografia 2
Predmet sa prehľadovo zaoberá autormi historických prác – a rozborom samotných týchto diel. Všíma si vzdelancov, ktorí sa podieľali na napredovaní historickej vedy v rozpätí rokov 1492 – 1914 s tým, že – ako dôležitý východiskový bod – neopomína ani italský humanizmus 14. a 15. storočia. Upriamuje pozornosť študentstva na historiografiu zaalpskej renesancie, reformácie i protireformácie, barokovú, klasicistickú, preromantickú a obdobia romantizmu, realizmu, pozitivizmu a pragmatizmu s tým, že venuje pozornosť západnej, strednej aj východnej Európe s výnimkou Habsburskej monarchie.
Interpretácia dejín Slovenska v školskej praxi I.
Predmet je zameraný na interpretáciu stredovekých dejín v slovenských učebniciach. Cieľom je rozbor učebných textov a príprava učiteľov na vyučovacie hodiny na základných a stredných školách. Kurz je používaný na zdieľanie seminárnych prác, ktoré sú v priebehu semestra prezentované na hodine.
Interpretácia slovenských dejín v školskej praxi 2
V rámci kurzu bude venovaný priestor rôznorodým aspektom ranonovovekých uhorských dejín (1526 – 1790). Orientovať sa bude na politické, kultúrne, vojenské a cirkevné dejiny s dôrazom na ich aplikáciu vo výučbe, v duchu požiadaviek ISCED.
LATINČINA I
Študenti navštevujúci kurz LATINČINA I sa zoznámia s historickým vývinom latinčiny, zvládnu zásady čítania a výslovnosti. Obsahom tohto kurzu je aj zvládnutie základnej gramatiky: deklinácie I. a II., časovanie slovies konjugácie I. až IV. v prézente a imperfekte. Po zvládnutí tohoto základného pemza zvládnu čítať krátke latinské texty.
Metódy historického výskumu
Obzvláštny dôraz sa bude klásť na pôsobenie francúzskej "školy" Annales (1929 - 1989) a jej prínos pre historickú vedu, spojený aj s rozborom významných diel jej popredných predstaviteľov. Neopomeniem rozčlenenie
"školy" na tri generácie, ani polemiku o existencii štvrtej (1989 - súčasnosť). Bude nasledovať detailný rozbor aspoň jedného spisu autorky, ktorá býva považovaná za ňou inšpirovanú - všetko uvedené s cieľom predstaviť študentstvu rôzne pohľady na metodiku dejín, ktoré sa objavili v 20. storočí a predovšetkým po II. svetovej vojne.
Ochrana Kultúrneho dedičstva
Kurz poskytuje študentom prehľadné informácie o ochrane kultúrneho dedičstva na Slovensku. Kurz obsahuje aj úlohy pre študentov, ktoré je nutné odovzdať pedagógovi v danom termíne. Vypracované úlohy budú súčasťou hodnotenia predmetu.
Paleografia
Úlohou kurzu je pripraviť študenta na prácu z historickými diplomatickými a kodikologickými prameňmi. Pomôže získať zručnosti nevyhnutné ku korektnému čítaniu, interpretácii, datovaniu a spracovaniu rukopisov z 11. až 18. storočia, predovšetkým uhorskej (slovenskej) proveniencie.