Pomoc s Search courses

Etické teórie súčasnosti

Študent/ka chápe pojem „etická teória“. Identifikuje súčasné etické teórie, resp. klasifikuje etické teoretické systémy (obsahové aj historické kritérium). Pozná a chápe ich základné koncepty.

Učiteľ: Marek Debnár

Etika digitálnych technológií

V rámci kurzu sa identifikuje etický aspekt používania informačných a komunikačných technológii, definuje sa oblasť počítačovej a informačnej etiky, jej história a základné princípy, určuje sa etický rámec jednotlivých IKT – napr. autorské práva, internet a sloboda, internet a kontrola, anonymita, hacking, digitálne pirátstvo, plagiát, open source, bitcoin.

Učiteľ: Andrej Gogora

Etika hospodárstva a podnikania

Cieľom predmetu je objasniť morálnu dimenziu ekonomiky, hospodárstva a podnikania. Študenti pochopia podstatu a fungovanie základných hospodárskych systémov a ich limitov z pohľadu etiky a dokážu aplikovať najnovšie formy inštitucionalizácie etiky do organizačnej štruktúry podniku/spoločnosti.

Etika komunikácie

Po absolvovaní tohto kurzu si študent/ka pamätá základné princípy otvorenej komunikácie. Dokáže identifikovať etický rozmer v komunikácii a pozná dôležitosť komunikačných spôsobilostí v medziľudských vzťahoch. Študent/ka analyzuje komunikačné problémy a aplikuje teoretické vedomosti do komunikačnej praxe.


Učiteľ: Lenka Magová

Etika stravovania a spotreby

V rámci kurzu sa identifikuje morálny, politický, kultúrny a ekonomický aspekt stravovania a spotreby, vysvetlia sa argumenty relevantné pre výber stravovacích návykov a spôsob produkcie potravín a spotrebných praktík, ozrejmí sa etický rámec stravovania a konzumnej spotreby.

Učiteľ: Andrej Gogora

Etika vedy

V rámci kurzu sa definujú základné pojmy a kategórie z oblasti teórie vedy a etiky vedy, identifikuje sa miesto a význam etiky vedy, diferencujú sa vnútorné a vonkajšie činitele vo vede a analyzujú sa z etického hľadiska, vysvetľuje sa tradičné a nové chápanie princípov a étosu vedy, reflektuje sa antropologický rozmer vedy z etického aspektu a interpretuje sa problematika morálky vedcov/vedy.

Učiteľ: Andrej Gogora

Kapitoly z aplikovanej etiky

V rámci kurzu sa definuje oblasť aplikovaných etík, jej história, štruktúra, metodika a vzťah k všeobecnej etike, identifikujú sa základné východiská morálnych aspektov v aplikovanej etike, analyzujú sa jednotlivé aplikované etiky a ich vybrané problémy (napr. bioetika, environmentálna etika, profesijná etika, sociálna etika, manažérska etika, etika športu, počítačová etika).

Učiteľ: Andrej Gogora

Kapitoly z dejín etiky

Študent/ka porozumie hlavným smerom a najvýznamnejším koncepciám antického etického myslenia a etického myslenia v období stredoveku. Dokáže interpretovať texty významných predstaviteľov európskej etickej tradície.

Učiteľ: Marek Debnár

Kapitoly z environmentálnej etiky

Študent/študentka identifikuje filozofické, náboženské, kultúrne a ekonomické východiská pri tvorbe rámcov environmentálnej etike. Študent/študentka dokáže kriticky analyzovať súčasné trendy v environmentalistike a zaujíma k ním odborné stanoviská vychádzajúce z princípov interdisciplinarity. Študent/študentka si osvojí praktické zručnosti korelujúce s princípmi environetiky.

Učiteľ: Boris Kňažko

Manažérska etika

Cieľom predmetu je prezentovať koncepcie manažérskej etiky a objasniť spojenie odbornej erudície manažérov s morálnymi aspektami manažérskej práce. Študenti sa naučia analyzovať správanie ľudí v riadiacej práci z pohľadu etických teórií a aplikovať morálne normy a princípy v manažérskej profesii.

Masmediálna etika

Absolvovaním tohto kurzu si študent/ka osvojí základné pojmy a definovanie masmédií i jednotlivých mediálnych produktov. Vie interpretovať masmédiá ako účinný prostriedok komunikácie a tiež významný informačný nástrojom, ktorý vedie, inšpiruje jednotlivcov, rodiny i spoločnosť. Študent/ka analyzuje dodržiavanie etických a mravných zásad, hlavne tzv. novú filozofiu komunikácie: voľnosť znamená zodpovednosť a aplikuje naučené vedomosti o zásadách a princípoch masmediálnej etiky reálnej praxe, aby sa masmédiá mohli stať efektívnym nástrojom jednoty a porozumenia, šíriteľmi ľudských i spoločenských hodnôt. 

Učiteľ: Lenka Magová

Metódy a štýly etickej výchovy

Obsahom kurzu sú princípy, metódy a celková organizácia vyučovacej hodiny etickej výchovy. Študent po jeho absolvovaní identifikuje hodnotový rozmer výchovného vplyvu a jeho dôsledky v ďalšom živote. Samostatne analyzuje metódy etickej výchovy v kontexte čiastkových i konečného cieľa etickej výchovy. Aplikuje teoretické poznatky etickej výchovy do reálneho života, predovšetkým do svojej budúcej učiteľskej praxe.

Učiteľ: Lenka Magová

Problém etickej voľby

V rámci kurzu sa vymedzia základné definície, pojmy a kategórie z oblasti etického rozhodovania, diferencujú sa problémy voľby medzi estetickým, etickým a náboženským, rozlíšia sa kritériá etickej voľby v praxi a aplikujú sa kritériá etickej voľby v morálnom rozhodovaní v pracovných vzťahoch.

Učiteľ: Andrej Gogora

Profesijná etika a etické kódexy

Študent si pamätá základné kategórie a jednotlivé princípy profesijnej etiky, ktorá patrí do širšieho kontextu aplikovaných etík. Študent porozumie teoretickému fundamentu profesijnej etiky a východiskám smerujúcim k samotnej praxi. Študent dokáže teoreticky analyzovať etické problémy pri konštelácii tzv. reálnych

situácií a ich praktických konzekvencií vo vzťahu k zamestnancov, klientom i širšej verejnosti. Študent aplikuje naučené vedomosti o etických kódexoch upravujúcich správanie a konanie daného profesijného spoločenstva, inštitúcie, podniku. Osobitný kódex majú napríklad lekári, zdravotníci, právnici, pracovníci médií, publicisti, a iné.

Učiteľ: Boris Kňažko

Profesijná etika manažéra

Cieľom predmetu je prezentovať profesiu manažéra v širšom kontexte etiky riadiacej práce. Študenti pochopia význam a potrebu spoločenskej regulácie v práci manažéra, a to vzhľadom na jeho rozhodovacie právomoci a ich dôsledky. Získané vedomosti budú vedieť aplikovať najmä v podobe kritickej analýzy manažérskej profesie a formulovania princípov a noriem pre profesijnú etiku manažéra.

Profesijná etika učiteľa

Po absolvovaní tohto kurzu študent/ka rozpoznáva metodickú prácu učiteľského povolania v súvislosti s praxou na ZŠ a s prognózami kariérového vzdelávania učiteľov. Porozumie základným teoretickým východiskám profesijnej etiky učiteľa na Slovensku i v európskom kontexte. Študent/ka aplikuje naučené vedomosti na aktuálne etické problémy začínajúcich učiteľov. 

Učiteľ: Lenka Magová

Sociálna a politická filozofia

Cieľom predmetu je predstaviť základné kategórie, pojmy a súvislosti sociálnej a politickej filozofie. Študenti porozumejú spoločenským súvislostiam vzniku jednotlivých sociálno-filozofických konceptov a naučené vedomosti aplikujú do riešenia vybraných sociálnofilozofických a politickofilozofických problémov súčasnosti.

Sociálno-filozofické koncepcie človeka

V rámci kurzu sa definujú základné pojmy sociálnej filozofie (napr. holizmus a individualizmus, demokracia, spoločenská zmluva, liberalizmus), analyzujú sa jednotlivé sociálno-filozofické koncepcie človeka v kontexte dejín filozofie (napr. Platón, Aristoteles, Hobbes, Locke, Roussea, Marx), vedomosti o sociálno-filozofických princípoch sa aplikujú do vybraných súčasných sociálnych koncepcií.

Učiteľ: Andrej Gogora

Úvod do filozofickej antropológie

Študent/ka pozná vznik, predmet a špecifikum filozofickej antropológie v kontexte filozofie a dejín filozofie. Študent/ka chápe a vie vysvetliť problém filozofickej definície človeka.

Učiteľ: Marek Debnár